کود سولفات مس

کود سولفات روی

اغلب کود سولفات مس در پوسته کره زمین به صورت کانی سولفید وجود دارد با این حال فرم های ناپایدار آن مثل سیلیکات، کربنات وسولفات هم دیده می شود. مس معمولا عنصری دو ظرفیتی Cu2+ در خاک است که مقدار آن از ۱۰ تا ۵۰ میلیگرم در کیلوگرم متغییر میباشد. یون دو ظرفیتی مس در تغذیه گیاهی دارای اهمیت می باشد که اکسید شده است.

مس به عنوان یک میکرومغذی (ریزمغذی) در تغذیه گیاهی مطرح است. اغلب مس به صورت کود سولفات مس به عنوان کود برای تامین مس مورد نظر گیاه مورد استفاده قرار می گیرد.

این کود نام های دیگری مانند کات کبود، گوهر آبی و زاج کبود دارد بیشتر این نام گذاری ها بخاطر رنگ این ماده است سولفات مس به شکل کریستالی و یا مایع به رنگ آبی روشن و شفاف است. علاوه بر مصرف کودی در مزارع مصارف دیگری مانند رنگرزی نیز دارد. سولفات مس پنج آبه در آب محلول است که به طور مستقیم روی گیاه محلولپاشی می گردد.

کود سولفات مس

ویژگی ها و فوائد کود سولفات مس

سولفات مس اغلب به عنوان ماده ای ضدقارچ و ضد میکروب شناخته میشود که از بیماری های گیاهی جلوگیری میکند. اما این عنصر نقش های دیگری نیز در گیاه دارد مانند: نقش در فعالیت های آنزیمی، فتوسنتز، متابولیسم پروتئین و کربوهیدرات ها، تنفس، افزایش عملکرد ، جلوگیری از ورس، جلوگیری از بادزدگی و … . علاوه بر موارد ذکر شده کود سولفات مس در لیگنین سازی، تشکیل کلروفیل، رشد رویشی و زایشی گیاه نیز حائز اهمیت است.

سولفات مس بعنوان ضد نرم تن برای دورکردن حلزون ها نیز استفاده میگردد. حتی این ماده برای کنترل رشد جلبک ها نیز کاربرد دارد. خود عنصر مس یک فاکتور مهم در فعالیت آنزیم هایی مانند سوپراکسید دیسمیوتاز، آمینواکسیداز، لاکاز و… به حساب می آید. مس در واکنش های انتقال الکترون نیز دخیل است.

کود سولفات مس هم به صورت بلورین و کاملا خشک و هم به صورت سولفات مس آبدار در بازار وجود دارد. فرم های آبدار آن نیز به صورت های سه آبه، پنج آبه و یا هفت آبه هستند اما کود سولفات مس پنج آبه (CuSO۴­-۵H۲O) متداول ترین نوع آن است به این نمک سنگ خاردار نیز میگویند. تفاوت بین نوع آبپوشیده و بدون آب در وجود کریستال های مس آبی رنگ و متبلور است. این ماده از ترکیب بین مس و سولفوریک اسید تهیه می شود. میزان مس آن میتواند ۲۴ و درصد گوگرد ۱۳ باشد اما درصد این دو عنصر در کودهای مشابه می تواند متفاوت باشد.

مس به وسیله ریشه یا برگ جذب گیاه میگردد این عنصر در گیاه غیر متحرک بوده و علائم کمبود آن ابتدا در برگ های جوان دیده می شود اگر مقدار مس از ۵ میلی گرم در کیلوگرم ماده خشک کمتر باشد علائم کمبود آن احتمالا به چشم دیده خواهد شد که دراین صورت استفاده از کودهای حاوی مس مانند کود سولفات مس توصیه می گردد.

علائم کمبود مس

  • پلاسیدگی گیاه
  • ریزش برگ ها و کوچک شدن آنها
  • مارپیچی شدن برگ ها در غلات
  • سوختگی نوک برگ
  • سبزکمرنگ شدن برگ ها
  • عدم رشد کامل سنبله
  • ریزش و خشکی جوانه ها
  • تجمع صمغ و شیره روی میوه و در تهایت ترکیدگی میوه
  • پاندولی شدن شاخه ها
  • کاهش تعداد دانه گرده
  • افزایش ورس
  • مشبک شدن برگ ها و پیدایش رگبرگ هایی حاوی لکه های سفید و خاکستری
  • افزایش حساسیت به آفات و بیماری ها
  • کاهش عملکرد دانه و میوه
  • برای تشخیص دقیق کمبود مس انجام آزمایش خاک الزامی است.

دلایل کمبود مس در خاک چیست؟

استفاده بیش از حد از زمین های کشاورزی منجر به از دست رفتن مواد معدنی می شود

وجود کلسیم و آهک ویا شنی بودن خاک مانع از جذب عناصر معدنی می شود.

سولفات مس گاها در اعماق زمین وجود دارد اما به این دلیل که ریشه گیاهان به آن دسترسی ندارند قادر به استفاده نیز نیستند.

این عنصر در حالت غرقابی توسط گیاه جذب نمی شود.

اسیدیته خاک اگر به سمت اسیدی شدن برود در جذب مس توسط گیاه اختلال ایجاد خواهد شد.

سولفات روی

میزان و نحوه مصرف کود سولفات مس

برای استفاده از این کود برای گیاهان آپارتمانی خود و یا سطوح کوچک کافی است ۲ گرم از این کود را در یک لیتر آب حل کنید و  آبیاری را انجام دهید. بهتر است قبل از اقدام به مصرف مشاوره های لازم در خصوص تغذیه گیاهی را از یک فرد ماهر به دست آورید. این کود به صورت پودری نیز قابل استفاده است بهترین زمان استفاده اوایل بهار و اواسط پاییز است به ازاری هر درخت ۲۰۰ گرم سولفات مس کافی است (محلولپاشی، چالکود و یا …) که در یک هکتار معادل ۲۰ کیلوگرم میباشد. در صورت استفاده بیشتر از این مقدار گیاهان شما دچار مسمومیت با مس خواهند شد.

نکات مهم هنگام استفاده از کود سولفات مس

قبل از جوانه دادن گل ها کوددهی با مس را انجام دهید.

برای اعمال کود موارد ایمنی مانند پوشیدن ماسک صنعتی و دستکش، لباس ایمنی را فراموش نکنید.

تکرار این کود هر دو تا سه سال یک بار توصیه میگردد.

از محلولپاشی روی میوه ها خودداری کنید.

بهتر است قبل از مصرف با یک کیلوگرم آهک مخلوط نمایید.

بازنویسی: نرگس اسدیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *