تنوع در کشاورزی

تنوع در کشاورزی

محمدمهدی فداکار در نشست هم‌اندیشی الگوی کشت محصولات کشاورزی جنوب استان با توجه به شروع سال زراعی عنوان کرد: تغییر الگوی کشت ضرورت قطعی است و بخشی از رسالت کاری خودم می‌دانم که این مسئله را پیش ببریم.

وی بیان داشت: البته می‌دانیم که مردم سال‌ها به کشت‌های زراعی قبل خو گرفته و در کنار آن زندگی، معیشت، کار و راه و روش زندگی‌شان شکل گرفته است، لذا تغییر مفصل فرهنگی و اجتماعی هم در کنار الگوی کشت باید شکل بگیرد.

استاندار کرمان گفت: در تغییر الگوی کشت، کشاورزان بحث اصلی هستند و حتما باید برای این مسئله، وحدت نظر اتفاق بیفتد و قانع شوند که کار قدم به قدم و در افق چند ساله اجرا گردد.

فداکار تصریح کرد: اقناع اجتماعی باید برای این مسئله اتفاق بیفتد و با برنامه کار کرد.

استاندار کرمان اظهار داشت: افزایش در هزینه حمل و نقل، مشکل آب و غیره، دیگر اجازه کشت های قبل را به ما نمی‌دهد. در محصولات کشاورزی مانند پیاز، سیب‌زمینی و گوجه امکان حذف وجود ندارد، اما باید کشت آن را کنترل کرد.‌

وی با بیان اینکه با حدف ارز ترجیحی، کشت محصولاتی همچون کلزا صرفه اقتصادی پیدا کرده است‌، افزود: به اقتصاد کشاورزی منطقه باید تنوع دهیم و در این کار لازم است تا بانک و بیمه پای کار آیند و ابزارها را برای الگوی کشت فراهم کرد.

فداکار اظهار داشت: در احکام بودجه نیز باید زیرساختی برای الگوی کشت فراهم شود تا سال‌های بعد از طرفیت آن استفاده کنیم.

وی بیان کرد: این توقع از دولت که همه کارها را انجام دهد، امکان‌پذیر نیست و مطمئن باشید با ورود بخش خصوصی، بزرگتر و بهتر از دولت میتوان کار کرد.

استاندار کرمان از پیگیری‌ها برای راه‌اندازی منطقه ویژه اقتصادی جازموریان خبر داد و گفت: مجوز این منطقه ۱۹ سال قبل صادر شده اما پیگیری نشد.

فداکار افزود: با پیگیری ‌هایی که انجام دادیم، شرکت مس و شرکت های بزرگ استانی پذیرفته‌اند متصدی کار شوند و تسطیح، تامین زیرساخت و حصارکشی منطقه را برای سرمایه‌گذاری آماده کنند.

وی ادامه داد: با دریافت مصوبات به زودی، شهرک بزرگی در جنوب استان شکل می‌گیرد که شامل معافیت‌هایی می‌شود و در مرحله بعد بزرگان حوزه کشاورزی و گلخانه‌ جنوب باید وارد شوند و کارخانه‌ها را ایجاد کنند.

حجت‌الاسلام میثم تارم امام جمعه جیرفت به تاثیر مستقیم بخش کشاورزی در اقتصاد سایر اقشار و حوزه‌ها پرداخت و ابراز امیدواری کرد: با برنامه های سازمان جهاد کشاورزی در سال زراعی آینده بتوان نسبت به تولید گندم و سایر محصولات اساسی کشور تولیدات خوبی داشته و خودکفا باشیم.

گفتنی است، در این نشست نمایندگان کشاورز و گلخانه‌داران مشکلات و دغدغه‌های خود را مطرح کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *