آغاز برداشت زیتون نوبرانه در رودبار

آغاز برداشت زیتون نوبرانه در رودبار

جواد میرعرب رضی مجری طرح زیتون وزارت جهاد کشاورزی در گفتگو با خبرنگار ایانا از آغاز برداشت زیتون در استان های زیتون خیز از جمله رودبار استان گیلان خبر داد و گفت: پیش بینی می شود امسال حدود ۱۰۹ هزار تن زیتون از باغات این محصول در استان های مختلف برداشت شود.

وی با بیان اینکه استان های زنجان، گیلان و قزوین بیشترین میزان تولید زیتون در کشور را دارند، افزود: در حال حاضر برداشت زیتون رقم ماری در روستای پاچنار شهرستان رودبار آغاز شده است.

میرعرب رضی یادآور شد: امسال با توجه به اینکه پیش بینی می شد سال آور، زیتون باشد، متاسفانه به دلیل تغییر شرایط آب و هوایی و وزش بادهای گرم در زمان گرده افشانی و گلدهی شاهد کاهش عملکرد در این باغات هستیم.

به گفته وی؛ انجام عملیات تغذیه باغات (طرح تلفیقی تغذیه زیتون، هرس بازجوان سازی و تهیه سموم مورد نیاز با آفات درختان زیتون) از جمله برنامه ها و اقدامات در سال جاری بوده است.

به گفته مجری طرح زیتون وزارت جهاد کشاورزی برای کنترل آفت مگس زیتون در سال جاری، بیش از ۱۵ ایستگاه پیش آگاهی تا مرحله برداشت سبز ایجاد شده است.

وی بهترین زمان برداشت میوه سبز زیتون را از اواسط شهریور تا اوایل مهر عنوان کرد و یادآور شد: برداشت زیتون جهت روغن‌گیری در مرحله رسیدن به رنگ بنفش تیره است که میوه‌ در این مرحله بیشترین درصد روغن را داشته و روغن حاصله بالاترین کیفیت را دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *