صادرات کالاهای کشاورزی ۳۰ درصد رشد کرد

صادرات کالاهای کشاورزی ۳۰ درصد رشد کرد

به گزارش خبرگزاری تسنیم، مهرداد جمال ارونقی اظهار داشت: میزان صادرات اقلام و محصولات کشاورزی در ۴ ماهه نخست سال جاری بیش از ۲ میلیون و ۷۰۶ هزار تن است که نسبت به مدت مشابه در سال قبل (۲ میلیون و ۷۴ هزار تن)، بیش از ۳۰.۴ درصد رشد داشته است.
معاون فنی گمرک ایران افزود: محصولات صادر شده در سال جاری دارای ارزشی معادل یک میلیارد و ۶۹۰ میلیون دلار می‌باشند که نسبت به ارزش اقلام صادراتی سال ۹۸ در مدت مشابه با ارزشی معادل یک میلیارد و ۵۸۲ میلیون دلار از رشدی معادل ۶.۸ درصد برخوردار بوده است.
وی اقلام عمده کالاهای کشاورزی صادر شده را پسته، گوجه فرنگی، هندوانه، سیب، رب گوجه فرنگی، مغز پسته، شکلات، بیسکویت، سیب زمینی و پنیر برشمرد و گفت: عمده این محصولات به کشورهای عراق، چین، افغانستان، روسیه و امارات متحده عربی صادر شده است.
معاون فنی گمرک ایران با اشاره به اقدامات گمرکات اجرایی کشور در خصوص صادرات محصولات کشاورزی از جمله اختصاص مسیر سبز به اظهارنامه‌های صادراتی اقلام کشاورزی، ارزیابی در محل محصولات صادراتی، انجام تشریفات گمرکی رویه صادرات کالاهای کشاورزی به صورت شبانه روزی، پذیرش حمل یکسره برای این کالاها، افزود: علیرغم شرایط تحریم، شیوع کرونا و به تبعِ آن محدودیت‌هایی که در مرزهای کشور به وجود آمده است رایزنی‌های لازم از سوی گمرک و مراجع ذیربط صورت پذیرفت تا اقلام کشاورزی و فسادپذیر، با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، اجازه صدور از کشور داشته باشند و از این جهت می‌توان اذعان داشت که شیوع ویروس کرونا و شرایط تحریم‌های اقتصادی نتوانسته آثار منفی بر صادرات این کالاها و محصولات داشته باشد.
ارونقی خاطرنشان کرد: صادرات عمده کالاهای اساسی اعلام شده از سوی مراجع ذیربط، کماکان ممنوع بوده و در صورت احراز و یا کشف تخلف، گمرک با متخلفین برخورد قانونی خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *