انواع کودهای میکرو روش های تشخیص نیاز گیاهان به این عنصر و روش های جذب آن

انواع کودهای میکرو روش های تشخیص نیاز گیاهان به این عنصر و روش های جذب آن

انواع کودهای میکرو چیست؟

گیاهان برای رشد و نمو خود به ۲۰ ماده مغذی نیاز دارند که این مواد مغذی به ماکروالمنت ها و میکروالمنت ها تقسیم می شوند. نیاز گیاه به انواع کودهای میکرو بسیار کم است و غلظت عناصر میکرو در گیاهان عموما کمتر از ۱۰۰ پی پی ام است.

انواع کودهای میکرو حاوی عناصر ریز مغذی ضروری شامل آهن، روی، کبالت، منگنز، بور، کلر، مس، مولیبدن، وانادیوم، سدیم و سیلیکون  هستند.

انواع کودهای میکرو را بشناسیم

انواع کودهای میکرو حاوی عناصر ریز مغذی ضروری شامل آهن، روی، کبالت، منگنز، بور، کلر، مس، مولیبدن، وانادیوم، سدیم و سیلیکون  هستند.

البته برخی از متخصصین علم تغذیه گیاهی سیلیکون را جز عناصر ضروری در نظر می گیرند که گیاه در غیاب آن نیز می تواند رشد کند. از بین عناصر میکرو احتمال مشاهده کمبود آهن، روی، بور و منگنز خیلی زیاد است. هم چنین می توانید جهت خرید کود مخصوص رشد به میکرولایز مراجعه کنید.

  • کمبود آهن بیشتر در خاک های قلیایی دیده می شود و از طریق کاهش میزان کلروفیل و فتوسنتز سبب کاهش عملکرد گیاه می شود.
  • روی نیز در تولید هورمون های گیاهی و انجام فتوسنتز نقش دارند و سبب کوتولگی گیاه می شوند.
  • عنصر بور نیز نقش مهمی در توسعه دانه گرد و لوله گرده دارد و کمبود آن می تواند گرده افشانی را با مشکل مواجه کند و سبب کاهش لقاح و تولید میوه شود.
  • منگنز نیز در فتوسنتز نقش مهمی ایفا می کند و با مقابله با رادیکال های آزاد می تواند از تخریب غشاهای سلولی جلوگیری کند.

با استفاده از انواع کودهای میکروالمنت موجود در بازار می توانید نیاز گیاه به این عناصر را تامین کنید و محصول خوب و اقتصادی تولید نمایید.

کودهای میکرو  کلاته به رفع کمبود آهن در گیاه کمک می کنند.

کودهای میکرو  کلاته به رفع کمبود آهن در گیاه کمک می کنند.

مروری بر میکروکلاته و میکرو سولفاته

  • کود میکرو کلاته: از انواع کودهای میکرو می توان به کود های میکرو کلاته اشاره کرد. در این کود ها یون ریز مغذی مانند آهن توسط یک مولکول بزرگتر آلی تحت عنوان لیگاند یا کلات کننده احاطه می شود. لیگاند ها مواد شیمیایی طبیعی یا مصنوعی هستند که با احاطه کردن ریز مغذی ها می توانند از غیر قابل جذب شدن آن ها در خاک جلوگیری کنند و جذب آن را توسط گیاه آسان نمایند.
  • کود میکرو سولفاته: دسته دیگر کودهای میکرو انواع سولفاته هستند که این کود ها از اکسید گوگرد تشکیل شده اند و می توانند توسط ریشه گیاه جذب شوند. سولفات بی تحرک است و نمی تواند در گیاه به راحتی حرکت کند، اما در خاک سولفات بسیار متحرک است، بنابراین با قرار گرفتن در مکان مناسب، سولفات به راحتی به ریشه ها می رسد.

 

تفاوت بین کودهای میکرو کلاته و سولفاته

کودهای میکرو را به صورت سولفاته و کلاته می توان استفاده کرد اما تفاوت اصلی بین این دو ثبات آن ها در پی اچ های مختلف خاک است؛ پایداری کود های میکرو سولفاته بسیار کمتر از انواع کلاته است. کلات ها قوی تر و خالص تر هستند و کود های مناسب تری محسوب می شوند. اگرچه با توجه به درجه خلوص کود های کلاته، این کود ها گرانتر از انواع سولفاته هستند.

از کود های کلاته می توان در PH های بالا استفاده کرد. کود های کلاته احتمال رشد قارچ و خزه را کاهش می دهند. کود های کلات شرکت میکرولایز می توانند نیازهای شما در این حوزه را به خوبی پوشش دهند.

 

فواید انواع کودهای میکرو

انواع کودهای میکرو حاوی عناصر ریز مغذی هستند که در بسیاری از فعالیت های حیاتی گیاه و فعالیت های آنزیمی موجود در گیاه دخالت می کنند. از مهمترین مزایای استفاده از انواع کودهای میکرو می توان به افزایش مقاومت گیاهان به تنش های مختلف گیاهی مانند گرما، سرما و خشکی اشاره کرد.

از دیگر مزایای انواع کودهای ریزمغذی بهبود وضعیت مواد غذایی در خاک و افزایش حاصلخیزی خاک، کنترل پدیده سال آوری در گیاهان و بهبود گرده افشانی و افزایش تولید محصول می باشد. همچنین این کود ها می توانند سبب افزایش گلدهی در گیاهان شوند.

منبع:
https://www.agry.purdue.edu

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *