حداقل ۳ هزار هکتار از جنگل های زاگرس در یک پویش مردمی با مدیریت سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور بذرکاری می شود

حداقل ۳ هزار هکتار از جنگل های زاگرس در یک پویش مردمی با مدیریت سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور بذرکاری می شود

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از وزارت جهاد کشاورزی، «کامران پورمقدم» افزود: پویش مردمی بذرکاری با هدف احیای جنگل‌های زاگرس از امروز در ۱۱ استان زاگرسی کشور آغاز و تا قبل از زمان یخبندان ادامه خواهد یافت.

 

رییس مرکز جنگل‌های خارج از شمال اظهار داشت: بذرهای با کیفیت و از گونه‌های بومی منطقه زاگرس مانند بنه، بلوط، بادام و زالزالک به اندازه کافی تامین و در ادارات منابع طبیعی شهرستان ها آماده شده و در مکان های مناسبی در اختیار مشارکت کنندگان قرار می گیرد.

 

وی افزود: پویش مردمی بذرکاری برای احیای جنگل های زاگرسی در استان های آذربایجان غربی، کردستان، همدان، کرمانشاه، ایلام، لرستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویر احمد، فارس، خوزستان و اصفهان برگزار می شود.

 

پورمقدم، جنگل های زاگرسی را  یکی از مهمترین رویشگاه های جنگلی کشور عنوان کرد و گفت: در سال های اخیر، عوامل متعددی از جمله خشکسالی، هجوم آفات و بیماری ها، قطع غیرمجاز درختان و آتش سوزی نزدیک به یک میلیون و ۴۵۰ هزار هکتار از این جنگل ها را تحت تاثیر قرار داده و کیفیت جنگل ها را کاهش داده است.

 

وی با تاکید بر اینکه جوان‌سازی جنگل های زاگرس باید با سرعت انجام شود، تصریح کرد: با عملیات احیایی می توان این جنگل ها را نجات داد.

 

رییس مرکز جنگل های خارج از شمال درباره مسایل فنی کاشت بذرها اظهارداشت: نکات فنی کاشت بذرها در قالب بروشور ارائه می شود و علاوه بر این کارشناسان ناظر فنی نیز انتخاب کرده ایم که آموزش های فنی لازم را به مردم و دوستداران طبیعت برای مشارکت در این پویش خواهند داد.

 

وی افزود: حداقل ۳ هزار هکتار از جنگل های زاگرسی برای بذرکاری در قالب پویش مردمی شناسایی شده، اما اگر مشارکت مردم افزایش یابد، ما آمادگی تهیه بذر های بیشتر را داریم.

 

پورمقدم گفت: امسال برای نخستین بار است که ترویج فرهنگ احیا و حفاظت از منابع طبیعی مناطق زاگرسی به طور گسترده اجرا می شود.

 

وی خاطرنشان کرد: طرح های جنگلکاری و بذرکاری که سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور هر سال اجرا می کند، موضوع جداگانه ای است و ما سعی داریم از طریق این پویش، مردم را با مواهب طبیعی و اهمیت جنگل های زاگرس آشنا کنیم.

 

به گزارش ایرنا، طبق آمارها جنگل‌های زاگرس حدود ۶ میلیون هکتار وسعت دارد که این میزان جنگل در حدود ۳۰ میلیون ‏هکتار از مساحت کشور پراکنده است.‏

 

رویشگاه منطقه زاگرس ۱۰ میلیون نفر جمعیت و ۲۷ هزار پارچه آبادی را در ‏بر می‌گیرد و ۵هزار و ۴۰۰ روستا داخل جنگل‌های زاگرس وجود دارد و زندگی ساکنان آن‌ها مستقیم وابسته به این جنگل است.‏

 

همچنین ۴۰ درصد نزولات جوی، ۳۵ درصد از آب‌های جاری با قدرت نفوذ ۵۰ میلیارد مترمکعب آب و وجود ۴۲ ‏سد مخزنی با حجم ذخیره ۳۴ میلیارد مترمکعب نقش بسزایی در تنظیم چرخه آب کشور دارد.

 

بنابراین ۱۸۰ گونه درختی و درختچه‌ای، بیش از ۲۵ گونه جنگلی ‏و مرتعی، ۷۰ درصد عشایر کشور، ۵۰ درصد واحد دامی و وجود قابلیت‌های اکوتوریستی و طبیعت‌گردی، توسعه گیاهان ‏دارویی، پرورش آبزیان و زنبور عسل در حوزه زاگرس وجود دارد.‏

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *