خواص، نحوه مصرف و مزایای کود پتاسیم برای رشد، گلدهی و مقاومت گیاهان آپارتمانی

کود پتاسیم گیاهان آپارتمانی

کود پتاسیم برای گیاهان آپارتمانی ضرورت بسیاری دارد. پتاسیم در بسیاری از فرآیندهای فیزیولوژیک رشدی در گیاهان نقش دارد این فرآیندها شامل سنتز پروتئین، تعادل آبی، فعالیت های آنزیمی و موارد بسیار دیگری است. نبود پتاسیم باعث اختلال ظاهری و رشدی در گیاه می شود به طوریکه حاشیه برگ ها زرد می شوند و رشد گیاه با کندی مواجه می شود.

علائم کمبود پتاسیم نیز ابتدا در برگ های پیر پایین دیده می شود. کمبود کود پتاسیم باعث می شود گیاه شما در برابر بیماری ها و آفات نیز مقاومت خوبی نداشته باشد و سریعا در برابر این عوامل رکود نشان دهد.

کوددهی در گیاهان آپارتمانی

کودهای مختلف با فرمول های متفاوت برای گیاهان آپارتمانی توصیه می شوند که هر کدام درصدهای مختلفی از عناصر را در خود گنجانده اند. عناصر مختلفی که در این کودها وجود دارد شامل نیتروژن، فسفر، پتاسیم، منیزیم، آهن، کلسیم و سایر ریزمغذی های دیگر است.  گیاهان آپارتمانی اغلب نقش تزئینی در منزل دارند که یا باریک برگ و یا پهن برگ هستند.

کود پتاس بالا برای گیاهان آپارتمانی به این علت مفید است که اگر گیاه تزئینی شما جز گیاهان برگی است و جنبه تزئینی آن صرفا در برگ های آن خلاصه می شود بهتر است از کودهایی استفاده کنید که نیتروژن آنها از پتاسیم و فسفر بیشتر باشد. در مقابل اگر گیاه آپارتمانی شما گیاهی گلدار است.

در هنگام خرید کود بهتر است محصولی را خریداری نمایید که عناصر فسفر و پتاس آن بیشتر از نیتروژن باشد زیرا که نیتروژن باعث رشد رویشی و برگی میشود و فتوسنتز و کلروفیل را بهبود میبخشد و پتاسیم و فسفر در گلدهی و فاز زایشی گیاه و همین طور ایجاد ریشه موثر هستند.

زمان افزودن کود پتاسیم برای گیاهان آپارتمانی

معمولا گیاهان آپارتمانی جوان باید در فواصل نزدیک تری مورد تغذیه با عناصر قرار بگیرند و گیاهان مسن تر با فاصله زمانی بیشتر تغذیه گردند. استفاده از کود پتاسیم برای گیاهان آپارتمانی بسیار مفید است. اغلب طبق توصیه ای که روی محصول کودی نوشته شده است می توان اطمینان کرد. اوصولا این بازه زمانی ۲ تا چهار هفته است.

برخی از افراد به اشتباه فکر می کنند هرچقدر میزان و دفعات کود رابالا ببرند برای گیاه بهتر است اما در عین حال که کمبود عناصر برای گیاه مشکل ایجاد می کنند بیشبود عناصر نیز باعث ایجاد سمیت می شوند.

پس در مصرف کود دقت و تعادل داشته باشید. در صورتی که تعادل کودی رعایت نشود و بیش از حد کود پای گیاه ریخته شود به اصطلاح گیاه دچار “گیاهسوزی” و در نهایت مرگ می شود. از این رو شناخت گیاه اهمیت بالایی دارد.

کود پتاسیم برای گیاهان آپارتمانی

اگر گیاه شما شرایط مساعدی ندارد بهتر است فرآیند کوددهی را سرعت ببخشید.

در صورتی که بیش از حد به گیاه کود دادیم چه باید کنیم؟

سوالی که اغلب پرسیده میشود این است که به گیاه بیش از حد کود دادیم چه باید کنیم ؟ اولا باید گفت که گیاه اغلب توان و ظرفیت جبران این صدمات حاصل از مسمومیت را ندارد و برای اینکه گیاه را از این شرایط برهانید باید خاک آن را تعویض کنید و آبیاری انجام دهید.

آیا با کود دادن بیماری گیاه بهبود می یابد؟

سوال دیگری که پرسیده میشود این است که آیا گیاهی که دچار آفت و بیماری شده با اعمال کود بهبود می یابد؟ متاسفانه پاسخ این سوال خیر است! شما برای رفع مشکل بیماری و آفت گیاه باید از سموم ویژه ی هر کدام استفاده کنید. ممکن است در مقالات و سایت ها زیاد با این جمله مواجه شده باشید که کود ها و عناصر باعث مقاومت به بیماری می شوند!

بله درست است اما مقاومت به این معنی است که گیاه صدمه کمتری از تنش های زیستی و غیر زیستی می برد و یا شرایط را بهتر تحمل میکند و یا درصد ابتلا و صدمه را کاهش می دهد. پس کوددهی گیاه شما را از بیماری و آفات نجات نخواهد داد و اگر میزان کاربرد کود را بالا ببرید ممکن است گیاه مسموم و درنهایت از دست برود.

مزایای کود پتاسیم

نحوه مصرف کودهای آپارتمانی برای گیاهان

برای استفاده از کودهای آپارتمانی حتما به غلظت و توصیه نوشته شده روی برچسب آن ها دقت نمایید و کود را در میزان آب توصیه شده حل نمایید.  دقت کنید که گیاهان به درصد عناصر مختلفی نیاز دارند. به عنوان مثال کودی که برای کاکتوس و ساکولنت ها مورد استفاده قرار می گیرد با کودی که برای گیاهان درختچه ای و باغچه ای استفاده می شود متفاوت است.

 خرید کود پتاسیم برای گیاهان آپارتمانی

کودهایی که برای گیاهان آپارتمانی عرضه می گردند اغلب در بسته های کوچک ۳۰ تا ۲۰۰ گرمی موجود هستند این از این جهت است که مقیاس استفاده کوچک است و در حد چندین گلدان می باشد.

پتاسیمی که برای گیاهان آپارتمانی استفاده می شود با سایر کود هایی که برای مزراع استفاده می گردند تفاوتی ندارند تنها تفاوت در وزن بسته بندی است که در بالا ذکر شد. البته بیشتر کودهایی که برای گیاهان آپارتمانی در بازار موجود هستند دارای چندین عنصر مانند نیتروژن، فسفر، پتاسیم و سایر ریزمغذی ها می باشند.

به طور کلی برای خرید کود ابتدا نام گیاه خود را پیدا کنید. سپس ویژگی های آن مانند گوشتی یا درختچه ای، کاکتوس یا ساکولنت بودن، گلدار یا برگی بودن را یادداشت نمایید به بازار بروید و به اطلاعات درج شده روی برچسب کود ها دقت نمایید. حال محصولی که مناسب گلدان شماست را انتخاب و خریداری نمایید.

اگر علاقمند باشید، در این مطلب می توانید اطلاعات خوبی درباره کود آهن به دست بیاورید.

کود پتاس بالا برای گیاهان آپارتمانی به این علت مفید است که اگر گیاه تزئینی شما جز گیاهان برگی است و جنبه تزئینی آن صرفا در برگ های آن خلاصه می شود بهتر است از کودهایی استفاده کنید که نیتروژن آنها از پتاسیم و فسفر بیشتر باشد.
نبود پتاسیم باعث اختلال ظاهری و رشدی در گیاه می شود بطوریکه حاشیه برگ ها زرد می شوند و رشد گیاه با کندی مواجه می شود.
در هنگام خرید کود بهتر است محصولی را خریداری نمایید که عناصر فسفر و پتاس آن بیشتر از نیتروژن باشد زیرا که نیتروژن باعث رشد رویشی و برگی میشود و فتوسنتز و کلروفیل را بهبود میبخشد.

بازنویسی: نرگس اسدیان

3 thoughts on “خواص، نحوه مصرف و مزایای کود پتاسیم برای رشد، گلدهی و مقاومت گیاهان آپارتمانی”

  1. Pingback: پتاسیم نیترات

  2. Pingback: کود پتاسیم مایع و نکاتی درباره مصرف آن

  3. Pingback: خرید کود کامل کشاورزی و گیاهان آپارتمانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *