برای نخستین بار در کشور واحد «به نژادی سریع»محصولات زراعی در آذربایجان شرقی راه اندازی شد

برای نخستین بار در کشور واحد «به نژادی سریع»محصولات زراعی در آذربایجان شرقی راه اندازی شد

 

نخستین بار در کشور واحد به نژادی سریع محصولات زراعی در مؤسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور واقع در شهرستان مراغه راه اندازی شد که با استفاده از تکنولوژی بومی، زمان تحقیق، شناخت و معرفی ارقام جدید زراعی دیم را ۳ تا ۵ سال کاهش می‌دهد.

این تکنولوژی سبز برای اولین بار در ایران صورت می‌گیرد که این تکنولوژی را در کشور ما بومی سازی کرده است.

تکنولوژی سبز سالم‌ترین روش به نژادی دنیا

رئیس مؤسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: محققان مؤسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور نخستین بار واحدی برای به نژادی سریغ محصولات راه اندازی کردند، با استفاده از این تکنولوژی خواهیم توانست مدت سه تا ۴ سال از مدت زمان معرفی رقم را کوتاه‌تر کنیم.

صابر گلکاری افزود: در این روش با استفاده از نور و دما، مدت زمان رشد گیاه کوتاه‌تر می‌شود، مثلاً ارقام گندم بهاره در شرایط گلخانه واحد به نژادی سریع کاشته شده اند که نور و دمای آنها تحت کنترل هستند که در طول ۲ ماه به مرحله تشکیل دانه و تولید بذر رسیدند اگر این ارقام در شرایط مزرعه کشت می‌شدند، در حدود ۳ و نیم تا ۴ ماه بسته به شرایط اقلیمی می‌توانست بیشتر هم باشد.

وی گفت: این روش نسبت به روش‌های متداول در دنیا سالم‌تر بوده و تکنولوژی سبز است که بدون استفاده از مواد شیمیایی و بدون هیچ خطری برای انسان و محیط زیست، کوتاه سازی دوره معرفی رقم را برای ما ممکن می‌کند.

معرفی رقم جدید به ۱۳ سال زمان نیاز دارد

معاون پژوهشی مؤسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، ابراز داشت: معرفی هر رقم جدید در بخش کشاورزی به ۱۲ تا ۱۳ سال تحقیق نیاز دارد.

علیزاده افزود: طولانی شدن زمان تحقیق، معرفی رقم را دچار مشکل می‌کند، مخصوصاً با تغییر اقلیم که شرایط عوض می‌شود و ممکن است رقم جدید دیگر به درد ما نخورد.

بی نیاز شدن از واردات «ژرم پلاسم» برخی ارقام، از دیگر مزایای راه اندازی این واحد است، محققان مؤسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور با راه اندازی این واحد، فناوری به نژادی سریع را در کشور بومی سازی کردند.

طرح‌ها و پروژه‌های در دست اجرا

رئیس مؤسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور در بخش دیگری با اشاره به ضرورت بهبود امنیت غذایی با افزایش تولید گندم و مقاومت آبی به تغییرات اقلیمی از طریق حفاظت از تنوع توده‌های بومی زراعی گفت: این طرح با همکاری مشترک موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور در ایران و مرغه، مرکز تحقیقات بین المللی سیمیت، موسسه تحقیقات کشاورزی بحری داغداش و دفتر «ایکاردا» در ترکیه و سازمان تحقیقات کشاورزی و دفتر سیمیت در افغانستان در حال اجراست.

گلکاری، ایران را یکی از مراکز تنوع گندم و اجداد طبیعی گندم دانست و افزود: در مناطق مختلف ایران، برخی از کشاورزان علیرغم وجود ارقام جدید و پز محصول گندم به‌دلیل علایق تاریخی و فرهنگی به نان حاصل از این گندم‌ها، کاه و کلش زیاد یا به‌دلیل پایداری تولید این گندم‌ها در شرایط سخت محیطی، همچنان به کشت این گندم‌های بومی ادامه می‌دهند.

وی افزود: در این پروژه گندم‌های بومی که هنوز توسط کشاورزان مورد کشت قرار می‌گیرند، شناسایی شده و با راهبردهای مختلف اصلاحی و انجام اصلاحات ژنتیکی محدود و با حفظ تنوع ژنتیکی همچنان در اختیار زارعان گندم‌کار قرار می‌گیرد.

این کارشناس تصریح کرد: این لاین‌ها حاوی ذخایر ژنتیکی بسیار مهمی هستند که در اصلاح ارقام جدید متحمل به تنش‌های محیطی ناشی از تغییرات اقلیمی نامطلوب و محدودکننده تولید نیز مورد بهره‌برداری قرار خواهند گرفت.

به گفته رئیس مؤسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور، این پروژه در ایران با مشارکت مدیریت جهاد کشاورزی و کشاورزان منطقه هوراند و شیروان خراسان شمالی به مدت ۴ سال از سال ۱۳۹۵ اجرا می‌شود که افغانستان و ترکیه هم از مناطق اجرای این پروژه هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *