صادرات مرکبات ایرانی به چین برای نخستین بار در کشور

صادرات مرکبات ایرانی به چین برای نخستین بار در کشور

به گزارش خبرنگار ایانا، محمد مهدی برومندی معاون وزیر در امور باغبانی در حاشیه مراسم افتتاحیه نمایشگاه رویدادهای فناورانه نوین کشاورزی در نمایشگاه بین‌المللی تهران، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در نشستی که اخیرا با رئیس جمهور در وزارت جهاد داشتیم، قرار شد که در سواحل مکران، جنوب کشور با جذب سرمایه گذار و تسهیلات ارزان قیمت، میوه های گرمسیری تولید کنیم.

وی با بیان اینکه کشورهای همسایه که در ۵ تا ۶ سال گذشته واردکننده موز بودند، هم اکنون صادرکننده شدند، ادامه داد: ما هم می توانیم در این زمینه‌پیشرفت چشمگیری داشته باشیم.

برومندی افزود: هم اکنون طرحی آماده کردیم که ۱۲ هزار و ۸۰۰ هکتار از باغات میوه های گرمسیری را اصلاح و نوسازی کنیم، همچنین ۳ هزار هکتار گلخانه تولید موز ایجاد کنیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به خسارات سرمازدگی شدید در فروردین و سیل اخیر به بخش زراعت و باغبانی کشور، عنوان کرد: بنابر آمار، از ۱۲ استانی که بر اثر سیل خسارت دیده اند، فارس با ۴ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان خسارت به بخش کشاورزی و زیرساخت ها بیشترین آسیب را دیده است به طوریکه قنوات این استان نیاز به لایروبی دارد.

وی خاطرنشان کرد: سالانه ۲۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تن میوه در کشور تولید می شود که جز موز، انبه، نارگیل و آناناس در تولید مابقی مشکلی نداریم. گرچه هزینه های تولید بخش کشاورزی افزایش چشمگیری داشته است، اما قیمت میوه تابع عرضه و تقاضاست و کاهش سرانه مصرف و تقاضا برای خرید میوه بعد از اصلاح نظام یارانه صحت ندارد چرا که میوه تولیدی در داخل مصرف می شود.

برومندی با بیان اینکه سرانه مصرف میوه ۱۵۰ کیلوگرم است که با احتساب جمعیت ۸۵ میلیونی و متوسط قیمت ۱۵ هزارتومانی برای هر کیلو میوه، بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد تومان میوه در کشور تولید می شود، گفت: درحالیکه سال گذشته برای واردات ۶۰۰ هزار تن موز و سایر میوه های گرمسیری ۴۵۰میلیون دلار (بیش از ۱۵ هزار میلیارد تومان) ارز از کشور خارج شد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد: اخیرا تفاهم‌نامه ای با چین امضا شده و براین اساس قرار است برای نخستین بار مرکبات ایرانی به چین صادر شود که البته چینی ها بیشتر خواستار لیموشیرین هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *