آن روی سکه ی کاشت فندق ایتالیایی

آن روی سکه ی کاشت فندق ایتالیایی

مزارع فندق در حال گسترش هستند تا برای ما نوتلا و شکلات فندقی تولید شود اما اثر تلخی بر روی آب و هوا و خاک منطقه برجای میگذارند.
با آمدن خورشید در مرکز ایتالیا با صدای پرندگان و حیات وحش محوطه از خواب سحری برمیخیزند دارکوب ها قورباغه ها و راش ها همدیگر راصدا میزنند.
اما کمی آن طرف تر مزارع نخود سرشار از سکوت هستند. پرندگان از آنجا رفته اند، نهال ها ناپدید شده اند به طوریکه این ناحیه عاری از هرگونه وحشی گردیده است.
گابریل می گوید: شش یا هفت پیش این مکان اصلا بدین شکل نبوده است. او به عنوان یک محقق فال تخمین میزند حدود ۷۴۱ هکتار از مزارع متعلق به یک یا چند سرمایه گذار هستند در صورتیکه قبلا این ناحیه بومی بود و گونه های بومی در آن می زیستند.
این فلات که در بخش شمالی توسکا قرار دارند منطقه ای تاریخی در استان ویتربو بود که قلب تولید فندق ایتالیا است. حدود ۴۳ درصد از زمین های کشاورزی این منطقه به باغ های فندق اختصاص یافته است که محصولات آن برای تولید شیرینی و شکلات به کار می روند.
هزاران سال است که فندق در شمال توسکا پرورش می یابد اما با گسترش تک کشتی شدید نگرانی های فزاینده ای برای محیط بانان ایجاد شده است.

آن روی سکه ی کاشت فندق ایتالیایی
اثرات تک کشتی بر آب و خاک و هوا:
مناطق کشاورزی از گونه های دگیر مانند حشرات و بندپایان خالی گشته تا فقط فندق کشت شود . پوشش گیاهی زمین نیز به طور کامل حذف شده است.
فامیانو رئیس سازمان محیط زیست توسکا می گوید: ما به فندق نیاز داریم اما این روش کشت اصلا مناسب نیست. تک کشتی باعث ایجاد مشکلاتی در آب و هوا و خاک شده است و استفاده از خود و سموم شیمیایی باعث فرسایش نقطه ای خاک می گردد. ماشین آلات سنگین نیز گرد و غبار ایجاد می گنند که حالی مواد شیمیاییند و برای مردم مضر هستند.
این شرایط از بارزترین نمونه های تخریب محیط زیست است.
جوزف استاد دانشگاه توشیا بیش از ۲۵ سال از که به مطاله دریاچه ها مشغول است. او می گوید: مقدار زیادی کود و سم در کشت فندق مورد استفاده قرار میگیرد که باعث میشود جلبک قرمز در دریاچه ویکو زیاد شود که علاوه بر ایجاد سرطان محیط زیست را نیز از تعادل خارج میسازد.
با گسترش صنعت شکلات سازی نیاز به نخود بیشتر می شود که خود این مسئله سطح زمین های زیر کشت و فرسایش آب و خاک را بیشتر می کند.

آن روی سکه ی کاشت فندق ایتالیایی

انسلمو یک کشاورز بومی است که به کشاورزی پایدار روی اورده است که کار آسانی برای او نبوده است. او میگوید دیر نمیتوانم فندقم را به شرکت های تولید بفروشم چون آنها دنبال فندقی هستند که کمترین آسیب را از حشرات خورده باشد. حشرات باعث تلخی فندق میشوند.روش ارگانیک بسیار دشوار است و اگر موفق نشوید با آفات مبارزه کنید آنها هرگز فندق شما را نمیخرند. از طرفی افزایش اجاره بها زمین و نهاده ها این کار را برای کشاورزان دشوارتر میکند.
پروفسور نکستی می گوید: تا روش پایدار سود ده نشود هیچ کشاورزی به آن روی نخواهد آورد.
آنتولیا می گوید: ما با فندق مخالف نیستیم! ما با روش کشت و کاری که به زمین احترام نمیگذارد مخالفیم! کشاورزی باید مبتنی بر احترام به محیط زیست باشد.

 

 

منبع

ترجمه: نرگس اسدیان / کارشناس تولید محتوا

محصولات مرتبط:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *