مخمر tweaked باعث ایجاد اتانول در بقایای ذرت می شود

مخمر tweaked باعث ایجاد اتانول در بقایای ذرت می شود

وقتی کشاورزان ذرت را از مزاع برداشت می کنند، معمولا برگ و ساقه ها را روی زمین باقی می گذارند. امروزه محققین توانسته اند نژاد جدیدی از مخمر را بیابند که می تواند بقایای ذرت را به اتانول تبدیل کند. همان طور که می دانید اتانول نوعی سوخت زیستی به شمار می آید. اگر بتوان این پروسه را در مقیاس بزرگ تر انجام داد میتوان منابع انرژی تجدید پذیر را جایگزین سوخت های فسیلی نمود.
پیش از این نیز تلاش هایی در جهت تولید اتانول از بقایای ذرت انجام شده بود که موفقیت های محدودی داشتند.
قبل از اینکه مخمر کار خود را شروع کند. بر روی ذرت فرآیندهایی اعمال می شود که سبب تولید محصولات جانبی می گردد. این محصولات جانبی برای مخمرها مضر هستند و می توانند آن ها را از بین ببرند. محققین با کمک بیوتکنولوژی نوعی ژن را به مخمر انتقال داده اند تا بتوانند محصولات جانبی را از بین ببرند.
با کمک مخمر می توان از هر یک لیتر ذرت ۱۰۰ گرم اتانول تولید نمود. این میزان کارایی مناسبی دارد.
بالان مهندس شیمی دانشگاه هوستون می گوید: آن ها نوعی مخمر انعطاف پذیر تولید نمیدونه اند که به تولید سوخت زیستی از بقایای ذرت کمک می کند.
در ایالات متحده بیشتر اتانول موجود از ذرت ساخته می شود. ذرت به میزان وسیعی در این کشور کشت می شود. اتانول به دست آمده از ذرت نوعی سوخت تجدید پذیر است اما محدودیت هایی نیز دارد. استفاده از ذرت برای تولید سوخت می تواند تامین مواد غذایی را به خطر بیاندازد و باعث توسعه زمین های کشاورزی ذرت برای تولید سوخت شود که این امر منجر به از بین رفتن طبیعت می گردد.
شاید ذرت به طور کامل جایگزین نفت نشود اما به عنوان سوخت کمکی حرفی برای گفتن دارد.
مخمرها قندهای دانه ذرت را به اتانول تبدیل می کنند. ساقه ذرت نیز دارای قند هایی مانند لیگولوز است که مخمر توان شکستن آن را ندارد. با کمک اسیدها این قندها آزاد می شوند اما در عین حال محصولات سمی مانند آلدئیدها تولید می شوند که می توانند مخمر ها را از بین ببرند.
تیم لام با ارائه یک ایده توانست مخمر ها را در برابر آلدئید ها مقاوم کند. لام و همکارانش با انتقال ژن GRE2 به مخمر توانستند آلدئید را به الکل تبدیل کنند. این محققین اقدام به تولید بیش از دوهزار مخمر نمودند. هر یک از آن ها را در فلاسک های آزمایشی قرار دادند تا مقاومتشان را نسبت به آلدئید ارزیابی کنند.
این نوع مخمر اصلاح نژاد شده نه تنها توان مقاومت در برابر مواد مضر را دارد بلکه از ساقه، برگ، چوب و کاه ذرت نیز اتانول تولید می کند.
لام می گوید با اینکه این سویه مخمر پیشرفت بزرگی در عرصه تولید اتانول از بقایا ذرت به شمار می اید اما هنوز راه زیادی داریم تا اتانول را به عنوان سوخت استفاده کنیم.

منبع

مترجم: نرگس اسدیان

محصولات مرتبط:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *