تولید ۵۰ درصدی بذر سبزی و صیفی مورد نیاز در داخل طی ۵ سال آینده

تولید 50 درصدی بذر سبزی و صیفی مورد نیاز در داخل طی 5 سال آینده

معاون وزیر جهاد کشاورزی از تولید ۵۰ درصدی بذر سبزی و صیفی مورد نیاز در داخل طی ۵ سال آینده خبر داد.
کامبیز بازرگان معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در دیدار با زینی ‌وند استاندار کرمان با بیان اینکه استان کرمان اهمیت زیادی در حوزه باغبانی دارد، گفت: هم اکنون در تولید بذور محصولات سبزی و صیفی وابسته هستیم.

بازرگان با بیان اینکه دانش تولید بذر در کشور وجود دارد اما تا وقتی مسیر واردات باز باشد تولید بذر توجیه اقتصادی ندارد، افزود: وابستگی ما به امکانات، تجهیزات و اراضی است.

وی با اشاره به اینکه معمولاً وسعت اراضی کشاورزی در استان‌ها با تغییر کاربری‌ها روبه رو است، گفت: منابع اعتباری محدود شده و کار پژوهشی که نیازمند تجهیزات به‌روز است را دچار مشکل و محدودیت کرده است.

بازرگان با اشاره به اینکه ۳۴ مرکز تحقیقات کشاورزی در استان‌های مختلف کشور وجود دارد، گفت: در حال حاضر تولیدات سبزی و صیفی را صادر می کنیم اما از بابت هسته اولیه آن که بذر است وابستگی داریم.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با عنوان اینکه در وزارت جهاد کشاورزی معاونت تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی حدود ۱۰ هزار نفر در سطح کشور پرسنل دارد، افزود: حدود دو هزار و ۲۰۰ نفر عضو هیئت علمی در مراکز تحقیقات کشاورزی فعالیت می‌کنند.

وی با بیان اینکه پسته استان کرمان در دنیا مطرح است، ادامه داد: در ارتقای بهره‌وری آب و افزایش تولید در این حوزه کارهای خوبی در این استان انجام شده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه در سطح استان کرمان دانش فنی چندین محصول وجود دارد که باید مدل اقتصادی نیز برای آن تعریف کرد، افزود: تکمیل زنجیره تولید تا مصرف را پیگیری می‌کنیم که نیاز به تقویت داشته و تحقیقات بر روی خرما نیاز به تحقیقات بیشتری دارد.

بازدهی بیشتر با تقویت ساختار بخش کشاورزی

علی زینی وند استاندار کرمان نیز در این دیدار گفت: یک چهارم باغات کشور در استان کرمان قرار دارد و این استان مراکز دانشگاهی و بخش تحقیقاتی گسترده ای دارد که با تقویت ساختار بخش کشاورزی بازده بیشتری در این بخش شاهد خواهیم بود.

وی با بیان اینکه با توجه به محدودیت های منابع آب سطح زیر کشت کاهش یافته، اما عملکرد تولید افزایش یافته است، بیان کرد: با ورود تحقیقات علمی به عرصه کشاورزی، مانند اصلاح الگوی کشت، توسعه گلخانه ها، توسعه سیستم های نوین آبیاری و کنترل آفات و بیماری‌ها در بخش کشاورزی فعالیت های زیادی انجام شده است.

زینی وند با اشاره به اینکه سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان در بخشهای ارتقاء بهره وری از منابع آب، مصرف نهاده ها و افزایش تولید در واحد سطح فعالیت های خوبی داشته است، یادآور شد: متأسفانه عدم آگاهی مردم نسبت به ظرفیت‌ها باعث شده کشاورزی استان کرمان هنوز به روش سنتی انجام شودو امید می رود با تغییر الگوی کشت بهره‌وری بیشتر از منابع داشته باشیم و درآمد کشاورزان نیز افزایش یابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *