برداشت مکانیزه برنج در گیلان آغاز شد

برداشت مکانیزه برنج در گیلان آغاز شد

آیین برداشت مکانیزه برنج در گیلان با برداشت رقم آنام در مجتمع مکانیزاسیون و بانک نشا برنج سادات آبکنار در سطح پنج هزار مترمربع از شالیزارهای شهرستان بندرانزلی انجام شد .

به گزارش خبرنگار ایرنا، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان روز پنجشنبه در آیین برداشت مکانیزه برنج استان گیلان در منطقه آبکنار شهرستان انزلی اظهار داشت: ورود مکانیزاسیون به عرصه های شالیزاری از برنامه های وزارت جهاد کشاورزی و جهاد استان است. آنچه برداشت امسال را از سالهای دیگر متمایز می کند برداشت رقم “آنام” است.

صالح محمدی تصریح کرد : تحقیقات بر روی رقم آنام از سال ۸۳ با همت موسسه تحقیقات برنج رقم خورد و پس از ۱۵ سال در سال ۹۷ این رقم به جامعه کشاورزی کشور و استان معرفی شد و امروز با رقمی مواجه هستیم که به لحاظ کیفیت با ارقام کیفی و بومی و محلی برابری میکند .

وی کاهش حساسیت به برخی بیماری ها و آفات ، کاهش ورس و خوابیدگی در بارش باران را از دیگر خصوصیات این رقم برنج عنوان کرد و افزود: برنج آنام می‌تواند با رقم هاشمی، دم سیاه و سایر ارقام کیفی رقابت کند و دارای ویژگی هایی از جمله خصوصیات کوتاهی قد ، مقاومت در برابر خوابیدگی و زودرسی ۱۰ روزه نسبت به برنج هاشمی است که عملکرد این رقم را تا ۶ تن افزایش می دهد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه برداشت مکانیزه برنج هزینه‌ها را کاهش و سرعت انجام کار را افزایش می دهد و تصریح کرد: امروزه در دنیا با شرایطی مواجه هستیم که باید بیش از هر زمان دیگری بر تامین امنیت غذایی کشور حساس بود.

محمدی ادامه داد : استان گیلان ۲۳۸ هزار هکتار عرصه شالیزاری دارد و یکی از استان های تاثیر گذار در تامین برنج کشور است که رتبه اول و دوم رادر حوزه سطح زیر کشت و تولید را دارد .

مدیر کل جهاد کشاورزی استان گیلان با بیان اینکه بیشترین ارقام کشت شده در استان بومی و عمدتاً هاشمی ،علی کاظمی، دم سیاه و بی نام است افزود: جهاد کشاورزی با برنامه ریزی و توجه به رویکرد علم و دانش در سال جاری بدنبال ورود علم و دانش به عرصه کشت برنج است.

وی مدیریت تنش آبی در استان پر بارانی مثل گیلان را بسیار حائز اهمیت عنوان و خاطر نشان کرد: در سد سفیدرود در دهه های اخیر ۴۵ درصد کاهش آورده داشته که برای برون رفت از این مشکلات باید با رویکرد علمی ارقامی تولید کرد که ایران بتواند به امنیت غذایی پایدار برسد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *