فوائد کودهای آلی

کودهای آلی

کودهای آلی به کمپوست یا بقایای تخمیر شده­ی زباله ­های شهری، ضایعات کشاورزی و کود دامی گفته می‌­شود که این کودها باعث افزایش حاصلخیزی خاک می­‌گردند. یکی از فواید مهم این کودها جلوگیری از آلودگی خاک و آب و کمک به کشاورزی پایدار می­‌باشد.

حفظ و نگهداری حاصلخیزی خاک یکی از مهمترین عوامل در کشاورزی پایدار است. استفاده از بقایای گیاهی با افزایش کربن، نیتروژن کل و مواد آلی خاک یکی از عوامل افزایش حاصلخیزی خاک می‌­باشد. بطور مثال استفاده از انواع کودهای پتاسیم تقویت کننده خاک هایی است که از نظر مواد آلی ضعیف هستند.

مزایای کودهای سبز آلی

خانواده براسیکا یا کروسیفرا (شب بوئیان) با افزایش محتوای کربن به نیتروژن و تخلخل خاک بهترین جایگزین برای کود سبز می­‌باشند. طبق نتایج ماتوس و همکاران کودهای سبز لگوم عناصر غذایی و نیتروژن معدنی خاک را افزایش دادند. در آزمایش دیگری که در خاک­‌های شنی لومی انجام گرفت مشخص شد دو ماه پس از برگرداندن گیاه به خاک مقدار نیترات و کربن آلی خاک افزایش یافت. استفاده مداوم از خاک و عدم رعایت تناوب زراعی باعث تخریب مواد آلی خاک در مناطق خشک و نیمه خشک شده است. یکی از راه‌­های حفظ حاصلخیزی خاک جهت توسه کشاورزی استفاده از کودهای آلی است. استفاده توام از کودهای آلی و زیستی ضمن کاهش هزینه کودهای شیمیایی به ذخیره انرژی و کاهش آلودگی­‌های محیطی کمک می‌­کند و جایگزینی برای کودهای شیمیایی می­‌باشد.

کود سبز با کاهش فرسایش، افزایش مواد آلی و پایداری خاک و نگهداری عناصر غذایی در خاک موجب تولید پایدار در کشاورزی می­‌گردد. استفاده تلفیقی از کود سبز و کود شیمیایی در ذرت عملکرد گیاه را ۱۲۵-۱۹ درصد افزایش داد. نتایج مطالعاتی که بر روی محصولات مختلف از جمله شلغم و آفتابگردان انجام گرفته بود نشان داد کاربرد تلفیقی این دو نوع کود در مقایسه با کاربرد جداگانه افزایش عملکرد محصول را به دنبال دارد. طبق نتایج رضوانی مقدم و همکاران استفاده از کود آلی در خاک با افزایش درصد اسید اولئیک و کاهش اسید لینولنیک باعث افزایش عملکرد و مقاومت روغن کنجد نسبت به درجه حرارت بالا شد.

مواد تشکیل دهنده کودهای آلی

کودهای آلی نسبت به کودهای شیمیایی حاوی مقادیر بالاتری از مواد آلی هستند و منابع غنی از عناصری همچون نیتروژن، فسفر و پتاسیم می­‌باشند. با این حال کود شیمیایی به دلیل تامین سریع عناصر مورد نیاز گیاه و افزایش عملکرد استفاده چشمگیری پیدا کرده است.

کودهای آلی به دلیل دسترسی محدود و هزینه بالا استفاده کمتری نسبت به کودهای شیمیایی دارند. مواد آلی یکی از عوامل بسیار مهم در حاصلخیزی خاک هستند این مواد با بهبود ویژگی‌­های فیزیکی و شیمیایی خاک و افزایش فعالیت میکروارگانیسم ­ها رشد و عملکرد گیاهان را تحت تاثیر قرار می‌­دهند.

تیرگی خاک در برخی مواقع از نشانه های بالا بودن ماده آلی خاک می­‌باشد، رنگ خاک هرچه تیره تر باشد سریع­تر گرم شده و برای کشت در بهار مناسب­تر می­‌شود. بالا بودن میزان ماده آلی در خاک باعث فعالیت میکروارگانیسم‌های خاکزی شده و موجب تبدیل گوگرد به فرم سولفات (فرم قابل استفاده گوگرد) می­‌شود. از اینرو مواد آلی باعث افزایش حاصلخیزی خاک می­‌گردد. ماده آلی در خاک‌­های سبک و سنگین خاصیت اصلاح کنندگی دارد و با کاهش رواناب فرسایش را کاهش می­‌دهد. کود آلی با فراهم کردن عناصر غذایی برای گیاه و افزایش فعالیت میکروارگانیسم­ های خاک شکل زنده تری به خاک می‌­دهد. ماده آلی به دلیل ایجاد هسته مرکزی در تشکیل خاکدانه­ ها باعث پایداری و قوام خاک می‌­گردد.

اثر کودهای آلی بر خاک

تولید کود آلی از ورمی کمپوست

استفاده از کود آلی یکی از روش­‌های مقابله گیاهان با تنش­های محیطی است. ورمی کمپوست روش جدید برای تبدیل ضایعات آلی به مواد قابل استفاده است که این کار توسط گونه های مشخصی از کرم خاکی  انجام می‌­شود، این کود آلی حاوی میزان زیادی از عناصر ماکرو و میکرو می­‌باشد.

جهت بررسی تاثیر کودهای آلی بر عملکرد شاهی مطالعه ای در سال ۹۴ در دانشگاه شهید مدنی آذربایجان انجام گرفت. نتایج این مطالعه نشان داد کودهای آلی با تاثیری که در افزایش جذب عناصر توسط گیاه دارد، باعث افزایش ویژگی‌­های کمی و کیفی این گیاه می‌­شود. مطالعه دیگری جهت بررسی تاثیر کودهای آلی و بیولوژیک بر عملکرد گیاه زیره سبز انجام گرفت که نتایج این تحقیق نشان داد استفاده همزمان کودهای آلی و بیولوژیک (بویژه کمپوست و ورمی کمپوست) باعث افزایش عملکرد و کمک به کشاورزی پایدار می­‌گردد. استفاده از کود آلی در کشت گیاهان داروی باعث تولید زیست توده شده و استخراج ترکیبات را بیشتر می­‌کند از اینرو استفاده توام از کود آلی و زیستی افزایش عملکرد گیاهان دارویی را نیز به دنبال دارد.

فوائد کودهای آلی

1 thought on “فوائد کودهای آلی”

  1. Pingback: سیتوکنین چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *