چه چیزی باعث بهتر شدن روغن زیتون میشود؟

چه چیزی باعث بهتر شدن روغن زیتون میشود؟

روغن زیتون حاوی چربی های غیر اشباع و آنتی اکسیدان است که در آشپزخانه های مردمان مدیترانه ای به وفور یافت می شود و همچنین در جهان نیز هر روز بیشتر از دیروز گسترش می یابد.
اما چه چیزی باعث بهتر شدن کیفیت روغن زیتون میشود؟ چطور میتوان فهمید روغن زیتونی که روی سالاد و غذایمان میریزیم حاوی عناصر مغذی است؟
اتفاقات زیادی از باغ تا بطری میتواند برای روغن زیتون رخ دهد. مانند تمام عصاره های طبیعی روغن زیتون نیز فساد پذیر است. مدیریت ناصحیح، در معرض دما و نور، اکسیژن قرار گرفتن میتواند پلی فنول های روغن که آنتی اکسیدان های طبیعی در گیاه هستند و فتی اسیدها را بشکند و باعث اسیدی شدن و بد طعم شدن روغن ها گردد.
این موضوع اهمیت مدیریت در تمام مراحل را نشان میدهد. تمام مراحل شامل داشت، برداشت و عصاره گیری و ذخیره و حتی بسته بندی دارای اهمیت هستند.
از سال ۲۰۱۵ فائو با شرکت های کلیدی تولید روغن مانند اینترپولیو، مارکو و.. وارد همکاری شده اند تا کیفیت روغن زیتون را تا حد پتانسیل بالا بیاورند. این کار باعث افزایش درآمد کشاورزان و تولید محصول میشود.

تمرکز بر روی کیفیت
مانند اکثر کشورهای مدیترانه ای موراکو شرایط ایده آلی برای کشت گونه های محلی زیتون دارد. موراکو هم اکنون در زنجیره تامین، تولید و صادرات پیشرفت های چشمگیری داشته است اما هنوز هم میتواند در این عرصه پیشرفت کند.
برای تقویت تولید روغن زیتون صنعتی در موراکو، فائو و اینترپولیو با هم بر روی پروژه روغن زیتون کار میکنند. اتحادیه اروپا از این پروژه حمایت مینماید. آنها وظیفه افزایش فعالیت در عرصه های فعال در تولید و عرضه روغن زیتون را برعهده دارند. حدود ۱۳۰۰ فرد شامل کشاورزان و کارگران فعال رو چرخه تامین روغن زیتون در این پروژه مشارکت دارند.
آموزش ها باعث شده تا کشاورزان زیتون کار عملیات های مدیریتی خوبی مانند تکنیک های غنی سازی که میتوانند از بیماری ها و آفات جلوگیری نمایند و عملکرد محصول را بالا ببرند یاد بگیرند. کسانی که در روغن کشی فعال هستند نیز آموزش هایی در مورد تکنیک های عصاره گیری آموخته اند که باعث افزایش کیفیت روغن میشوند.
هر شرکت کننده در این آموزش ها یک لیست از بهترین کارهای ممکن که باید انجام دهد دریافت میکند همچنین یاد میگیرد تا یک روغن زیتون بکر چه مزه ای باید بدهد و همچنین می آموزد چه چیزی در پروسه تولید منجر به تخریب روغن میگردد.

کیفیت مهمتر از کمیت است
هدف پروژه بهبود تولید روغن زیتون در موراکو و همچنین افزایش تقاضای مصرف داخلی روغن زیتون است. این پروژه در کنار این اهداف سبب حمایت از کشاورزان و تولیدکنندگان نیز میشود.
در موراکو و کشاورهای مدیترانه ای بیشتر مصرف کنندگان میدانند که روغن زیتون های به شدت تخمیرشده، اکسید شده و اصلی چه ویزگی هایی دارند؛ احمد خانوفی که هدایتگر پروژه است ادعا کرد.
روغن زیتون های اکسید شده نه تنها مزه بدی دارند بلکه حاوی مواد مغذی کمتری نیز هستند.
راهکارهای زیادی وجود دارد تا مصرف کنندگان به آگاهی برسند و بتوانند روغن زیتون خوب را تشخیص بدهند. در این میان وجود برچسب های درج شده بر روی بطری ها نیز میتواند کمک کننده باشد.
بر اساس طبقه بندی هئیت بین المللی زیتون، روغن زیتون بکر برترین رتبه را در میان سایر روغن زیتون های خوراکی دارد. روغن لمپانته کمترین کیفیت را دارد و پربی های آن به شدت اکسید شده اند که باعث بد طعمی و بوی بد روغن زیتون میشود. اگرچه مصرف کنندگان اغلب اطلاعاتی در مورد این طبقه بندی ها ندارند. تنها چهار درصد از مصرف کنندگان میتوانند روغن زیتون بکر را تشخیص دهند. آنها حتی با واژه های استفاده شده در این طبقه بندی مانند بکر و لمپانته نیز آشنایی ندارند.

جالب توجه است که روغن زیتون بکر و کم کیفیت تفاوت قیمتی کمی با هم دارند. این پروژه قصد دارد اطلاعات مصرف کنندگان را در مورد کیفیت روغن بالا ببرد و به آنها کمک کند تا روغن زیتون خوب را تشخیص دهید. همچنین پروژه قصد دارد مردم را به خرید روغن زیتونی که به خوبی بسته بندی شده و برچسب دارد تشویق کند.
برای انجام این عمل فائو قصد دارد گواهی، برچسب و سیستم رهگیری برای روغن های زیتون تعبیه کند.
یکی از فعالیت هایی که برای دستیابی به این هدف انجام شد برگزاری همایش تشخیص مزه ها برای مصرف کنندگان، تولیدکنندگان و صاحبان صنعت در موراکو بود که در رویداد بین المللی کشاورزی در مکنس برگزار گردید.
هوریا هارم که از مروجین کشاورزی محلی است با برگزاری این همایش می گوید تازه متوجه شدم در طول این سال ها چه چیزی به خانواده ام داده ام! او میگوید دانستن محتوای غذایی روغن زیتون خوب برای من بسیار جالب و جدید بود.

مرحله بعد
با حمایت های فائو کشور کمپین های آگاهی زیادی در مورد کیفیت روغن برای رستوران داران، کافه داران و توزیع کنندگان برگزار خواهد کرد.
تولید بیشتر و صادرات روغن به سایر کشورها نیز از راه های درازی میباشد که این پروژه در پیش گرفته است.
روز جهانی زیتون یاد آور خوبی برای توجه به اقتصاد، کیفیت و مواد مغذی روغن زیتون است.
فائو با حمایت اتحادیه اروپا در کشورهای تونس، اردن، کرانه باختری و غزه نیز به توسعه بخش های مرتبط با زوغن زیتون فعال است.

 

منبع

ترجمه: نرگس اسدیان

محصولات مرتبط:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *