کاهش رابطه اقلیم وتولیدات کشاورزی

کاهش رابطه اقلیم وتولیدات کشاورزی

کامبیز عباسی شامگاه چهارشنبه در افتتاحیه دهمین نمایشگاه بین المللی تجهیزات و ادوات کشاورزی خوزستان که در شهرستان اهواز برگزار شد، اظهار کرد: نمایشگاه به دلیل تخصصی بودن، کاربردی بودن و نزدیکی که به کشاورزان و روستاییان دارد، یکی از بهترین نمایشگاه‌های برگزار شده است.

وی با اشاره به اینکه به دنبال ایجاد رونق در بخش کشاورزی با به کارگیری ادوات و ماشین آلات کشاورزی هستیم، افزود: وزیر جهاد کشاورزی و مسئولان این وزارتخانه به دنبال رونق و توسعه سرمایه‌گذاری در بخش تجهیزات و ادوات کشاورزی هستند که یکی از راه‌های تحقق این هدف، برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی است.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: مسیر کشاورزی و سرمایه‌گذاری در کشور مشخص و روشن است و در تمام دنیا نوسانات تولید وجود دارد؛ هر جای دنیا که برویم در کشورهایی که مثل ایران در شرایط خشک قرار دارند، شاید یک سال تولید زیاد و یک سال تولید کم باشد، این نقطه ضعف در بخش کشاورزی محسوب نمی‌شود بلکه این واقعیت بخش کشاورزی است.

عباسی با اشاره به اینکه برخی منتقدان به میزان واردات گندم یا کمبودهای موجود در کشور نقد دارند در حالی که باید شرایط فعلی و اقلیم خشک کشور را در نظر داشته باشند، تأکید کرد: باید رابطه بین اقلیم و تولید را کاهش دهیم، یعنی هر چقدر بتوانیم کاری کنیم که با تکنولوژی فناوری و برگزاری این نمایشگاه‌ها با به‌کارگیری یک ماشین مناسب، یک بذر مناسب یا به‌کارگیری دانش بتوانیم اثرات و ناملایمات اقلیمی را کاهش دهیم.

وی یادآور شد: امسال بیش از ۶ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در حوزه مکانیزاسیون کشاورزی کشور انجام شده که ۸۰ درصد آن به صورت تسهیلات بانکی در اختیار کشاورزان قرار گرفت تا ادوات ماشین آلات و تجهیزات مورد نیاز خود را خریداری کنند؛ اینکه تقاضا از سوی کشاورزان افزایش داشته خیلی خوشحالیم و اصلاً نقطه ضعف نیست بلکه به این نتیجه می‌رسیم که کشاورزان کشور نسبت به مزایای ماشین و تکنولوژی پی بردند.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی با اعلام این خبر که امسال بیش از ۴۰۰ هزار از هکتار اراضی شالیزاری به صورت مکانیزه کشت و بیش از ۵۵۰ هزار هکتار از اراضی شالی برداشت شد، اضافه کرد: بیش از ۶ میلیون هکتار گندم و جو آبی و دیم کشور (بالای ۸۶ درصد) به صورت مکانیزه کشت و کار شد؛ همچنین برنامه ریزی برداشت بیش از ۹۵ درصد از هشت میلیون هکتار گندم و جو کشور به وسیله کٌمباین در دست اقدام است.

عباسی عنوان کرد: روند توسعه مکانیزاسیون جایگاه خودش را در کشور پیدا کرده و دولت هم وظیفه دارد با کمک عرضه کنندگان ماشین آلات کشاورزی این فناوری‌ها را به کشاورزان عرضه کند و تسهیلات لازم را در اختیار آنها قرار می‌دهد؛ در کشور بیش از ۵۲۳ شرکت تولیدکننده در حوزه لوازم و تجهیزات کشاورزی داریم که محصولات تولیدی آنها در حوزه ماشین آلات، زراعی، باغی، دام، طیور و آبزی‌پروری است.

وی با اشاره به اینکه نمایشگاه کمک شایانی به ارتقای شاخص‌های توسعه مکانیزاسیون کشاورزی کشور دارد، بیان کرد: برای سال آینده پیش بینی می‌کنیم که بیش از هفت هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری در حوزه مکانیزاسیون کشاورزی داشته باشیم؛ ما به دنبال این هستیم که حمایت خود را به سمت تولیدکنندگان تجهیزات و ماشین آلات کشاورزی که کمترین نوسان عرضه قیمت داشته باشند، حرکت دهیم.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه تولیدکنندگان در صورت تخطی از چتر حمایتی جهاد کشاورزی حذف می‌شوند، افزود: وظیفه مدیریت و تنظیم بازار ماشین‌های کشاورزی را به عنوان یک نهاده اثرگذار در تولید محصولات کشاورزی برعهده داریم؛ اگر قرار است گندم و کلزای کشاورز با مبلغی خریداری و یک قیمت تضمینی برای آن تعیین شود، قطعاً باید بر عوامل و نهاده‌های تولید را هم نظارت کنیم.

عباسی با اشاره به اینکه از عرضه کنندگان تجهیزات هم انتظار داریم که نسبت به ثبات قیمت توجه داشته باشند، در خصوص تغییر قیمت تراکتورهای کشاورزی گفت: البته تقاضای دریافت ادوات کشاورزی افزایش پیدا کرده و این بیانگر شوق کشاورزان برای استفاده از تکنولوژی است؛ البته مخالف افزایش قیمت غیرمستند تراکتور در این ایام هستیم و کارخانه تراکتورسازی هم جزو سرمایه‌های ملی این کشور محسوب می‌شود و به دنبال حمایت برابر از آنها و بخش کشاورزی هستیم.

وی اظهار کرد: به‌کارگیری پهپادها در کشور محدود بود ولی امسال ۴۵۰ دستگاه فعال را در این حوزه داریم و امسال تقاضای به‌کارگیری آن دو و نیم برابر سال گذشته بود؛ مجموعاً ۶۲ مدل پهپاد را شناسایی و بیش از ۱۲ شرکت که بخشی از آنها دانش‌بنیان هستند نسبت به عرضه آنها برای بسیاری از عملیات‌های کشاورزی و هوشمندسازی کشاورزی اقدام کنند؛ همچنین در حوزه سمپاشی کشور شاید بالای ۹۹ درصد سمپاش های مورد عرضه در بخش کشاورزی کشور تماماً استانداردسازی شده و میزان سم آنها یکسان سازی و قطر آنها نیز مورد ارزیابی و آزمون قرار گرفته است.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه خوزستان قطب کشور است و کشاورزان این استان خاک زنده و دارای بقایای گیاهی را می‌شناسند، یادآور شد: در کشور سالانه بیش از پنج هزار و ۵۰۰ بذرکار اعم از بذور ریز و درشت کشت مستقیم عرضه می‌شود.

عباسی تصریح کرد: در حوزه کشاورزی حفاظتی در شرایط فعلی نزدیک به سه میلیون هکتار از اراضی تحت عملیات کم خاک ورزی و بی خاک ورزی قرار گرفته است؛ دیگر بقایا را آتش نمی‌زنند و از کشاورزان برای رعایت این فرهنگ قدیمی تقدیر می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه نوسانات تولید در کشورهای هم مدار ایران و دارای این اقلیم مشابه کاملاً طبیعی است و باید با تکنولوژی به سمتی حرکت کنیم که این نوسانات کاهش پیدا کند، بیان کرد: سه برابر دنیا تبخیر تعرق سطحی و یک سوم میانگین دنیا بارندگی داریم و با این وضعیت ۶ برابر عقب هستیم.

وی عنوان کرد: در حوزه باغبانی نیز به دنبال نفوذ مکانیزاسیون هستیم و فقط زیتون، پسته و چند محصول دیگر توسعه مکانیزاسیون را کمتر شاهد هستیم و پیش بینی می‌کنیم که حداقل در نیمی از ۲.۹ میلیون هکتار باغ کشور شاهد فراهم شدن مطلوب توسعه مکانیزاسیون باغی باشیم.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی گفت: ۷۰ درصد گلخانه‌های کشور اسکله فلزی با روکش پلاستیکی دارند، بنابراین برای تکنولوژی و توسعه مکانیزاسیون در این زمینه برنامه‌ریزی داریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *