کشت قراردادی اولویت وزارت جهاد کشاورزی است

کشت قراردادی اولویت وزارت جهاد کشاورزی است

اولین جلسه ستاد ملی زراعت با حضور سید جواد ساداتی نژاد وزیر جهادکشاورزی، معاون امور زراعت، رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، رییس سازمان حفظ نباتات، معاونین بهبود تولیدات گیاهی و مدیران زراعت سازمان جهاد کشاورزی سراسر کشور و سایر و مدعوین به منظور هماهنگی اجرای کشت قراردادی محصولات زراعی، تهیه و توزیع کودهای ازته، فسفاته و پتاسه و همچنین اهمیت و ضرورت تحقق برنامه تولید بذور روز دوشنبه ۹ خردادماه در محل سالن جلسات توسعه برگزار شد.

در این جلسه، سید جواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اولین نشست استانی ستاد ملی زراعت، به نقش تولید بعنوان وظیفه اصلی در وزارت جهادکشاورزی تاکید و بازار را ضامن بقای تولید پایدار دانست.

وی با اشاره به اینکه تولید، خط قرمز وزارت جهادکشاورزی است، عنوان کرد: با توجه به وضعیت دنیا همه تلاش ما باید در راستای تقویت و کاهش وابستگی برای امنیت غذایی کشور باشد.

ساداتی نژاد، یکی از مهمترین مباحث زراعت را کشت قراردادی عنوان و تاکید کرد: کشاورزی قراردادی باید اصالت داشته باشد و کشت قراردادی باید به معنای واقعی صورت گیرد.

وی افزود: اگر قرار است کشت  قراردادی انجام شود باید حتماً با کشاورز قرارداد بسته شود و در این خصوص کلیه امکانات و ملزومات در اختیار خود کشاورز قرار خواهد گرفت.

وزیر جهاد کشاورزی سالجاری را سال اول اجرای کشت قراردادی دانسته و افزود:  با توجه به وسعت عملیات و  انجام کامل کشت گندم به صورت قراردادی در سال جاری، مسائل و مشکلات پیش خواهد آمد، لذا محوری ترین کار برگزاری جلسات تنگاتنگ و هماهنگی با کشاورزان قبل از شروع فصل کشت است.

ساداتی نژاد تصریح کرد: دومین مسئله با اهمیت و ضروری، موضوع الگوی کشت است که با توجه به شرایط حساس دنیا و هماهنگی ما با سیاست های روز دنیا اجرای الگوی کشت از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

وی افزود: با توجه به شرایط جهانی هیچ وقت بهتر از حال حاضر الگوی کشت قابلیت و ظرفیت اجرا نداشته و می‌توان گفت الان زمان طلایی برای اجرای الگوی کشت است. در این خصوص باید کشت محصولات آب بر را به کشت دانه های روغنی، غلات و محصولات استراتژیک تغییر دهیم.

مقام عالی وزارت با تاکید بر اینکه ترویج موتور پیشران کشاورزی کشور است، بیان کرد: ما در بخش کشاورزی اگر همه زیربخش ها را فعال کنیم ترویج نباشد مثل این است که اکسیژن نیست ، هوا نیست.

وی افزود: با ارزش ترین کار ما ترویج است در واقع، کشاورزان ما باید احساس کنند که یک صاحبنظر در حد استاد تمام در مزرعه کنارش ایستاده. ترویج کار مهمی است که باید به دست افراد صاحبنظر و بزرگ انجام گیرد.

ساداتی نژاد با اشاره به اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها گفت: دیمزارها در بخش کشاروزی فراموش شده‌اند، بنابراین تولید در دیمزارها باید مورد تاکید باشد.

وزیر جهاد کشاورزی به اهمیت و نقش بذر در کشت قراردادی و بر لزوم استفاده از بذر باکیفیت و مرغوب جهت انجام کشت قراردادی تاکیدکرده و ادامه داد: باید شرکت های بذری در خصوص کیفیت بذور دقت و نهاد های نظارتی موضوع را بررسی کنند.

وی در پایان به اهمیت کود مصرفی در کشاورزی اشاره کرده و افزایش سقف مکانیزاسیون را جهت انجام کشت قراردادی الزامی دانست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *