نقش سولفات پتاسیم در تقویت، سلامت و مقاومت گیاهان در برابر تنش های محیطی

سولفات پتاسیم چیست؟

کودهایی که تحت عنوان سولفات پتاسیم به بازار عرضه می شوند یک منبع مناسب برای تامین همزمان گوگرد و پتاسیم هستند.

سولفات در خاک های زراعی باعث تعدیل اسیدیته خاک میشود و آن را تا میزان مناسبی تقلیل می دهد. با اسیدی شدن خاک جذب فسفات نیز بهتر انجام خواهد گرفت. پتاسیم موجود در کود سدیم برگی را کاهش می دهد بدین ترتیب اسمز و عبور آب  به داخل سلول تسهیل می گردد. سولفات نیز خاصیت قارچ کشی دارد و سیستم ایمنی گیاه را در برابر بیماری و آفات تقویت می نماید.

از آنجا که این محصول بسیار محلول در آب است به راحتی در سیستم های آبیاری قابل استفاده می باشد.

تولید پتاسیم در گیاه

کود سولفات پتاسیم به طور طبیعی در طبیعت تولید نمی شود این کود معمولا از واکنش بین کلرید پتاسیم و اسیدسولفوریک در دمای بالا و با از واکنش کلریدپتاسیم با مخلوط دی اکسید گوگرد، آب و هوا بدست می آید.

ارتوکلاز یکی از کانی های حاوی پتاسیم است که در ایران به وفور یافت می گردد. در ارتوکلاز بین پتاسیم و سیلسیم پیوند قوی وجود دارد که با کمک حرارت دهی یا عمل کلسیناسیون این پیوند شکسته و پتاسیم رها می شود سپس با افزودن اسید سولفوریک به کود سولفات پتاسیم تبدیل می گردد.

نام دیگر این کود سولوپتاس است که به کرات در زمین های کشاورزی مصرف می گردد و به دوصورت جامد و محلول قابل استفاده است. در کشت های هیدروپونیک استفاده از سولفات پتاسیم مناسب ترین انتخاب از بین کودهای پتاسیمی است.

فرمول سولفات پتاسیم

همانطور که در مطالب قبل تر ذکر کردیم پتاسیم برای بهبود کمیت و کیفیت محصول عنصری مهم به شمار می آید و چون پتاسیم دردسترس و محلول در خاک کم است ما ناگزیر به مصرف کودهای حاوی پتاسیم هستیم. پتاسیم علاوه بر نتایج مطلوبی که بر عملکرد به رقم میزند برای بسیاری از عملکردهای حیاتی گیاه لازم و ضروری است مثلا کود پتاسیم در واکنش های آنزیمی و فعال سازی آنزیم ها نقش دارد.

همچنین در سنتز پروتئین ها، قندها، نشاسته دخیل است و از طرفی موجب تنظیم جریان آب در سلول ها میگردد یکی دیگر از وظایف پتاسیم باز و بسته کردن روزنه هاست همان طور که میدانید روزنه ها در هدر رفت و یا ذخیره آب نقش دارند و باعث ورود و خروج گازهای مهم مانند دی اکسید کربن و آب به داخل گیاه می شوند.

این عنصر حتی در تحریک تقسیم سلولی و رشد، موازنه آنیونی و کاتیونی، افزایش مقاومت به شوری، خشکی و سایر تنش های زیستی و غیر زیستی، ورس و خوابیدگی، انتقال شیره پرورده و… نیز نقش ایفا می کند.

کود سولفات پتاسیم اغلب به صورت گرانوله در اندازه های مختلف و پودری تولید میشود و هرچه اندازه آن کوچک تر باشد قدرت انحلال کود بالاتر میرود و برای محلول پاشی مطلوب تر می گردد ذرات ریز این کود در سمپاش و نازل ها و یا سیستم های آبیاری مشکل رسوب ایجاد نمی کند.

روش استفاده از کود سولفات پتاسیم

این کود در محصولاتی مانند گندم، ذرت، پنبه، یونجه، بادام و… استفاده می شود. بهتر است این کود در اوایل رشد مورد مصرف قرار گیرد بنابراین هنگام کاشت محصول و یا مراحل اولیه رشد زمان مناسبی برای کوددهی است.

از انجا که بعضا این کودها دارای شاخص نمک بالا هستند هنگام استفاده برای محلولپاشی درختان جوانه دار و یا بسترهای جوانه زنی دقت لازم را بکار ببرید تا دچار خسارت نگردید. توصیه می شود که بعد از گلدهی و در حین پرشدن میوه ها از این کود در درختان استفاده کنید.

در مورد کودهای پتاسیم دار توصیه می شود که چندسانتی متری با دانه فاصله داشته باشند و در کنار بذر با فاصله چندسانتی به طور نواری اعمال شوند.

بهتر است از این کود در زمانی که زمین خالی است و یا به آیش رفته است استفاده نکنید چون باران باعث شستشوی آن از خاک می شود.

از آنجایی که ذرات خاک دارای بار منفی هستند و این کود نیز دارای بار منفی است پس جذب ذرات خاک نمی گردد و به صورت محلول در خاک باقی می ماند. از گوگرد موجود در این کود میگروارگانیسم ها نیز استفاده می نمایند و سولفات قابل استفاده برای گیاه را در اختیار ریشه قرار می دهند.

ترکیبات سولفات پتاسیم

در مورد استفاده از این کود دچار افراط نشوید چون قطعا گیاه را با عارضه مسمومیت پتاسیم مواجه خواهید کرد که از علائم آن می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • کمبود کلسیم و منیزیم بخاطر بیشبود پتاسیم
  • کاهش نشاسته و قند و ماده خشک در جغندرقند
  • آسیب برگی و تاخیر در رشد
  • ریزش زودرس برگ ها

از ترکیب این کود با کلسیم و یا ترکیبات کلسیمی پرهیز نمایید.

در صیفی جات ۳۰۰ تا ۵۰۰ ، در دانه های روغنی ۲۰۰ تا ۳۰۰، در میوه های هسته دار و غلات ۲۰۰ تا ۳۰۰ کیلوگرم از این کود در یک هکتار زمین استفاده میگردد. جهت تعیین میزان دقیق مصرف کود سولفات پتاسیم حتما با کارشناس کشاورزی مشورت نمایید انجام آزمایش خاک نیز برای تخمین میزان کود مورد نیاز و همچنین میزان کمبود عناصر در خاک توصیه می شود. اگر خواهان کسب اطلاعات بیشتر درباره کود آهن هستید، می توانید به مشاوران مراجعه کنید.

خرید کود سولفات پتاسیم

کود سولفات پتاسیم با توجه به نوسانات بازار و کیفیت کود، شرکت تولید کننده و سایر عوامل با قیمت های متفاوتی در بازار وجود دارد. این کود اغلب به صورت جامد در کیسه های مستحکم بسته بندی و به بازار عرضه می گردد.

این کود در بسته بندی های مختلف و در اوزان متفاوت در بازار موجود و قابل تهیه هستند شما می توانید حتی این کود را به صورت اینترنتی از سایت های معتبر خریداری نمایید با توجه به نیاز گیاه و مقیاس کشت و کار خود حتی می توانید این کود را به صورت عمده تهیه کنید که قیمتی پایین تر دارد البته توصیه می شود.

که از انبار داری بلند مدت این کود پرهیز کنید چون سوانحی مانند شل شدن فقسه ها جذب رطوبت باعث هدر رفت کود خواهد شد. قبل از خرید بهتر است با کارشناسان ماهر کشاورزی مشورت به عمل آورید. اگر علاقمند باشید، در این مطلب می توانید اطلاعات خوبی درباره کود آهن به دست بیاورید.

[WPSM_AC id=5572]
بازنویسی: نرگس اسدیان

 

 

2 thoughts on “نقش سولفات پتاسیم در تقویت، سلامت و مقاومت گیاهان در برابر تنش های محیطی”

  1. Pingback: پتاسیم نیترات چیست و چه اثری بر رشد گیاه دارد؟

  2. Pingback: سولو پتاس یا کود سولفات پتاسیم، فواید آن برای گیاهان و دستورالعمل مصرف

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *