رونمایی از ۷ پهپاد خدمات کشاورزی در استان البرز

رونمایی از 7 پهپاد خدمات کشاورزی در استان البرز

با حضور رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی انجام شد:
رونمایی از ۷ پهپاد خدمات کشاورزی در استان البرز
با حضور مسئولان کشوری و استانی، از هفت فروند پهپاد برای ارائه خدمات کشاورزی، در مرکز آموزش عالی امام خمینی (ره) مشکین دشت استان البرز رونمایی شد.

کامبیز عباسی رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی در آیین رونمایی از ۷ فروند پهپاد خدمات کشاورزی که با حضور مرتضی بختیاری رییس کمیته امداد امام خمینی (ره ) و عزیزاله شهبازی استاندار البرز برگزار شد، اظهار کرد: توسعه مکانیزاسیون و به کارگیری فناوری در فرایند تولید محصولات کشاورزی یکی از اولویت های اساسی وزارت جهاد کشاورزی بوده که طی ۲ سال گذشته پهپادهای مناسب کشاورزی تولید داخل کشور شناسایی و در بخش های مختلف کشاورزی از جمله سمپاشی مزارع استفاده شده است.

وی با اشاره به اینکه حدود ۱۲ شرکت فعال در عرضه تولید پهپادهای کشاورزی در کشور شناسایی و در سایت مرکز توسعه مکانیزاسیون ثبت شده اند، اظهار داشت: بیش از ۶۲ مدل پهپاد کشاورزی در کشور عرضه می شود که سه شرکت دانش بنیان این پهپادها را بومی سازی کرده‌اند.

عباسی افزود: به دنبال این هستیم که دانش بومی سازی این پهپادها را تسری بدهیم و بخش عمده ای از فعالیت های بخش کشاورزی مانند سمپاشی مزارع ، محلول پاشی ، احیا مراتع و پایش مراتع با استفاده از این فناوری انجام شود.

رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: تاکنون پهپادها در عملیات سمپاشی مزارع و مقابله با آفات طبیعی به خوبی عمل کرده به طوریکه یک پهپاد می‌تواند در طول یک روز بین هشت ۸ تا ۱۰ هکتار از راضی کشاورزی را سمپاشی کند.

وی ادامه داد: انجام عملیات سمپاشی با پهپادها بین ۳۰ تا ۳۵ درصد نسبت به تراکتور در مصرف محلول‌ها صرفه جویی دارد.

عباسی تأکید کرد: با پیگیری‌هایی به عمل آمده، تعدادی از مددجویان کمیته امداد امام خمینی(ره) توانستند دوره‌های آموزشی خدمات پهپادی را طی کنند و مجوز لازم را برای استفاده از این پهپادها به دست آوردند که این افراد به سازمان‌های جهاد کشاورزی استان‌ها معرفی می‌شوند.

وی به مزایای دیگر کار با پهپادها اشاره کرده و خاطرنشان کرد: به کار گیری این فناوری در بخش کشاورزی مقرون به صرفه بوده و جامعه کشاورزی به کمک این پهپادها می‌تواند گام مهمی در رونق بخشی به تولید بردارد.

رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی گفت: انتظار می‌رود تولید کنندگان پهپاد در کشور با جدیت به بخش کشاورزی ورود کنند تا بتوانیم با تولید انبوه پهپاد نیازهای این بخش را تامین کنیم.

عباسی به قیمت پهپادهای کشاورزی اشاره کرد و افزود: میانگین قیمت پهپادها بین ۸۰ میلیون تا ۳۰۰ میلیون تومان متغیر است و وزارت جهاد کشاورزی ۸۰ درصد از قیمت پهپادها را به بهره برداران تسهیلات بدون محدودیت با نرخ سود ۱۵ درصد پرداخت می‌دهد.

وی اظهار داشت: تفاهم‌نامه‌ای را با کمیته امداد امام خمینی (ره) منعقد می‌کنیم که بتوانیم منابع را تلفیق کرده تا تسهیلات خرید پهپاد با سود کمتر در اختیار مددجویان این حوزه قرار گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *