اثرات مثبت استفاده از کود پتاسیم بر عملکرد و کیفیت محصولات زراعی و زراعی و گلخانه ای

کود پتاسیم

کود پتاسیم که با نماد K نیز شناخته می شود یکی از عناصر حیاتی و الزامی برای رشد و ادامه چرخه زندگی گیاهان است. این عنصر در دسته بندی عناصر ماکرو یا همان درشت مغذی (پرمصرف) قراردارد. نام دیگری که ممکن است زیاد به گوش شما خورده باشد واژه پتاس است، پتاس با فرمول شیمیایی K2O در کودهای شیمیایی به وفور مورد استفاده قرارمی گیرد.

پتاسیم در ترکیبات دیگری نیز برای گیاهان بعنوان کود بکار میرود که میتوان به سولفات پتاسیم، نیترات پتاسیم و … را نام برد. دراین کودها علاوه بر پتاسیم عناصر دیگری ماننند گوگرد، نیتروژن و یا منیزیم نیز وجود دارد.

کود پتاسیم در گیاهان چه نقشی دارد؟

به جرات می توان گفت پتاسیم نقش اساسی در حفظ فرآیندهای رشدی و تولید مثلی گیاه دارد به طوریکه حتی کمبود پتاسیم باعث کاهش مقاومت به خشکی، غرقابی، سرما و گرما، آفات و بیماری ها میشود. پتاسیم در حفظ کیفیت محصول دخیل است منظور از کیفیت محصول ویژگی هایی مانند شکل و رنگ میوه، ویگور دانه، کیفیت الیاف و… می باشد.

از طرفی در افزایش محصول و تناژ نیز سهم شایان توجهی دارد. پتاسیم در گیاهان وظایف زیادی بر عهده دارد مثلا رشد ریشه را افزایش می دهد و با افزایش رشد ریشه می دانیم که تحمل به تنش خشکی نیز بیشتر خواهد شد. این عنصر در استحکام و ساختمان بندی گیاه نیز مشارکت دارد و با تولید سلولز گیاهان را از ورس می رهاند.

از نظر بیوشیمیایی باعث فعال سازی بیش از ۶۰ نوع آنزیم میگردد. در فرآیند تولید غذا و فتوسنتز، تولید قندها و نشاسته، پروتئین ها سهیم است. با ایجاد حالت اسمزی باعث تورژسانس یا آماس می گردد از این رو در حفظ آب موثر است و حالت پلاسیدگی را کاهش می دهد این ویژگی حتی در زمانی که شوری مانع جذب آب شده (افزایش پتانسیل آبی) می تواند به جذب آب در سلول ها نیز کمک کند.

علائم کمبود کود پتاسیم

کمبود کود پتاسیم

کمبود پتاسیم در باریک برگان

پتاسیم در گیاه متحرک است یعنی اگر کمبود پتاسیم حادث گردد از بافت های پیر به بافت های جوان این عنصر منتقل می گردد در نتیجه علائم کمبود کود پتاسیم ابتدا در برگ های پیر و در صورت وخامت در برگ های جوان و سرشاخه ها نیز مشاهده خواهد شد. کود کلات پتاسیم نیز شامل ویژگی های مشابهی است.

از علائم کمبود این عنصر ایجاد کلروز یا زردی در حاشیه برگ هاست که در صورت کمبود شدید کلروز یا قهوه ای شدن برگ ها اتفاق می افتد. در صورت کمبود رشد گیاهان کند خواهد شد و سیستم ریشه ای توسعه چشمگیری پیدا نخواهد کرد. ساقه ها ضعیف و دچار رکود می شوند. از طرفی احتمال خسارت از جانب تنش های زیستی و غیر زیستی وجود خواهد داشت.

کود پتاسیم در گیاه

گیاه دارای کمبود و شاهد

دسترسی به پتاسیم خاک

بیش از ۹۰ درصد کل پتاسیم موجود در خاک به صورت غیر محلول و مقاوم در برابر تجزیه است که به آرامی آزاد میشوند که مقدار آن کمتر از نیاز گیاه است. پتاسیم به ذرات رس که بار منفی دارند میچسبد و به صورت تثبیت شده در می آید.

می توان گفت پتاسیمی که به آسانی در اختیار گیاه قرار می گیرد ۲ درصد کل پتاسیم موجود درخاک است این پتاسیم محلول درخاک می باشد که یا توسط گیاه جذب و یا مورد آب شویی واقع می شود که در خاک های شنی و درشت این پدیده شدت بیشتری دارد. به این پتاسیم پتاسیم قابل تبادل نیز می گویند زیراکه توسط یون های مثبت دیگر مانند کلسیم، هیدروژن و منیزیم جایگزین و آزاد می گردد.

نکته مهم دیگری که قابل ذکر است اثر منیزیم بر پتاسیم و برعکس می باشد؛

پتاسیم بالا ممکن است باعث کاهش دسترسی گیاه به منیزیم شود، در نتیجه گیاه با کمبود منیزیم مواجه شده و از سوی دیگر نیز منیزیم موجود در خاک هم کم می‌شود. این مشکل اغلب برای گیاهانی که در خاک‌های شنی قرار دارند بروز می‌کند. ازطرفی، وقتی گیاه در خاکی رشد می‌کند که منیزیم بالا دارد از کمبود پتاسیم رنج خواهد برد، اگر خاک مقدار فسفر بالا و پتاسیم کم داشته باشد این مشکل بیشتر خود را بروز می‌دهد.

نحوه مصرف این کود

کودهای پتاسیم محلول در آب هستند و گاها محتوای نمکی بالایی دارند در این صورت ممکن است برای جوانه زنی بذر مطلوب نباشند برای جلوگیری از آسیب کود باید از اطراف ۷ سانت و از پایین ۵ سانت با بذر فاصله داشته باشد در کل استفاده نواری از کود پتاسیم مناسب تر است. در حالت دستپاش کود در فاصله ۲ تا ۵ سانتی سطح خاک باقی میماند این حالت بیشتر در زمین های شخم زده مورد استفاده قرار می گیرد.

هوادهی و موقعیت استفاده کود اهمیت بالایی دارد در کشت های بدون شخم نرخ مصرف این کود بالاتراست؛ کود پتاسیم معمولا کمی قبل از کشت به خاک اضافه می شود.

تقسیم بندی گیاهان از نظر نیاز به پتاس
پتاسیم دوست: سیب زمینی، کرفس
نیاز متوسط به پتاسیم: گوجه و چغندر قند

خرید کود پتاسیم

پتاسیم به فرم های جامد و یا مایع در بسته بندی های مختلفی (بسته به نوع کود و شرکت تولیدی) مثل بطری، کیسه و… در بازار موجود است.قیمت این کود در بازار با توجه به درصد پتاسیم، وزن کود و سایر فاکتورهای تولیدی متفاوت است.

وزن بسته بندی هم از مقادیر زیر یک کیلوگرم که بیشتر برای گیاهان آپارتمانی و مقیاس کوچک تر استفاده میشود تا بسته های چندین ده کیلوگرمی که مناسب مقیاس های بزرگ در حد هکتار می باشند به بازار عرضه می گردد.

کود پتاسیم مایع میکرولایز از بهترین کودهای مایع موجود در بازار است که می توان با اطمینان برای گیاه به کار برد. این کود با بسته بندی خوبی که دارد بدون هیچ گونه نشتی و یا ریزش در انبار قابل نگه داری می باشد.

بسته بندی کود مایع پتاسیم به گونه ای است که در انبار دچار زوال و افت کیفیت نخواهد شد. برای خرید کود پتاسیم می توانید با شماره شرکت رگبرگ مهرپاسارگاد تماس بگیرید این شرکت کود میکرولایز پتاسیم را با کیفیت بالا به فروش می رساند. اگر علاقمند باشید، در این مطلب می توانید اطلاعات خوبی درباره کود آهن به دست بیاورید.

[WPSM_AC id=5702]
بازنویسی: نرگس اسدیان

3 thoughts on “اثرات مثبت استفاده از کود پتاسیم بر عملکرد و کیفیت محصولات زراعی و زراعی و گلخانه ای”

  1. Pingback: سولفات پتاسیم چیست و چه کاربردی دارد؟

  2. Pingback: کود پتاسیم برای گیاهان آپارتمانی

  3. Pingback: سولفات پتاسیم چیست و چه کاربردی دارد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *