نحوه صحیح کاشت گیاهان ردیفی : عملیاتی که به کاهش کربن و هدر رفت نیتروژن کمک میکند.

کود فسفر بالا

مزارعی که در منهتن و کان کشت شده بودند اسراری در خاک نهفته دارند!
دکتر چالز رایس استاد برجسته دانشگاه ایالتی کانزاس میگوید: همه چیز به خاک مربوط میشود. ما چیزهای بی همتایی پیدا کرده ایم که نشان میدهند کربن به داخل خاک آزاد میشود.
رایس یک میکروبیولوژیست در حال آموزش است که در مورد تحقیقات خود در طی ۳۲ سال مطالعه مداوم صحبت میکند. رایس میگوید: آنچه که ما سعی داریم درک کنیم ردپای محیط زیست است و ما بیشتر روی نیتروژن تمرکز میکنیم در حالیکه برخی تحقیقات گسترده نشان میدهد که کشاورزی بدون شخم بهترین راه برای آزاد سازی کربن است. در کشاورزی بدون شخم تقریبا دو برابر شرایطشخم کربن آزاد میشود ما این تحقیقات را به مدت طولانی و کافی انجام داده ایم کربن به لایه های زیرین خاک نیز نفوذ میکند.
رایس و تیمی از محققین در ایالت کانزاس در حال بررسی نحوه مدیریت نیتروژن به منظور کاهش تلفات گازهای گلخانه ای هستند.
رایس میگوید: اکسید نیتروژن یک گاز گلخانه ای موثر است که بیش از ۳۰۰ برابر یک مولکول دی اکسید کربن میتواند خطرساز شود.
تحقیقات دانشگاهی ایالتی کانزاس نشان میدهد که نوع خاکورزی میتواند بسیار تاثیر گذار باشد کاربرد صحیح نیتروژن نیز به طور همزمان میتواند هم به محیط زیست و هم به کشاورزان سود برساند.
از نظر زیست محیطی خیلی مهم نیست که این گازها آزاد شوند اما از نظر اقتصادی اهمیت دارد زیرا از دست دادن کود کمتر باعث هدر رفت کمتر گاز نیتروژن میشود.

راه های حفظ نیتروژن در خاک:
زمان مناسب، محل قرار گیری و میزان استفاده از نیتروژن مهم است با مدیریت درست نیتروژن میتوانیم تلفات آن را به حداقل برسانیم.

رایس میگوید ما دریافته ایم که با مهار نیتروژن و استفاده آن در زمان درست میتوانیم هدر رفت نیتروژن را کم کنیم به عنوان مثال ذرت هنگامی که یک فوت ارتفاع دارد و در مرحله v6 است با اعمال کود نیتروژنه تا ۵۰ درصد از هدر رفت آن جلوگیری میکنیم.
رایس ادامه میدهد برخی کشاورزان میتوانند با کمک باکتری ها نیتروژن مورد نیاز گیاه خود را تامین کنند که یک فرصت منحصر به فرد است. ما در آینده شاهد تلقیح باکتری با گیاه برای کاهش ورودی کود نیتروژن خواهیم بود.

رایس میگوید: ما در حال تلاش هستیم تامیکروارگانیسم های مختلف میکروبی را پیدا کنیم که نیتروژن در اختیار گیاه قرار میدهند. باکتری ها بدون نیاز به کوددهی و تنها با کمک جو نیتروژن به گیاه میرسانند.
شش هفته اول، ذرت به میزان بالایی نیتروژن نیاز دارد در این زمان خاک به شدت مرطوب است که باعث شست شو و هدر رفت نیتروژن میگردد.
با عملیات زراعی صحیح میتوانیم تا ۵۰ درصد تلفات کودی را کاهش دهیم و انتشار گازهای گلخانه ای را به حداقل برسانیم.
کشاورزی حداقل و تغییر محصولات کشت شده تا میزان قابل توجهی کربن خاک را کاهش میدهند. توجه به تناوب گیاهی نیز اهمیت بالایی دارد رایس هشدار میدهد هر تناوبی خوب نیست به عنوان مثال او تناوب ذرت-سویا را خوب نمیداند اما تناوب ذرت-گندم از نظر او مناسب است
رایس که از فعالان حوضه کشاورزی است در سالهای قبل برنده جایزه نوبل صلح برای فعالیت های اقلیمی خود در بخش کشاورزی شده است.
وارن شفر معاون رئیس بخش تحقیقات و توسعه جهانی میگوید این همکاری با دانشگاه ایالتی کانزاسگام مهمی در حفظ سلامت خاک است. این پروژه ها به ما کمک میکند تا میکروبیوم خاک را حفظ کنیم.

منبع

ترجمه: نرگس اسدیان

محصولات مرتبط:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *