نوآوری های کشاورزی

نوآوری های کشاورزی

چگونه می خواهیم جمعیت رو به رشد جهان را تا سال ۲۰۵۰ تغذیه کنیم؟ چگونه می خواهیم تولید مواد غذایی خود را دو برابر کنیم و چگونه به کشاورزیِ پایدار خواهیم رسید؟ تمام پاسخ ها شامل استفاده از فناوری های مدرن در کشاورزی است.

فناوری پیشرفته، توانایی رشد و مقاوم سازی گیاهان را ایجاد می کند ، فناوری، باعث زنده ماندن کشت و زرع میشود و همینطور به معنای واقعی کلمه نجات زندگی را برای مردم جهان ایجاد می کند. کشاورزی ممکن است یکی از قدیمی ترین مشاغل شناخته شده بشر باشد ، اما امروز در نقطه عطف حساسی هستیم. این را دانشمندان می گویند و کشاورزان نیز با آن موافق هستند که اگر بخواهیم جمعیت رو به رشد را با مقدار کمتری از زمین های کشاورزی تغذیه کنیم ، باید از علم و فناوری استفاده کنیم.

تحولات فناورانه در کشاورزی، طی قرن ها، تغییرات عظیمی را در شیوه زندگی مردم ایجاد کرده است. برای تأمین نیازهای جهانی غذا ، باید از راه حل های مبتنی بر علم استفاده کنیم که منجر به پیشرفت های چشمگیری در امنیت غذایی ما خواهد شد. علاوه بر بذرهای اصلاح شده و ابزارهای محافظت از محصول ، فناوری های دیگری نیز وجود دارند که کشاورزان را قادر می سازد تا بهره وری خود را افزایش دهند.

هدایت دقیق مزرعه : همراه با GIS و. GPS طیف گسترده ای از سنسورها ، مانیتورها و کنترل کننده ها ، به عنوان تجهیزات فناورانه مزرعه وجود دارند. این تجهیزات کشاورزان را قادر می سازند تا از راهنماهای الکترونیکی برای هدایت دقیق ادوات حرکتی ، تهیه موقعیت های دقیق برای کلیه ادوات کشاورزی و مشخص شدن میزان مصرف مواد شیمیایی و تجزیه و تحلیل همه این داده ها در ارتباط با سایر منابع (زراعی ، آب و هوایی و غیره) استفاده کنند. فناوری های دقیق مزرعه، ابزارهای مدیریتی قدرتمندی برای هر مدیر مدرن مزرعه هستند.

پهبادها: با بهره برداری از یک پهپاد کوچک هوایی در مزارع ، کشاورزان می توانند تصاویر دقیق از محصولات خود را دریافت کنند. از طریق تصاویر یا فیلم زنده ، کشاورزان دقیقاً می توانند ببینند که چه قسمت هایی از مزرعه توسط بیماری های گیاهی یا حشرات مورد حمله قرار گرفته یا کمبود آب دارند و در عرض چند دقیقه می توانند به اطلاعاتی دست یابند که در حالت عادی برای رسیدن به آن ساعتها زمان لازم است. این پهبادها سرعت و دقت جمع آوری اطلاعات در مزرعه را به گونه ای حیرت انگیز بالا می برند.

نوآوری های کشاورزی

نرم افزار مدیریت مزرعه : انتظار می رود نرم افزار مدیریت مزرعه نقش مهمی در بهبود فعالیت های کشاورزی داشته باشد. یک نرم افزار ابری (cloud software) می تواند برای بهره وری در تولید محصولات زراعی ضروری باشد. بر اساس فرایندهای منطبق با روش های بهینه ، این نرم افزار برای ده ها محصول ،کشاورزان را به سمت بهبود تولید و افزایش بهره وری هدایت می کند. از ویژگی های این نرم افزار می توان به مدیریت مزرعه داری با یک روش ساده و سریع برنامه ریزی و نظارت و ردیابی کلیه فعالیت های مزرعه اشاره کرد. این نرم افزار حتی فروش محصولات و پیگیری هزینه و اطمینان از کنترل امور مالی مزرعه را نیز تضمین می کند. از دیگر ویژگی های آن می توان به مدیریت موجودی محصول (با آلارم موجودی) هم اشاره کرد که از تأخیر در تولید هم جلوگیری می کند ، ضمنا این نرم افزار بر شرایط آب و هوایی همراه با پیش بینی دقیق ۷ روزه نظارت کرده و هشدارهایی مبنی بر تشخیص خطر آفت و بیماری ارایه می دهد.

نرم افزار آبیاری مدرن: یکی از مهمترین کارهای یک کشاورز اطمینان از استفاده منطقی از آب است. انواع مختلفی از نرم افزارهای مخصوص موبایل و فضای وب وجود دارد که به کشاورزان کمک می کند تا با در نظر گرفتن شرایط آب و هوایی محلی ، استفاده از آب در محصولات خود را مدیریت کنند.

سنسورهای خاک و محصول : سنسورهای هوشمندی که می توانند همه چیز ، از سلامت گیاه و آب مورد نیاز گیاهان تا سطح نیتروژن در خاک را اندازه گیری و نشان دهند. این سنسورها بسته به شرایط مزرعه و در زمان درست ، دستورات لازم را برای مدیریت کشت و کود دهی صادر می کنند.

 

نوآوری های کشاورزی

این فناوری ها برای کشاورزی بهتر با عملکرد بالا ساخته شده است. این نحوه تعامل انسان ها با ماشین آلات ، صرفه جویی در وقت ، سوخت ، نیرو و انرژی و بخصوص صرفه جویی در هزینه ها را به دنبال دارد و هدر رفت منابع کشاورزی را کاهش می دهد و همچنین باعث پایداری و سازگاری بیشتر آن با محیط می شود. فهمیدن این مسئله دشوار نیست که برای تأمین غذای جمعیت رو به رشد جهان و محافظت از محیط زیست خود ، مجبور خواهیم بود با استفاده از ابزارهای مدرن کشاورزی که کارایی بهتری دارند ،هوشمندانه تر عمل کنیم.

 

مترجم: علیرضا عطاخان، مدیر بازاریابی رگبرگ مهر پاسارگاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *