کشاورزان از کشت دوم پرهیز کنند/کاهش منابع آب سدها به نصف

کشاورزان از کشت دوم پرهیز کنند/کاهش منابع آب سدها به نصف

فیروز ندائی در گفت‌و گو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: اکثر سدهای استان اردبیل در دومین ماه از سال ذخایر آنها به نصف کاهش یافته و این نگرانی‌ها را در چهار ماه باقی مانده از فصل گرم سال دو چندان کرده است.

وی به ورودی در حد صفر «سد قوری چای» اشاره کرد و گفت: حجم این سد به شدت کاهش یافته و بدون ورودی ۵۲ درصد کاهش را در ذخایر این سد شاهد هستیم.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اردبیل به شرایط نگران‌کننده منابع آب پشت سدها اشاره کرد و افزود: برای گذر از این بحران بی آبی باید اهالی استان نهایت صرفه‌جویی را در مصرف آب شرب و کشاورزی داشته باشند و به جای هدر رفت منابع آب، قطره قطره این منابع را قدر بدانند.

ندائی به توسعه کشت و زرع با روش آبیاری مدرن در سطح استان اشاره کرد و ادامه داد: بخش عظیمی از کشاورزان با روی آوردن به مدل آبیاری جدید سعی می‌کنند تا مصرف خود را تعدیل کنند ولی همچنان در برخی از مناطق کشت و زرع سنتی اتفاق می‌افتد.

وی در مورد بهره‌برداری از شبکه پایاب «خداآفرین» و ناحیه عمرانی یک تا چهار خاطر نشان کرد: ناحیه عمرانی یک در منطقه اصلاندوز راه‌اندازی شده و برای ناحیه عمرانی دو نیز در دو ماه آینده تأمین منابع آب در اولویت قرار گرفته است.

ندائی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: برای ناحیه عمرانی سه و چهار شبکه «خداآفرین» در صورت تأمین اعتبار تا دو سال آینده پروژه آماده بهره‌برداری خواهد شد.

وی به وضعیت منابع آب پشت سد سبلان نیز اشاره کرد و گفت: آب سد سبلان از ۵۵ میلیون متر مکعب با کاهش ۲۹ درصدی به کمترین میزان رسیده که ضرورت دارد باغداران و کشاورزان با مصرف درست آب به شرایط حساس کنونی کمک کنند.

ندائی به کاهش چهار میلیون متر مکعبی آب در «سد سقزچی» و همچنین کاهش چشمگیر آب در سد ارس و خداآفرین اشاره کرد و افزود: در روزهای اخیر ذخایر آبی که همواره در تابستان رهاسازی می‌شد، دو ماه زودتر عملیات رهاسازی منابع آب این سدها را شاهد هستیم.

وی حجم مخزن «سد خداآفرین» را با یک میلیارد و ۱۸۰ میلیون متر مکعب نسبت به مدت مشابه سال قبل تا ۱۰۰ میلیون متر مکعب کاهنده اعلام کرد و ادامه داد: قرار است در روزهای آینده نشستی را در منطقه مغان با حضور فرمانداران و همچنین مسئولان جهاد کشاورزی داشته باشیم تا از کشاورزان بخواهند کشت و زرع دوم را انجام ندهند.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اردبیل اضافه کرد: بهترین راهکار در گذر از این وضعیت خشکسالی رعایت مصرف درست منابع آب و صرفه‌جویی در بخش‌های شرب و کشاورزی است که تک تک شهروندان باید این مبانی را به دقت رعایت کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *