عدم مصرف کود پایه عامل کاهش عملکرد مزارع گندم

عدم مصرف کود پایه عامل کاهش عملکرد مزارع گندم

علیرضا مهاجر در نشست شورای کشاورزی شهرستان‌های داراب و زرین دشت تصریح کرد: ما در سال‌های ۹۷، ۹۸، ۹۹ و ۱۴۰۰ آمار گرفته ایم، کود پتاس و فسفر تقریباً استفاده نشده و تماماً کود اوره مصرف شده است که در کاهش تولید بیش از خشکسالی اثر گذار بوده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه شروع سال جدید با دو اتفاق انقلابی افزایش نرخ خرید تضمینی گندم به ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان و تعدیل قیمت کودهای شیمیایی مواجه بوده است، اظهار کرد: این اقدام بر دولت هزینه سنگینی وارد خواهد کرد و یارانه پرداختی دولت برای کودهای شیمیایی به ۷,۲۰۰ میلیارد تومان خواهد رسید.

به گفته وی؛ همه اینها برای این است که بخش کشاورزی بتواند به موقع کارش را خوب انجام دهد و در امنیت غذایی نقش بسزایی که دارد نقش آفرین باشد.

مهاجر با اشاره به اینکه مصرف کود پتاس نقش اساسی در کنترل تنش‌های جوی همچون سرما، گرما، خشکی و مقاومت به آفات و بیماری‌ها دارد، ابراز کرد: نقش این کود در زراعت و باغبانی همسو و ارزشمند است؛ نقش هر کودی برای کار خاصی است و اگر یک کود را بدهید دو کود دیگر را ندهید نتیجه نمی‌گیرید.
او موارد ذکر شده را علت تخصیص یارانه بیشتر برای کودهای پایه از طرف دولت دانست و اضافه کرد: این اقدام باعث می‌شود تا کشاورز به موقع به مزرعه بدهد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه دولت محترم بر افزایش ضریب امنیت غذایی تاکید دارد، افزود: به همین منظور از سال زراعی جاری طرح کشت قراردادی گندم کلید خورده است که به تدریج اکثر محصولات اساسی را کشت قراردادی می‌کنیم.

مهاجر به خشکسالی شدید در شهرستان زرین دشت نیز اشاره کرد و گفت: در بسیاری از مناطق این شهرستان شوری آب بالای ۸ تا ده هزار واحد است، در آینده در این مناطق با یک کویر مواجه ایم باید یک فکر اساسی برای تقابل با آن کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *