مزایای استفاده از کود مایع

کود مایع

 امروزه استفاده از انواع کود مایع به دلیل سهولت مصرف توصیه بسیاری از متخصصان است.  گیاهان برای رشد بهینه و کیفیت بالا به مواد غذایی کافی و مطلوب نیاز دارند. از آنجائیکه این مواد غذایی یا به اندازه کافی در خاک وجود ندارند و یا جذب محدود دارند جهت جبران این محدودیت­‌ها از کود استفاده می‌­شود.

از نظر فیزیکی کودها به دو دسته تقسیم می­ شوند: جامد و مایع

استفاده از کود مایع

 

کودها ترکیبی از عناصر غذایی ماکرو و میکرو هستند که از طریق ریشه و هم برگ و همراه با مواد آلی نیاز غذایی گیاه را برطرف می ­کند. محلول­ پاشی کود در کنار حفظ شادابی گیاه عملکرد کمی و کیفی محصول را نیز افزایش و حاصلخیزی خاک را بهبود می­ بخشد.

در مطالعه ای اثر کود مایع جلبکی روی شاخص­ های رشد و فعالیت آنتی اکسیدانی گندم بررسی شد و طبق نتایج به دست آمده به دلیل وجود هورمون­ های القا کننده­ رشد و مواد غذایی ضروری موجود در سرعت جوانه زنی و فعالیت آنتی اکسیدانی گیاه افزایش یافت. در مطالعه دیگری این کود روی رشد و وزن خشک گل و ساقه همیشه بهار تاثیر مثبت نشان داد.

در بررسی که روی اسفناج صورت گرفت مشخص شد کاربرد کود آلی به شکل مایع جذب عناصر پرمصرف را در این گیاه افزایش می­ دهد. طی تحقیقی کود مایع UAN که متشکل از محلول اوره و نیترات آمونیوم با غلظت خاص است، جایگزین فرم جامد نیترات آمونیوم معرفی شد که باعث از بین بردن خطرات آن می­­ شود و در دنیا در زراعت نیشکر استفاده بالایی دارد و در صنعت کشاورزی تاثیر مثبت و به سزایی خواهد داشت.

گندم دیم بعد از دریافت کود مایع نیتروژنی برای توزیع یکنواخت و نفوذ کود نیاز به آبیاری یا بارندگی تا ۲۵ میلی متر دارد. تحقیقی جهت مقایسه کود اوره به دو فرم جامد و مایع بر روی گندم دیم انجام شد.  اوره مایع طی این تحقیق به دو صورت همراه با ۲۵ میلی متر و ۵۰ میلی متر آب به کار رفت.

نتایج به دست آمده در این تحقیق نشان داد مصرف اوره به صورت مایع همراه با ۵۰ میلی متر آب باعث افزایش عملکرد و راندمان فتوسنتز و عملکرد دانه در این گیاه شد. علت این افزایش عملکرد تعداد سنبله در واحد سطح و اندام­های ذخیره ای گیاه بود. ایرادی که کود مایع دارد فاسد شدن آن است که بعد از یک جا ماندن و عدم مصرف رخ می­ دهد.

در اوایل بهار که ریشه به دلیل دمای پایین غیر فعال است نیاز گیاه به یکسری عناصر مثل روی و بر تامین نمی­‌شود که در این مواقع محلول­ پاشی کود مایع نیاز گیاه را برطرف می کند. همچنین در اوایل فصل رشد که رقابت بین اندام­ های زایشی و رویشی بالا هست محلول­ پاشی کودهای مایع مفید است.

به دلیل آهک فراوان و pH بالای خاک مزارع و باغات ایران جذب عناصر میکرو از خاک کاهش یافته و کمیت و کیفیت محصول کاهش می ­یابد که برای جلوگیری از این رویداد استفاده از کود مایع به صورت محلول­ پاشی از این کاهش کمی و کیفی جلوگیری می ­کند. یکی دیگر از مزایای کود مایع استفاده همزمان از حشره کش ­ها و علفکش­ ها و اصلاح کننده­ های خاک از جمله گچ و آهک حین استفاده از این کود است.

مزایای استفاده از کود مایع

5 thoughts on “مزایای استفاده از کود مایع”

  1. Pingback: فوائد محلول پاشی

  2. Pingback: درباره کود NPK بیشتر بدانید » شرکت فن آوری رگبرگ مهرپاسارگاد - میکرولایز -

  3. Pingback: رستمی

    1. سلام خدمت شما
      بهترین نتیجه برای کوددهی هر محصولی باید بر اساس نتایج آزمون خاک انجام شود اما به طور کلی توصیه کودی عمومی برای سبزیجات پیاز و گوجه فرنگی به شرح ذیل می‌باشد:
      ۳۵۰ کیلوگرم در هکتار کود کامل ان یی کا ۲۰-۲۰-۲۰ قبل از کاشت ۵۰ کیلوگرم سولفات روی قبل از کاشت ۱۵ کیلوگرم سولفات منگنز
      یک کیلوگرم اسید هیومیک پودری همراه با کاشت، ۳۰۰ کیلوگرم اوره با پوشش هیومیکی در دو مرحله در زمان رشد، ۲۰۰ کیلوگرم سولو پتاس در دو مرحله در زمان رشد، ۸ کیلوگرم آمینوبور در یک مرحله در زمان رشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *