طرح آبیاری ۱۴ هزار هکتار دشت سیستان توسط رئیس جمهور افتتاح شد

طرح آبیاری 14 هزار هکتار دشت سیستان توسط رئیس جمهور افتتاح شد

آیین بهره برداری ازمرحله دوم طرح۴۶ هزار هکتاری انتقال آب به اراضی کشاورزی دشت سیستان به میزان۱۴هزار هکتار توسط رئیس جمهور و وزیر جهاد کشاورزی بصورت ویدئوکنفرانس افتتاح و مورد بهره‌برداری قرارگرفت.

به گزارش خبرنگار ایانا در استان سیستان و بلوچستان، طرح انتقال آب با لوله به ۴۶هزار هکتار از اراضی دشت سیستان که اجرای آن در در جریان سفر دکتر حسن روحانی رییس جمهور طی سال ۱۳۹۳ به استان سیستان وبلوچستان مصوب گردید، امروز فاز دوم آن توسط رییس جمهور و وزیر جهاد کشاورزی بصورت ویدئوکنفرانس افتتاح شد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی سیستان و بلوچستان و مجری طرح انتقال آب به اراضی کشاورزی دشت سیستان در آیین بهره‌برداری از طرح آبیاری ۱۴ هزار هکتار دشت سیستان اظهار کرد: طرح انتقال آب با لوله به اراضی کشاورزی دشت سیستان در سطح ۴۶ هزار هکتار با توجه به محدودیت شدید منابع آبی در منطقه و ضرورت ارتقای بهره‌وری آب مصرفی بخش کشاورزی و با هدف احیای کشاورزی قابل برنامه‌ریزی و اسکان مردم از طریق انتقال و توزیع آب پایدار و عادلانه برای مناطق مختلف دشت سیستان، از جمله طرح‌های شاخص و تاثیرگذار در دولت تدبیر و امید و عنایت ویژه مقام معظم رهبری در این منطقه استراتژیک کشور از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی،  طراحی و اجرای شبکه خطوط لوله انتقال و توزیع آب در سطح ۴۶ هزار هکتار، برای ۶۵ هزار بهره بردار دارای حق آبه از میان ۲۰۳ هزار هکتار عرصه اراضی دشت سیستان با توجه به تخصیص ۴۰۰ میلیون مترمکعبی آب از مخازن چاه نیمه ها به بخش کشاورزی آغازشد.

محمدعلی نیکبخت گفت: مرحله اول طرح در سطح ۳۲ هزار هکتار در اول خردادماه سال گذشته به بهره‌برداری رسید و عملیات اجرایی طرح در ۱۶ ناحیه ۱۲۵۰۰ هکتاری با سطح قابل آبیاری حدود ۲۹۰۰ هکتار در هر ناحیه و در قالب ۲۰ پروژه و احداث ۱۶ ایستگاه پمپاژ با حداکثر ظرفیت ۳۹ متر مکعب در ثانیه اجرا و  بیش از ۵هزار کیلومتر خطوط لوله اصلی و فرعی از قطر ۲۵۰ تا ۲۰۰۰ میلیمتر( پلی اتیلن، فایبر گلاس و فولادی ) و حدود ۱۵ هزار حوضچه ۲۰هکتاری، ۵ هکتاری و قطع و وصل و رسوب و هوا به همراه ۳۳هزار عدد انواع شیرآلات و اتصالات در قالب ۲۵۰ قرارداد با تولید کنندگان، مهندسین مشاور، آزمایشگاه و پیمانکاران منعقد و بیش از ۸۰۰ دستگاه انواع ماشین های سنگین و تخصصی  و بکارگیری بالغ بر ۲۸۰۰ نفر که حدود ۸۰ درصد نیرو­های بومی بوده­‌اند.

وی افزود: حجم بالای لوله­ های مورد نیاز این طرح  با تشویق سرمایه گذار بخش خصوصی کارخانه تولید لوله­ های فایبر گلاس با سرمایه­ گذاری بالغ بر ۱۵ میلیون دلار در منطقه احداث که ضمن ایجاد اشتغال برای ۴۰۰ نفر، کلیه نیازهای طرح به این نوع لوله ها تامین شده است.

مجری طرح انتقال آب بالوله به اراضی کشاورزی دشت سیستان افزود: از بیستم مهرماه سال گذشته تا کنون، میزان ۲۶۰ میلیون مترمکعب آب تخصیصی از چاه نیمه ها از طریق این شبکه برای کشت حدود ۵۶ هزار هکتارطی سه نوبت آبیاری اراضی دشت بدون هیچ نوع تلفاتی تا ابتدای مزارع در محل حوضچه های ۵ هکتاری  منتقل و توزیع شده است.

نیکبخت گفت:در راستای منویات مقام معظم رهبری، سیاست های اقتصاد مقاومتی در حمایت از تولیدات داخلی علیرغم تامین برخی از الکترو پمپ­ها از طریق واردات ، در این پروژه برای اولین بار به روش مهندسی مجدد باز طراحی و  تولید آنها توسط سازندگان داخل کشور تامین و در پروژه بکار گرفته شده است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان گفت:تجهیزات برقی، ابزار دقیق و سیستم­های هوشمند در ایستگاه­های پمپاژ این طرح از آخرین فناوری های روز دنیا در صنعت آب استفاده شده است وبمنظور امکان تحویل حجمی دقیق آب به نواحی ۱۶ گانه، سیستم کنترل فشار و دبی در طرح تعبیه  و اجرا شده است.

وی گفت:با توجه به اینکه این طرح در سطح ۴۶ هزار هکتار از اراضی در میان عرصه ۲۰۳ هزار هکتاری دشت سیستان اجرا شده است، درصورت تامین و تخصیص حقابه بیش از ۴۰۰ میلیون متر مکعب در شرایط ترسالی و سیل، قابلیت افزایش اراضی تحت پوشش تا سطح ۶۱ هزار هکتار را دارا است.

نیکبخت افزود:تا کنون با تشکیل ۱۷ شرکت تعاونی تولید روستایی شرایط لازم برای بعهده گرفتن مسئولیت استفاده بهینه و بهره برداری بخشی از شبکه و همچنین مدیریت  زنجیره ارزش محصولات کشاورزی ظرفیت سازی شده تا به مرور زمان به آمادگی کامل در این زمینه نائل شدند.

وی گفت:به دلیل ایجاد کشاورزی پایدار با آب مطمئن و اجرای الگوهای کشت پیشنهادی، شرایط لازم برای تولید مستمر و ارتقاء سطح درآمد ساکنین  و نیز کمک به تثبیت و ایجاد اشتغال حدود ۶۵ هزار نفر به صورت مستقیم و حدود ۲۰ هزار نفر بطور غیر مستقیم (در زمینه تامین نهاده­ها، بهره برداری و نگهداری، خدمات پشتیبانی از فعالیت­های کشاورزی، صنایع تبدیلی و تکمیلی پس از تولید، بازاریابی، حمل و نقل و….) و همچنین زنجیره ارزش تولید دراین طرح فراهم می‌شود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی سیستان وبلوچستان ومجری طرح انتقال آب به اراضی کشاورزی دشت سیستان،تعیین سازمان متولی جهت حفظ و صیانت و نگهداری از این سرمایه ملی در منطقه با توجه به اینکه امکان واگذاری این مهم در شرایط فعلی به تشکلهای نوپای مردمی وجود نداردراضروری خواند.

به گزارش ایانا، باتوجه به خشکسالی‌های ۲۰ ساله اخیر در استان این طرح می‌تواند با تامین آب مطمئین در طول سال نوید‌دهنده رونق کشاورزی منطقه باشد.

سیستان با پنج شهرستان زابل، هیرمند، زهک، نیمروز و هامون در شمال استان سیستان و بلوچستان و همسایگی کشور افغانستان واقع شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *