محلول افزایش ماندگاری میوه تا دو برابر تولید شد

محلول افزایش ماندگاری میوه تا دو برابر تولید شد

منوچهر بهزادی، مدیر عامل یک شرکت دانش بنیان در پارک علم و فناوری استان مرکزی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: از آنجایی که سالانه نزدیک به ۳۰ درصد از محصولات کشاورزی در ایران و جهان در مراحل مختلف تولید تا مصرف از بین می‌رود موفق شدیم یک محلول کاهش دهنده ضایعات بخش کشاورزی تولید کنیم.

وی ادامه داد: البته زیان‌های مالی تنها بخشی از مشکلات پیرامون این معضل است و اتلاف سالانه میلیاردها متر مکعب آب و منابع انرژی به کار رفته برای این محصولات و نیز تولید میلیون‌ها متر مکعب گازهای گلخانه‌ای ناشی از دفن این محصولات در محیط زیست از سایر پیامدهای متعاقب این چالش به شمار می‌رود.

بهزادی با بیان اینکه این محلول می‌تواند ماندگاری میوه را به میزان دو برابر افزایش دهد، خاطر نشان کرد: با پوشش دهی میوه و صیفی جات به وسیله این محلول، میزان ضایعات ناشی از اکسیداسیون طبیعی، قارچ زدگی تا ۵۰ درصد کاهش می‌یابد.

وی با بیان اینکه تا کنون برای ماندگاری میوه از پوشش‌های روغنی همچون پارافین استفاده شده، افزود: البته به دلیل عدم امکان پوشش دهی بسیاری از محصولات کشاورزی با پارافین نیاز به چنین محلولی حس می‌شد زیرا پارافین فقط مختص مرکبات است.

مدیرعامل شرکت دانش بنیان افزود: طی سالهای اخیر تلاش‌هایی نیز برای ورود پوشش‌های غیر روغنی به مرحله تجاری صورت گرفته و محلول ارائه شده توسط این شرکت نیز در چارچوب همین رویکرد، تولید شده است.

وی با اشاره به عدم تغییر در ظاهر و طعم محصولات پوشش داده شده با این محلول، گفت: با استفاده از این محلول که برای اکثر میوه‌ها قابل استفاده است، افزایش ظرفیت‌های صادراتی کشور در بخش کشاورزی و امکان صدور محصولات صادراتی کشور به بازارهای دورتر فراهم می‌شود.

وی ایجاد بسترهای رشد و تجاری سازی فناوری‌هایی از این دست را به عنوان کلید حل بسیاری از مشکلات زیربنایی کشور دانست و گفت: فقط میزان آب هدر رفته بر اثر اتلاف محصولات کشاورزی به تنهایی حدود ۴ برابر کل آب مصرفی کشور در بخش شهری است از این رو باید با تولید بیشتر این محصول مانع از بین بردن میوه‌ها شویم.

به گفته وی، این موضوع می‌تواند معضلات زیست محیطی از قبیل خشکسالی و کمبود منابع آب در کشور را در صورت تدوین راهبردهای بلند مدت و چند جانبه حل کند.

به گزارش مهر، این طرح در رویداد ارائه نیازهای فناورانه صندوق نوآوری و شکوفایی مطرح شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *