چگونه با تامین نیاز نیتروژن گیاهان، به سبز و شاداب شدن آنها کمک کنیم

ازت 30%

کود ازت ۳۰%

با توجه به اینکه عنصر نیتروژن در اعمال حیاتی گیاهان همچون فتوسنتز و توسعه برگها نقش ضروری دارد میتوان با تامین این عنصر مهم باعث سرسبزس و شادابی گیاهان شد .

(اولین و بهترین جایگزین برای کود اوره)

مشخصات کلی ازت ۳۰%:

ازت ۳۰% قابلیت مصرف در تمام سیستم های آبیاری، افزایش تولید پروتئین های گیاهی ، افزایش رشد سبزینه ای گیاه ، عدم تحمیل  هزینه های حمل و نقل و کارگری بر خلاف کود اوره ، توزیع یکنواخت در سطح مزرعه ، ایجاد تعادل PH بخصوص در خاکهای شور و کمک به جذب عناصر ریز مغذی.

نیتروژن یا ازت (Nitrogen) یکی از عنصرهای شیمیایی در جدول تناوبی است که نشان شیمیایی آن N و عدد اتمی آن ۷ است.

موارد مصرف:

کود ازت ۳۰% جز عناصر پر مصرف برای گیاه به حساب می آید از این رو جزء عناصر ماکرو المنت طبقه بندی می شود. ازت یا نیتروژن یکی از مهم ترین عناصر غذایی مورد نیاز گیاه است. ۷۸ درصد هوا از نیتروژن تشکیل شده است اما با این حال گیاه قادر به جذب نیتروژن اتمسفری نیست بنابراین برای رفع کمبود ازت در گیاه استفاده از کودهای ازت لازم و ضروری خواهد بود. گیاهان سالم اغلب دارای ۳ تا ۴ درصد نیتروژن در بافتهای هوایی هستند این غلظت در مقایسه با مواد مغذی دیگر بسیار بیشتر است.ازت در سنتز اسیدهای آمینه و پروتئین ها از جمله آنزیم ها نقش اساسی داشته و جزئی از ساختار کلروفیل برگ و برخی از هورمون های گیاهی می باشد.

نقش ازت ۳۰%:

ازت در ساخته شدن نوکلئوپروتئین ها مانند DNA و RNA نقش دارد و جزئی از ساختار اصلی آنها بحساب می آید. نیتروژن یا ازت در ساختمان آدنیلات های حامل انرژی مانند ADP، AMPو ATP وجود دارد.کود ازت به صورت نیترات و یون آمونیوم برای گیاه قابل جذب است که هر دو دارای بار منفی هستند پس جذب کلوئیدهای خاک نمی شوند.مصرف کودهای ازته برای گیاه ضروری و الزامی است زیرا فوائد بالایی برای گیاه دارد می توان قاطعانه گفت بدون کود ازت محصول از نظر کمیت و کیفیت نقصان شدیدی خواهد دید.

کمبود ازت از نظر ظاهری نشانه هایی دارد که عبارتند از:

کوچک شدن اندازه بوته و برگ ها، چون ازت جزء مهمی از ملکول کلروفیل را تشکیل می دهد و بدون وجود ازت حلقه های پرفینی چهار طرف ملکول کلروفیل تشکیل نخواهد شد بنابراین رنگ پریدگی برگ ها و زرد رنگ شدن آنها  اتفاق خواهد افتاد که عموما در برگ های پایین بوته دیده می شود و به آن کلروز می گویند و اگر کمبود نیتروژن شدید باشد نکروز یا قهوه ای شدن برگ نیز رخ خواهد داد، کاهش یا توقف رشد گیاه، کوچک شدن برگ های جوان، سخت و فیبری شدن ساقه ها، کوتاه و خاردار شدن میوه ها، باریک و تیز شدن نوک میوه ها، کاهش رشد گیاه، کاهش تعداد پنجه، کوچک تر شدن خوشه و کم شدن تعداد دانه و کاهش سایز دانه در غلات، در موارد کمبود شدید ازت تمام کلروفیل از بین می رود و ریزش برگ زودتر از موعد حادث می گردد.

 

کود ازت مایع  ۳۰% میکرولایز:

کود ازت مایع از هر دو روش برگ و خاک قابل جذب می باشد و می ‌توان آن  را برای همه گیاهان استفاده کرد. قدرت جذب کود ازته مایع بسیار سریعتر از کودهای شیمیایی، حیوانی و کود سبز می باشد و به خصوص کاربرد آن به طور محلول پاشی بر روی برگ‌ها، قابلیت جذب بیشتر با بازدهی بالاتری خواهد داشت. استفاده از کود ازت مایع موجب صرفه جویی در هزینه‌های تولید و تغذیه گیاه میگردد. در زمان بکارگیری کود ازته مایع، کاهش آلودگی محیط زیست (منابع خاک و آب) در مقایسه  با کودهای جامد بیشتر خواهد بود. مصرف کود ازته مایع از طریق هر سیستم کشاورزی و گلخانه‌ای امکان پذیر می باشد. مصرف کود ازته مایع را می‌توان با توجه به دوره رشد یا خواب گیاه تنظیم کرد و گیاه را در زمان تغییرات پیش‌ بینی نشده آب و هوایی حمایت کرد.

 

ویژگی های کود ازته مایع ۳۰% میکولایز:

  • جذب از طریق برگ و خاک
  • مناسب برای تمام گیاهان
  • قابلیت جذب بالا
  • صرفه جویی در هزینه های تولید
  • کاهش آلودگی محیط زیست
  • حمایت از گیاه در نوسانات محیطی

 

از جمله دیگر فوائد کود ازت مایع میکرولایز به موارد ذیل می توان اشاره نمود:

افزایش کمیت و کیفیت علوفه، افزایش رشد رویشی، بهتر شدن گلدهی و تشکیل میوه، رنگ بندی میوه ها، افزایش شیره پرورده گیاه یا همان مواد فتوسنتزی، افزایش سطح برگ و سایه اندازه، افزایش سرعت رشد برگی.از آنجایی که اندامهای جوان و در حال رویش درختان میوه نیاز زیادی به این عنصر دارند، ازت در گیاه به شدت متحرک بوده و به قسمت‌های در حال رویش منتقل می‌شود. به همین علت است که ابتدا برگ های پایینی علائم کمبود ازت را نشان می دهند چون در شرایط تنش کمبود نیتروژن برگ های پیرتر نیتروژن خود را به بافت های جوان انتقال می دهند و خود از نیتروژن تخلیه می شوند.

 

مقدار مصرف:

محلول پاشی: ۵-۳ در هزار

( در گیاهان حساس با دز ۲ در هزار در اوایل فصل توصیه می شود .)

همراه با آب آبیاری:

زراعت: ۲۰-۱۵ لیتر در هکتار

باغات: ۸۰-۴۰ لیتر در هکتار

در صورت نیاز تکرار مصرف بلامانع می باشد.

تجزیه ضمانت شده
نیتروژن محلول %۳۰ N

 

کود انگور میکرولایز (G5) موجود است.

1 thought on “چگونه با تامین نیاز نیتروژن گیاهان، به سبز و شاداب شدن آنها کمک کنیم”

  1. Pingback: کود کامل ازت بالا چه ویژگی هایی دارد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *