اثر تغییر اقلیم روی برنج

کود منگنز

تغییر اقلیم باعث گرم تر شدن زمین، شور شدن خاک و آب، کاهش مخازن آبی و غلبه برخی از پاتوژن های گیاهی می شود. همه موارد نامبرده می توانند عملکرد برنج را به نصف و کمتر برسانند.
نیمی از جهان از برنج تغذیه می کنند. تغییر اقلیم، خشکی و سیل باعث به خطر افتادن باردهی و تولید این گیاه شده است.
در اواسط یک روز زمستانی در کالیفرنیا کشاورز برنج کار پیتر در مزرعه ای غبار گرفته و خشک در حال قدم زدن است. این سال ها به علت بالا رفتن دما و خشکسالی که غرب ایالات متحده آن را تجربه می کنند زمین های کشاورزی در حال خشک شدن هستند.
شطوح آب در حال پایین رفتن است و رودخانه ها در حال خشک شدن هستند این شرایط خانواده های برنج کار را وادار می کند تا کار آبا و اجدادی خود را کنار بگذارند.
دره ساکرامنتو در کالیفرنیا جایی است که پیتر به کشت برنج می پردارد. او می گوید برخی از کشاورزان در این دره دیگر دسترسی به آب ندارند.
کالیفرنیا دومین تولیدکننده بزرگ در ایالات متحده است که ۹۵ درصد از برنج کالیفرنیا از دره ساکرامنتو به دست می آید. آب های کشاورزی در این زمین ها از کوه سیرا به دست می آید. با ذوب شدن برف ها در بهار و پر شدن رودخانه ها، آب در کانال های کشاورزی جاری می شود. کشاورزان می توانند از آوریل تا اکتبر زمین های خود را با این آب آبیاری کنند.
اگر میزان بارش برف در این کوه کاهش بیاید، کشاورزان مجبور به ترک این منطقه خواهند شد. در سال جاری سطح آب رودخانه ۴۰ درصد کمتر از سال های قبل بوده است. در ماه اکتبر نیز سطح آب به پایین ترین حد خود رسیده است. پیتر می گوید ما در سال های قبل زمین هایمان را بخاطر وجود سیل ترک می کردیم اما الان به خاطر خشکسالی دیگر قادر به کشت نیستیم.
محققان می گویند تغییرات اقلیمی در سال های قبل باعث تغییر وضعیت آب و هوا شده است. تغییرات اقلیمی در کشورهای دیگر مانند اندونزی، ویتنام، هند و آفریقا نیز دردسرساز شده است.
برای مقابله با این وضعیت محققان روش های آبیاری جدید، اصطلاح ژن گیاه و هزاران راه دیگر را پیشنهاد می کنند. که نیز به مطابقت و اصلاح دارند.
رونالد از دانشگاه کالیفرنیا می گوید: اگر محصول برنج را از دست بدهیم دیگر غذا نداریم. تغییرات اقلیمی در حال حاضر تهدیدی جدی برای مناطق مختلف جهان به شمار می اید.
آب های شور
همان طور که می دانید برنج در زمین هایی کشت می شود که آب در آنها به صورت غوطه ور در می آید و همین امر باعث شور شدن خاک ها می شود. شور شدن خاک سبب شور شدن دریاها و رودخانه می گردد. البته غوطه ورسازی سبب از بین رفتن علف های هرز و آفات نیز می شود.
اگر شما برنج را با آب شور آبیاری کنید می تواند باعث از بین رفتن صد در صدی عملکرد شما شود. بخصوص اگر آبیاری با آب شور در مرحله زایشی گیاه باشد.
یکی دیگر از مشکلاتی که تغییر اقلیم برای برنج ایجاد می کند شیوع بیماری های باکتریایی است.سوختگی باکتریایی تا هفتاد درصد می تواند عملکرد را کاهش دهد.
دانشمندان سعی دارند با مطالعه و تحقیق گیاهانی که دارای ژن های مقاوم هستند را شناسایی کنند. در این صورت می توان گیاهانی مقاوم نسبت به تغییرات اقلیمی داشت.

 

منبع

ترجمه: نرگس اسدیان

محصولات مرتبط:

4 thoughts on “اثر تغییر اقلیم روی برنج”

    1. در خاک های شور بعد از هر چین نیاز به مصرف ۲۰۰ کیلوگرم سولفات پتاسیم است به طور کلی هرچه جذب نیتروژن بیشتر شود و تولید برگ و اندام رویشی بیشتر می شود مصرف منابع پتاسیم بیشتری می شود.

    1. افزایش عملکرد حدود ۳۰-۴۰ درصدی در محصول سال آینده و تا حد قابل توجهی جلوگیری از سرمازدگی باغات از تاثیرات کود فروت ست بوده و طریقه مصرف بصورت محلولپاشی پس از برداشت محصول می باشد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *