مزارع گندم آذربایجان غربی از سطح سبز نسبتا مطلوبی برخورداراست

مزارع گندم آذربایجان غربی از سطح سبز نسبتا مطلوبی برخورداراست

جعفر وحدت در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: در سال زراعی جاری بیش از ۳۹۰ هزار هکتار از مزارع استان به کشت گندم اختصاص یافته است، افزود: از این میزان ۹۰ هزار و ۱۹۶ هکتار سطح کشت گندم آبی و ۳۰۰ هزار و ۹۳۲ هکتار گندم دیم است که به ترتیب ۰.۶ درصد و۴ درصد بیش از برنامه ابلاغی است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر سه درصد از مزارع به صورت سه الی چهار برگی، ۲۵ درصد در مرحله پنجه، ۴۷ درصد در حالت پنجه کامل و ۲۰ درصد مزارع در مرحله ساقه دهی هستند، افزود: در حال حاضر در کل مزارع کود سرک استفاده شده و در ۲۷ درصد مزارع آبی و ۱۸ درصد مزارع دیم کودپاشی سرک مرحله دوم نیز انجام گرفته است.

وحدت با اشاره به کاهش بارندگی‌های در سال زارعی جاری گفت: متوسط بارندگی‌های استان در سال زراعی ۱۴۰۰– ۹۹ حدود ۲۰۶ میلیمتر بوده که این مقدار نسبت به سال زراعی نرمال ۲۰ درصد و نسبت به سال زراعی گذشته ۲۸ درصد کاهش نشان می‌دهد.

وی اضافه کرد: با وجود کاهش بارندگی‌های وضعیت مزارع در حالت نسبتاً مناسب بوده و این در حالی است که فروردین ماه سال جاری بارندگی مؤثری در استان ثبت نشده است ولی به علت پایین بودن درجه حرارت تا اواخر فروردین ماه آثار خشکسالی در دیم زارها مشهود نیست.

سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: با ادامه روند فعلی و عدم بارندگی مؤثر در هفته‌های آینده آثار خشکسالی در اکثر مناطق استان ظهور کرده و با کاهش عملکرد خودنمایی خواهد کرد که پیش بینی می‌شود در صورت عدم بارندگی عملکرد محصول در اراضی ابی ۱۵ تا ۱۰ درصد و در مزارع دیم حدود ۶۵ تا ۵۰ درصد کاهش یابد.

وحدت با بیان اینکه عملیات مبازره با علف‌های هرز در ۵۰ درصد مزارع آبی و ۲۵ درصد مزارع دیم و عملیات مبارزه با سن در بیش از ۶۲ هزار هکتار از مزارع آبی و دیم انجام گرفته و همچنان ادامه دارد، عنوان کرد: در صورت عدم بارندگی رغبت کشاورزان برای مبارزه سن گندم در مزارع دیم کاهش یافته و این امر باعث خسارات غیرقابل جبرانی خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *