آی پی سی سی نسبت به تغییرات اقلیمی برگشت ناپذیر هشدار می دهد.

آی پی سی سی نسبت به تغییرات اقلیمی برگشت ناپذیر هشدار می دهد.

برگشت ناپذیر هشدار می دهد.

گرمایش جهانی بدون تردید توسط فعالیت انسان و تغییرات ناشی از آن ایجاد شده است و تغییرات ناشی از گازهای گلخانه ای از گذشته تا آینده قرن ها و هزاران سال است که حالتی برگشت ناپذیر از خود نشان میدهند، بخصوص تغییرات اقیانوسی، صفحات یخی و سطح آب در جهان بیشترین تاثیر را گرفته اند. این هشداری است که دانشمندان فعال در حوزه تغییرات اقلیمی به ما میدهند.

 

بر اساس آخرین گزارش هیئت بین دولتی تغییرات آب و هوایی (IPCC) که در ۹ آگوست منتشر شد، میزان درصد تغییرات طی هزاران سال بی سابقه است.اگرچه هنوز فرصتی برای کاهش تاثیرات تغییرات آب و هوایی وجود دارد. تثبیت شرایط آب و هوایی نیازمند کاهش شدید، سریع و پایدار در انتشار گازهای گلخانه ای و رسیدن به انتشار صفر خالص CO2 است. محدود کردن سایر گازهای گلخانه ای و آلاینده های هوایی به ویژه متان می تواند برای سلامتی و اقلیم مفید باشد. والری ماسون دلموت رئیس این نشست گفت این گزارش بررسی یک واقعیت است ما اکنون تصویری بسیار واضح از آب و هوای گذشته، حال و آینده داریم که درک این موضوع که به کجا میرویم و چه کاری میتوانیم انجام بدهیم، چگونه آماده شویم را برای ما ضروری کرده است.

گروه کاری اول گزارش کرده است که قسمت اول از گزارش ششم ارزیابی IPCC توسط ۲۳۴ نویسنده از ۶۶ کشور جهان تهیه شده است. گزارش این کارگروه به مبانی علوم تغییرات اقلیمی می پردازد و خلاصه آن برای سیاست گذاران در ششم آگوست توسط ۱۹۵ دولت عضو IPCC در یک جلسه مجازی که طی دو هفته برگزار شد، ارسال گردید.

گزارشات گروه کاری دوم در مورد تاثیرات، سازگاری و آسیب پذیری و گزارش کروه کاری سوم در مورد کاهش تغییرات آب و هوایی است. این گزارشات در سال ۲۰۲۲ به پایان میرسد. هوسونگ لی رئیس IPCC گفت: این گزارش نشان دهنده تلاش های بی نظیر در شرایط استثنایی است نوآوری های این گزارش و پیشرفت های علوم اقلیمی منعکس کننده ی این موضوع است. ورودی ارزشمندی در مذاکرات و تصمیم گیری های اقلیمی ارائه گردیده است. دولت های ۱۹۷ کشور جهان در نوامبر امسال در گلاسکو برای کنفرانس سازمان ملل متحمد در زمینه آب وهوا دیدار خواهند کرد.

گزارش جدید هرگونه تردیدی در مورد مقیاس تغییرات اخیر و نقش انسان در تسریع گرمایش زمین را از بین میبرد. نفوذ انسان جو اقیانوس و خشکی را گرم کرده است این گزارش هشدار میدهد که تغییرات گسترده و سریع در جو، اقیانوس کریوسفر و بیوسفر رخ داده است. دانشمندان میگویند اگر کاهش فوری، سریع در مقیاس وسیع در مورد انتشار گازهای گلخانه ای وجود نداشته باشد محدود کردن گرمایش زمین غیر ممکن خواهد بود. بر اساس این گزارش انتشار گازهای گلخانه ای ناشی از فعالیت های انسانی باعث افزایش دما ی زمین به اندازه ۱.۱ درجه سانتی گراد از سال ۱۸۵۰ تا ۱۹۰۰ شده است و اگر در ۲۰ سال آینده به طور میانگین به همین منوال ادامه داشته باشد انتظار میرود دمای کره زمین ۱.۵ درجه افزایش پیدا کند و از این هم فراتر رود تغییرات اب و هوایی در حال حاضر همه مناطق کره زمین را در جهات مختلف تحت تاثیر قرار داده است. این تغییرات با گرم شدن زمین افزایش می یابد به عنوان مثال هر نیم درجه گرمایش باعث افزایش قابل توجه شدت گرما و بارش شدید میگردد و همچنین خشکسالی شدید در بخش کشاورزی ایجاد میکند با گرم تر شدن زمین به میزان ۲ درجه سانتی گراد به آستانه تحمل بحرانی برای کشاورزی میرسیم.

کارشناسان تغییرات اقلیمی تاکید کردند که تغییرات اب و هوایی فقط در مورد دما نیست بلکه باعث ایجاد تغییرات چندگانه میشود که از ناحیه ای به ناحیه دیگر متفاوت است. اینها شامل تغییر در رطوبت و خشکی، برف، باد و یخ است در نواحی ساحلی و اقیانوس هاست. برای مثال تغییر اقلیم میتواند چرخه آب را تشدید کند. این موضوع میتواند منجر به تشدید ایجاد سیلاب و بارندگی های شدید گردد و در عین حال در نواحی دیگر خشکی به شدت بیشتر میگردد.. الگو بارشی نیز تغییر میکند: در عرض های جغرافیایی زیاد احتمال بارندگی افزایش می یابد در حالیکه پیش بینی میشود در قسمت های وسیعی از مناطق گرمسیری باران کاهش یابد. در نواحی ساحلی افزایش مداوم سطح دریا در طول قرن ۲۱ باعث ایجاد سیلاب های مکرر و شدید ساحلی در مناطق کم ارتفاع میشود و فرسایش را در پی خواهد داشت. علاوه بر این گرمایش جهانی منجر به افزایش افزایش ذوب یخ های منجمد و از بین رفتن پوشش برفی، ذوب شدن یخچال ها و یخ ها، از دست دادن یخ های تابستانه در قطب شمال میشود. تغییرات کمی و فصلی آب ناشبی از تغییرات آب وهوایی، امنیت غذایی و رفاه اقتصادی بسیاری از کشورها، به ویژه مناطق خشک و نیمه خشک جهان از جمله آسیا، آفریقا، استرالیا، آمریکای لاتین، مدیترانه و… به شدت تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. کشورهای کوچک در حال توسعه نیز شامل این هشدار میشوند. بر اساس گزارش کامل که متن نهایی آن پس از تصویب همچنان مورد تجدید نظر قرار خواهد گرفت داشتن آب زیاد یا کم احتمال سیل و خشک سالی را افزایش میدهد زیرا تنوع بارندگی در آب و هوای گرم افزایش می یابد. نویسندگان هشدار می دهند که “تغییرات بارش و رواناب یخچال های طبیعی و ذوب برف بر سایر متغیرهای آب و هوایی مانند رواناب سطحی و زیر سطحی و تغذیه آب های زیرزمینی تأثیر می گذارد که برای امنیت آب ، غذا و انرژی بسیاری از مناطق بسیار مهم است.”

 

منبع

ترجمه: نرگس اسدیان

محصولات مرتبط:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *