محلول پاشی کود بر روی برگ گیاهان مزایا و معایب

فوائد محلول پاشی

محلول پاشی مواد کودی  مکمل روش خاکی در استفاده از عناصر میکرو و ماکرو، اسیدهای آمینه، اسید فولویک، هورمون ­های رشد گیاهی، عصاره جلبک­ های دریایی و هیدرات­ های کربن است که با توجه به شوری خاک اکثر مناطق کشور بسیار کاربرد دارد.

ضرورت محلول پاشی کود

محلول پاشی برگی باعث افزایش کارایی عناصر و رفع کمبود مواد غذایی در مدت زمانی کمتر  نسبت به حالت خاک مصرف و  همچنین باعث افزایش عملکرد محصول از طریق افزایش سرعت انتقال عناصر غذایی از برگ به سایر اندام­ ها (بویژه زمانی که برگ به حداکثر اندازه خود رسیده باشد) می ­شود.

اثرات محلول پاشی برروی گیاهان مختلف

تحقیقاتی که در مورد مقایسه کوددهی بصورت محلول پاشی و  مصرف خاکی روی گیاه رازیانه انجام گرفت نشان داد که کمیت و کیفیت اسانس این گیاه تحت تاثیر روش کوددهی قرار می گیرد و در این آزمایش اثر محلولپاشی نسبت به خاک مصرف افزایش عملکرد بیشتری را نشان می دهد. در مطالعه­‌ی دیگری که روی گیاه بادرشبو در ارومیه انجام گرفت مشخص شد که  محلولپاشی عصاره کودهای آلی صفات مورفولوژیک و عملکرد کمی و کیفی این گیاه را تحت تاثیر قرار می دهد. نتایج این مطالعه خاطر نشان کرد که تیمارهای محلول پاشی مستقل از اکوتیپ عمل می‌­کنند. در آزمایشی دیگر که بر روی گیاه آنیسون انجام گرفت مشخص شد که محلولپاشی کود آهن عملکرد دانه، اسانس و مقدار کلروفیل این گیاه را افزایش داده و هنگام انجام آزمایش با کود روی (Zn) این افزایش بیشتر هم شد.

 

محلول پاشی

 

 

در آزمایشی دیگر، گیاه نعناع نیز تحت تاثیر کارایی محلول پاشی عناصر غذایی قرار گرفت به طوری که اسپری برگی عنصر روی با دوز  ۳ در هزار  ۲/۲۸ درصد اسانس را نسبت به شاهد افزایش داد. در آزمایشی دیگر که در مزارع ذرت انجام گرفت، محلولپاشی عناصر ریزمغذی مثل روی، منگنز و مس در مقایسه با مصرف خاکی این عناصر، افزایش عملکرد بیشتری را نشان داد. همچنین محلولپاشی عناصر غذایی بر روی گندم و یولاف نشان داد که  عملکرد دانه ۴۰ تا ۸۰ درصد افزایش می یابد. استفاده خاک مصرف کودها به دلیل بالا بودن میزان آهک خاک در اغلب مناطق کشور باعث کاهش کارایی آن شده و محلول پاشی عناصر، محدودیت جذب خاک را رفع می­‌کند. محلول پاشی روی و منگنز بر روی گیاه گلرنگ باعث افزایش عملکرد دانه این گیاه شد. نتایج مطالعه‌­ی محمودی و همکاران روی برنج نشان داد محلوپاشی عناصر غذایی در مراحل پنجه زنی و آغاز تشکیل خوشه  اثربخشی و توجیه اقتصادی بالایی دارد. ضمنا محلولپاشی دو در هزار ترکیبات سیلیسی در درخت پسته با تحریک عوامل رشدی و افزایش تولید ماده خشک موجب افزایش عملکرد می­‌شود. جهت اطلاعات بیشتر روی فوائد محلول پاشی کلیک کنید.

 

[WPSM_AC id=5565]

5 thoughts on “محلول پاشی کود بر روی برگ گیاهان مزایا و معایب”

  1. Pingback: سولفات روی در کشاورزی چه نقشی دارد؟

  2. Pingback: کودهای کلات آهن (مایع) 10%

  3. Pingback: تاثیر عناصر میکرو و ماکرو بر عملکرد انگور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *