کشاورزان صاحب اتاق اصناف می‌شوند

کشاورزان صاحب اتاق اصناف می‌شوند

مسعود عدل‌طلب مدیرکل دفتر ساماندهی صنوف و تشکل‌های مردم‌نهاد سازمان تعاون روستایی امروز در نشست خبری اظهار داشت: تشکیل نظام صنفی کشاورزی یک فرآیند ۱۰ ساله بوده که ازسال ۸۸ تا ۱۳۹۹ به طول انجامید و اکنون این نظام صنفی یک میلیون و ۲۰۰ هزار عضو دارد.
به گفته وی، در اساس‌نامه جدید نظام صنفی اتحادیه صنفی کشاورزی، اتاق اصناف کشاورزی شهرستان، اتاق اصناف کشاورزی ایران، کمیسیون نظارت بر اصناف کشاورزی شهرستان و هیات عالی نظارت بر اصناف کشاورزی ایران تشکیل می‌شود.
مدیرکل دفتر ساماندهی صنوف و تشکل‌های مردم‌نهاد سازمان تعاون روستایی ایران اظهارداشت: نظام صنفی کشاورزی تاکنون  ۹۵۰ هزار فقره پروانه فعالیت و ۳۵۰ عنوان شغلی بر اساس کدگذاری و طبقه‌بندی بین‌المللی صادر کرده است.
عدل‌طلب با تاکید بر اینکه اکنون نظام صنفی کشاورزی در همه مراجع تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی حضور دارد، تصریح‌کرد: از دستاوردهای نظام صنفی کشاورزی می‌توان به معافیت مالیاتی کشاورزان، معافیت بیمه کارفرمایی و به‌تازگی اصلاح قانون خریدهای تضمینی اشاره کرد.
وی بیان‌داشت: در اساس‌نامه جدید قانون خریدهای تضمینی محصولات کشاورزی، نظام صنفی به عنوان نماینده کشاورزان حضور خواهد داشت و بر تعیین قیمت‌ها تاثیرگذار خواهند بود.
دبیر عالی هیات نظارت بر اصناف کشاورزی ایران، با بیان اینکه طبق آیین‌نامه وزارت جهاد کشاورزی نظام صنفی ساختار جدیدی پیدا می‌کند، گفت: مطابق با این اساس‌نامه جدید، وزارت جهاد کشاورزی مکلف شده که متناسب با قانون نظام صنفی کشور اتاق نظام صنفی کشاورزی را تشکیل دهد.
نظام صنفی کشاورزی دارای جایگاه نظارتی می‌شود
وی ادامه‌داد: در آیین‌نامه جدید ما مکلفیم که همه موارد در اتاق نظام صنفی انطباق کامل با نظام صنفی کشاورزی داشته باشد، اصلاح ساختار مطابق با قانون نظام صنفی باشد، برای نظام صنفی جایگاه نظارتی در نظر گرفته شود و همچنین پروانه‌های فعالیت به پروانه‌های کسب تغییر یافته است.
عدل‌طلب، از دیگر ویژگی‌های اتاق نظام صنفی در آیین‌نامه جدید را تدوین دستورالعمل‌های جدید در کارگروه متشکل از نمایندگان نظام صنفی و وزارت جهاد کشاورزی برشمرد و افزود: اعضای این اتاق متشکل از هفت نفر از وزیران است که تصمیم‌گیری می‌کنند.
وی گفت: ساختار اتاق اصناف کشاورزی به این شکل است که افراد و واحدهای صنفی بخش کشاورزی در هر رشته در شهرستان‌ها اتحادیه صنفی تشکیل می‌دهند، پس از آن اتاق اصناف کشاورزی در هر شهرستان تشکیل می‌شود و در رده بالاتر اتاق اصناف کشاورزی قرار دارد که نمایندگان اتاق‌های اصناف شهرستان‌ها در آن حضور دارند.
به گفته مدیرکل دفتر ساماندهی صنوف و تشکل‌های مردم نهاد سازمان تعاون روستایی ایران، اتاق اصناف کشاورزی به عنوان بالاترین مرجع علاوه بر ۳۲ عضو نماینده اتاق‌های شهرستانی، نمایندگانی از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزارت نیرو و وزارت جهاد کشاورزی حضور دارند.
عدل‌طلب ادامه‌داد: هیات عالی نظارت بر اصناف کشاورزی نیز موظف است بر چگونگی عملکرد این اتاق در سطح‌های مختلف شهرستان و کشور نظارت داشته باشد.
وی با بیان اینکه اتاق اصناف کشاورزی فعالیت بازرگانی نخواهد داشت، گفت: این اتاق فقط مدافع حقوق و منافع بخش کشاورزی در سطوح تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی خواهد بود.
وی افزود: کارگروه تدوین و مستندسازی در دو سال اخیر تشکیل شده و در حال تدوین اساسنامه‌ها و دستورالعمل‌ها و شیوه‌نامه‌های مورد نیاز برای ساختار جدید است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *