وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد: «کشاورزی هوشمند به اقلیم»، رویکردی جامع‌نگر در جهت حفظ منابع طبیعی

وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد: «کشاورزی هوشمند به اقلیم»، رویکردی جامع‌نگر در جهت حفظ منابع طبیعی

وزیر جهاد کشاورزی در پیامی به سیزدهمین نشست مجازی وزرای کشاورزی جهان در حاشیه هفته سبز برلین اعلام کرد: به منظور «ارتقای امنیت غذایی»، «کاهش خطرات تغییر اقلیم و سازگاری با این پدیده»، و «حفظ منابع طبیعی و زیستی»، انتقال به سیستم تولید کشاورزی کارآمد، بهره‌ور، باثبات‏، انعطاف‏پذیر و پایدار، اجتناب‏ناپذیر است. در این راستا، «کشاورزی هوشمند به اقلیم»، به ‌عنوان رویکردی جامع‌نگر از طریق تلفیق طرح‌ها و استراتژی‌های مربوط به تغییرات اقلیم و کشاورزی پایدار، در جهت حفظ منابع طبیعی و بهبود منافع پایدار بشری، گام برداشته و ترویج می‌شود.

به گزارش ایانا به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، متن پیام دکتر کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی جمهوری اسلامی ایران به سیزدهمین نشست مجازی وزرای کشاورزی جهان به شرح زیر است:

جناب آقای رییس

عالیجنابان

خانم‌ها و آقایان

فرصت را مغتنم شمرده و به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران مراتب سپاس و قدردانی خود را از میزبان محترم  سیزدهمین مجمع جهانی غذا و کشاورزی (GFFA) اعلام میدارم و از حضور در جمع شما خشنودم و امیدوارم به زودی این دیدارها از نزدیک صورت پذیرد .

خانم ها و آقایان،

امروز در شرایطی دور هم جمع شده ایم که به دلیل شیوع گسترده بیماری در جهان امکان سخن گفتن رودر رو ممکن نیست . جهان دقیقا در گرماگرم تلاش های وسیع و گسترده برای حل معضلات مربوط به سلامت، ایمنی و حق دسترسی به غذا به یک باره در پشت سد پاندمی متوقف شد.

شیوع پاندمی  موجب  کاهش دسترسی به نیروی کار در تولید و فرآوری مواد غذایی به ‌دلیل محدودیت در حمل و نقل، وجود قرنطینه و ترس از ابتلا به ویروس شده است. همچنین افزایش دستمزدها، کاهش عرضه کالاهای با‌ ارزش افزوده بالا، مشکل دسترسی به بازار تامین مالی و به خصوص تامین سرمایه در گردش، نوسان در تقاضای مواد غذایی و کشاورزی به دلیل تغییر الگوی مصرف خانوارها به سمت مصرف کالاهای بهداشتی و درمانی و تقویت‌کننده سیستم ایمنی بدن، اختلال و ناامنی غذایی را تشدید کرده است.

بر اساس تحلیل‌ بانک جهانی در ماه ژوئن، پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۲۰، کووید ۱۹ بین ۸۸ تا ۱۱۵ میلیون نفر را دچار فقر شدید کرده و فرآیند کاهش فقر را نسبت به سالهای قبل، حدود سه برابر کندتر نماید. افزایش فقر، ناامنی غذایی را افزایش می‌دهد به طوری که برآورد می‌شود تا پایان سال ۲۰۲۰ حدود ۱۳۰ میلیون نفر دیگر در شرایط ناامنی شدید و اضطراری قرار بگیرند.

بر اساس شرایط موجود و چشم‌انداز آینده، توجه به مواردی همچون «افزایش سرمایه‌گذاری در فناوری، ارتباطات و مدیریت دانش»، «افزایش کارایی و بهره‌وری»، «توسعه خدمات پشتیبان مانند سردخانه، انبار، امکانات حمل‌ونقل، پایانه صادراتی و غیره»، «توسعه و گسترش فروش الکترونیکی و مجازی»، «توسعه استارت‌آپها»، «ساماندهی و تقویت زنجیره ارزش مواد غذایی و کشاورزی»، «تقویت و توسعه تشکل‌های گروهی و جمعی»، «حمایت هوشمند از تولیدکنندگان کوچک مقیاس در طول زنجیره ارزش»، «حمایت غذایی از خانوارهای آسیب‌پذیر»، «ایجاد اشتغال و تنوع درآمدی برای خانوارهای آسیب‌پذیر»، «تدوین و اجرای سیاستهای حمایتی و تجاری مناسب»، «همکاری‌های منطقه‌ای در موضوعاتی مثل دانش و علم، سرمایه‌گذاری، و تدوین سیاستهای منطقه‌ای»، «ایجاد پایگاه داده و اطلاعات سیستم غذایی» و «تحلیل و آینده‌نگری در‌خصوص مولفه‌های امنیت غذایی»، به منظور افزایش تاب‌آوری سیستم غذایی، ضرورت دارد.

در این میان بخش کشاورزی با «برنامه‌های اقدام و عمل» مناسب، می‌تواند بر سه مولفه امنیت غذایی شامل «فراهمی»، «دسترسی» و «سالم بودن غذا»، تاثیر گذاشته و به تاب‌آوری سیستم غذایی کمک نماید.

در این زمینه می‌توان به اقداماتی همچون «افزایش بهره‌وری محصول و نهاده‌ها»، «کاهش ضایعات و هدررفت»، «توسعه فناوری و مدیریت دانش»، «تشویق افزایش سرمایه‌گذاری در خدمات پشتیبان»، «حمایت از توسعه تشکلها و گروه‌های تولیدی و خدماتی مرتبط»، «توجه به سلامت و استاندارد غذا»، «افزایش حاصلخیزی خاک و خاک‌ورزی»، «توجه به تنوع زیستی»، «افزایش صیانت و حفاظت از منابع طبیعی و پایه»، «حمایت از زنجیره ارزش محصول و تقویت آن»، «توجه به آثار و پیامدهای تغییرات آب و هوایی و همچنین شیوع کووید ۱۹ و اتخاذ راهکارهای مناسب برای مدیریت آنها»، «عملیاتی‌سازی سیستم پویا و کارآمد مدیریت، کنترل، نظارت و ارزیابی، با مشارکت بخش خصوصی و سازمانهای مردم‌نهاد»، «تحقیق، آموزش و ترویج» و «همکاری‌های منطقه‌ای و جهانی»، اشاره نمود.

همچنین بخش کشاورزی قادر خواهد بود بسترهای احتمالی شیوع ویروس‌های دیگر یا بحرانهای دیگر غذایی را کنترل و مدیریت نماید. تولید غذای سالم با قیمت تمام شده پایین، ضمن افزایش دسترسی مردم به غذا، سیستم ایمنی بدن را تقویت و برای مقابله با انواع بیماریها آماده‌تر می‌نماید.

در این راستا جمهوری اسلامی ایران، علیرغم تحریم‌های ناعادلانه ایالات متحده آمریکا که فشار مضاعفی را بر ملت ایران تحمیل کرده است، در «برنامه‌های توسعه» و «برنامه‌های یکساله بودجه دولت»، سیاست ها، برنامه‌ها واقداماتی را به منظور افزایش تولید داخلی با رویکرد «حمایت و صیانت از منابع طبیعی و محیط زیست»، «تولید غذای سالم» و «کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای»، «حمایت هوشمند از تقویت زنجیره ارزش محصول» و «حمایت از اقشار آسیب‌پذیر» طراحی نموده است. همچنین با توجه به بحران شیوع بیماری کووید ۱۹، برخی اقدامات و سیاست ها همانند «تامین مالی کسب‌وکارهای کشاورزی و غذا»، «حمایت از اقشار آسیب‌پذیر»، «حمایت از تقویت زنجیره ارزش» و «مدیریت بازار» را دراولویت کاری قرار داده است. با این همه، مدیریت بحران شیوع بیماری کووید ۱۹ نیازمند همکاری‌های علمی، فنی، مشاوره‌ای و مالی بین‌المللی و منطقه‌ای است.

عالیجنابان

خانم‌ها و آقایان

توجه به پیامدهای تغییرات آب و هوایی و مخاطرات مرتبط با آنها از جمله «فرسایش خاک»، «بیابان‌زایی»، «گرد و غبار و شن‌های روان»، «آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع»، «سیل»، «سرمای زودرس»، «خشکسالی» و «افزایش هجوم آفات بویژه ملخ صحرایی» که جهان در سالهای اخیر بیش از گذشته با آنها مواجه بوده، از اولویت سیاست‌گذاری در تامین امنیت غذایی برخوردار است.

پیش‌بینی شده است که با گرم‌ شدن هوا و تغییر در الگوی بارش، احتمال کاهش تولید غذا در جهان وجود دارد. این در حالیست که با توجه به افزایش جمعیت جهان، باید عرضه غذا ۶٠ درصد افزایش یابد. افزایش تغییرات اقلیمی، به دنبال خود کاهش بهره‌وری زمین‌های کشاورزی و متعاقب آن، کاهش درآمد و فشار بیشتر بر منابع به منظور حفظ و یا افزایش تولید غذا را باعث شده که خود به انتشار بیشتر گازهای گلخانه‌ای منجر و در نهایت، دسترسی به «غذا» را با تهدید مواجه ساخته است.

به منظور «ارتقای امنیت غذایی»، «کاهش خطرات تغییر اقلیم و سازگاری با این پدیده»، و «حفظ منابع طبیعی و زیستی»، انتقال به سیستم تولید کشاورزی کارآمد، بهره‌ور، باثبات‌، انعطاف‌پذیر  و پایدار، اجتناب‌ناپذیر است. در این راستا، «کشاورزی هوشمند به اقلیم»، به ‌عنوان رویکردی جامع‌نگر از طریق تلفیق طرح‌ها و استراتژی‌های مربوط به تغییرات اقلیم و کشاورزی پایدار، در جهت حفظ منابع طبیعی و بهبود منافع پایدار بشری، گام برداشته و ترویج می‌شود.

سه رکن اصلی کشاورزی هوشمند به اقلیم برای دستیابی به اهداف ذکر شده عبارتند از:

۱.     افزایش پایدار بهره‌وری و درآمد در بخش کشاورزی

۲.     سازگاری و تقویت انعطاف‌پذیری در برابر تغییر اقلیم

۳.     کاهش سهم کشاورزی در تولید گازهای گلخانه‌ای

کشاورزان ایرانی از دیرباز نسبت به تغییرات اقلیم پیرامون خود آگاهی داشته‌اند و کشاورزی هوشمند به اقلیم، در ‌ایران ریشه‌ای تاریخی دارد. دیم‌کاران، با تغییرات آب‌وهوا در منطقه خویش، تاریخ کاشت محصول خود را تغییر می‌دادند تا کمتر در معرض تاثیر ناشی از اثرات سوء محیطی قرار گیرند. ایجاد قنات و استفاده از آبیاری کوزه‌ای یا تراوا در مناطق کویری، از جمله مثالهای مشخص در این زمینه است. موارد ذکر شده، بخشی از میراث کشاورزی و دانش بومی ایرانیان است و سرشار از ابداعات و ابتکارات و خلاقیت‌ هاست که می‌تواند در کنار دانش روز، برای مدیریت تغییرات اقلیم به کار گرفته شود.

در این راستا جمهوری اسلامی ایران راهبردهای سازگاری با تغییر اقلیم، نظیر تغییر فصل کشت، بهبود ارقام زراعی، استفاده از فناورهای نوین، انتقال کشت از فضای باز به فضای بسته، افزایش حجم آب ذخیره شده سالانه از طریق اجرای عملیات آبخیزداری، کنترل فرسایش خاک، کنترل رسوب و همچنین افزایش تولید علوفه را اتخاذ نموده است. با این حال مدیریت مشکلات مذکور، مستلزم بهره‌گیری از ظرفیت‌ها و همکاری‌های علمی، فنی، مشاوره‌ای و اجرایی بین‌المللی و منطقه‌ای است و امید می‌رود این نشست در این راستا گام های بلندی را بردارد.

عالیجنابان

خانم‌ها و آقایان

این گردهمایی بزرگ سالانه فرصتی را ایجاد میکند تا سیاستگزاران کلان بخش کشاورزی و تولیدکنندگان مواد غذایی از نزدیک در تعامل با یکدیگر و با اشتراک مساعی در راستای همگرایی قدم بردارند.  همچنین امیدوارم که در سال آینده با فروریختن سد پاندمی رودر رو با یکدیگر ملاقات کنیم و شرایط بهتری را برای رونق تولید در بخش کشاورزی رقم بزنیم. در پایان با تشکر مجدد از مدیریت شایسته این نشست، ضمن آرزوی سلامتی برای همه حاضرین، مراتب قدردانی خود را از جانب دولت جمهوری اسلامی ایران تقدیم می‌کنم.

   کاظم خاوازی

وزیر جهاد کشاورزی جمهوری اسلامی ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *