قابلیت صادرات ۱ میلیارد دلاری گل/ وزارتخانه های نیرو و صمت از موانع افزایش تولید و صادرات گل هستند

قابلیت صادرات ۱ میلیارد دلاری گل/ وزارتخانه های نیرو و صمت از موانع افزایش تولید و صادرات گل هستند

مرتضی حنیفه‌زاده مجری طرح رفع موانع تولید بخش کشاورزی کشور، در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم  به مناسبت روز ملی گل اظهار کرد: وزارت جهاد کشاورزی به عنوان وزارت تامین معیشت جمعیت جوان ایران اسلامی نقش بسیار حساس و تاثیر گذاری در امنیت غذایی و امنیت روانی کشور دارد.
وی ادامه داد: در کنار تغذیه جسم انسان تغذیه روح او نیز مورد اهمیت است به همین منظور زنجیره تولید و پرورش گلهای زینتی به عنوان یکی از مهم‌ترین ابزارهای ایجاد مشاغل خرد و خانگی با قابلیت ارزآوری صدها میلیون دلاری  برای کشور مورد اهمیت است.
مشاور وزیر جهاد کشاورزی  ادامه داد: صنعت گل  بیش از یک میلیارد دلار قابلیت صادرات دارد اما از این امکان به درستی استفاده نشده است.
مشاور وزیر تصریح کرد: در راستای بررسی میدانی موانع تولیدات پرورش گل، بازدید های میدانی با همراهی دیگر مسئولان  وزارت جهاد کشاورزی در روز ملی گل شد و امیداریم که بتوانیم اقتصاد این بخش را که از کرونا نیز آسیب دیده است دوباره رونق دهیم.
وی با بیان اینکه تولیدکنندگان این بخش پتانسیل بالایی در عرصه تولید محصولات با کیفیت دارند اما  از عدم توجه مسئولین گلایه‌مند هستند گفت: در حالی از بخش تولید گل عوارض گرفته می شود که باید توجه داشت تولید گل از چرخه کشاورزی است و نباید از آنها نیز مالیات و عوارض گرفته شود.

حنیفه زاده گفت: تولید کنندگان گل همچنین مشکل اختصاص  آب توسط وزارت نیرو  دارند و برای دریافت آب گلخانه ها استعلامات خاص با پروسه طولانی انجام  می شود که خود مانع تولید است به طوری که برخی از افراد  ۵ سال برای دریافت این انشعاب در نوبت هستند.
به گفته وی؛ در این راستا و هماهنگی با وزیر محترم جهاد کشاورزی مقرر شد در هفته جاری جلسه ای با حضور اتحادیه ها، تعاونی ها و تولیدکنندگان منتخب  این صنعت در دفتر وزیر جهاد کشاورزی برگزار شود  تا این افراد بتوانند مشکلات خود را مطرح و موانع این بخش رفع شود.
وی تصریح کرد: بیشترین مشکلات تولیدکنندگان گل و گیاه مربوط به وزارتخانه های صمت و نیرو است که  برای رفع مشکلات این بخش نامه نگاری  ها با این وزارتخانه ها در حال انجام است.
حنیفه زاده  همچنین در باره آخرین وضعیت پایانه صادراتی گل گفت: تمام زیر ساخت های این پایانه ایجاد و حتی مجوزهای لازم از سوی وزارت جهاد کشاورزی صادر شده و به دنبال تعامل با سایر دستگاه ها برای افتتاح آن قبل از پایان کار عمر دولت دوازدهم هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *