خوشه ذرت بیانگر همه چیز است

خوشه ذرت بیانگر همه چیز است

خوشه ذرت به ما می گوید چه چیزی درست و چه چیزی اشتباه پیش می رود.

خوشه ذرت به ما خواهد گفت که در فصل زراعی با کاهش عملکرد مواجه می شودیم یا خیر.
خوشه ذرت نشان می دهد که گرده افشانی و کوددهی چگونه است. می دانیم که مرحله خوشه دهی و تشکیل دانه از مراحل مهم تعیین میزان عملکرد هستند.
خوشه ها میزان دانه را تعیین می کنند.
قبل از گرده افشانی در مرحله R1 ابریشم های ذرت به ۱۰۰۰ تا می رشد آنها طویل می شوند و هنگامی که زمان مناسب گرده افشانی برسد از پوشش بیرون می آیند و گرده و دانه گرده شروع به حرکت می کنند دانه ها با کمک لوله گرده و گرده در تخمک ایجاد می شوند سلول های جنسی مذکر و مونث که گامت نام دارند تبدیل به دانه می شوند.
این اتفاقات جالب ۱۵ تا ۲۰ میلیون بار در هر ایکر از ذرت رخ میدهد.
ابریشم های نزدیک به نوک دیر تر از سایر ابریشم ها رشد می کنند و گاهی اصلا نمی توانند دانه تولید کنند.
دو علت اصلی که باعث عدم باروری تخمک می شوند.
اولی طویل شدن آهسته ابریشم هاست. طویل شدن آهسته ابریشم ها در شرایط کم آبی اتفاق می افتد. تاسل ها ممکن است نرمال باشند اما ابریشم ها دیر ظاهر می شوند و نمی توانند گرده دریافت کنند. ابریشم های نوک که اخرین ابریشم های رویش یافته هستند دانه گرده دریافت نمی کنند و باروری تخمک رخ نمی دهد و درنتیجه دانه ایجاد نمی شود.
دومین علت بارور نشدن تخمک که در ۲۴ ساعت رخ می دهد این است که لقاح گرده و تخمک درست انجام نمی گیرد. ابریشم ها باید متورم شود تا لوله گرده به راحتی رشد کند. وقتی ابریشم در هوای گرم یا خشک قرار دارد رشد لوله های گرده متوقف می شود و تخمک ها بارور نمی گردند این اتفاق در سراسر خوشه می تواند رخ بدهد.
دانه ها نمی توانند از تخمک لقاح نیافته به وجود بیایند. با رسیدن خوشه بذور خشک می شوند و خوشه های غیربارور شده کوچک باقی می مانند.
گاهی نیز لقاح صورت می گیرد اما توسعه دانه رخ نمی دهد دانه هایی که روی خوشه ها قرار دارند برای به دست اوردن شیره پرورده و مواد فتوسنتزی و مواد معدنی با هم رقابت می کنند دانه هایی که در نوک قرار دارند میزان رقابت شدید تری را تحمل می کنند و مقدار کمتری از مواد معدنی و فتوسنتزی را به دست می اورند.
دانه ها نیاز به میزان کافی قند حاصل از فتوسنتز دارند تا رشد کنند. تنش خشکی باعث قطع فتوسنتز می شود و روزنه های برگی را می بندد برگ ها نیز پیچ می خورند. متاسفانه دانه ها بعد از بهبود شرایط اب هوا دیگر نمی توانند رشد خود را از سر بگیرند.

متخصصان زراعت نشانه های این مشکلات را از روی خوشه متوجه می شوند و به آن dieback یا tip back می گویند. برخی از die back ها نیز وقتی بذر پاشی زیادی صورت می گیرد و یا میزان خوشه ها بیشتر از یکی دو عدد است در ذرت دیده می شود.

ترجمه: نرگس اسدیان/ کارشناس تولیدمحتوا

منبع

محصولات مرتبط:

4 thoughts on “خوشه ذرت بیانگر همه چیز است”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *