حیف و میل مواد غذایی را کم کنیم

حیف و میل مواد غذایی را کم کنیم

 

پروفسور آندره سیگره به شما می گوید چگونه ضایعات مواد غذایی را کاهش دهید و چرا این کار اهمیت بسیار زیادی دارد. پس از دهه ها  ، “گرسنگی در سطح جهان” دوباره در حال افزایش است. در سال ۲۰۱۹ ، ۸.۹ درصد از مردم جهان از سطح گرسنگی شدید رنج می بردند و این قبل از همه گیری COVID-19 بود. انتظار نمی رود که یک جمعیت در حال افزایش دردی را از ما دوا کند. تا سال ۲۰۵۰ ، حدود ۱۰ میلیارد نفر در این سیاره زندگی می کنند و برای سیر کردن شکم این جمعیت ، تولید مواد غذایی باید ۶۰ درصد افزایش یابد. محاسبات ضایعات مواد غذایی در سراسر جهان یک تصویر متناقض را نشان می دهد .یک سوم از کل مواد غذایی تولید شده برای مصرف جامعه انسانی به طرق ناپایدار از بین می رود یا هدر می شود. در اتحادیه اروپا ، این هدر رفت حدود ۲۰ درصد است. خانوارها مسئول بیش از نیمی از این حیف و میل ها هستند و مسئولیت رفع این مشکلات بر عهده فرد فرد ماست.

 

پروفسور آندره سیگره از دانشگاه بولونیا توضیح می دهد: “ما باید از اتلاف مواد غذایی جلوگیری کنیم و سپس به فکر افزایش تولید باشیم.” تحقیقات او در مورد ضایعات مواد غذایی به شناسایی بهترین روش های مقابله و درک اینکه چرا این میزان مواد غذایی وارد سطل آشغال می شود کمک کرده است. اتلاف مواد غذایی فراتر از یک نگرانی اخلاقی است ، علم به ما می گوید که این نقیصه تأثیر زیادی بر اقتصاد و تغییرات آب و هوایی دارد. وی می گوید: “ما باید یاد بگیریم که غذا یک ارزش است و بر محیط و سلامت ما تأثیر می گذارد.”

 

 

چگونه ضایعات غذا را کاهش دهیم؟

 

از تهیه لیست خرید تا فهم درست عبارات روی برچسب ها: آموزش راجع به “مواد غذایی” راهبردی کلیدی است. از دید پروفسور سیگره ، آموزش نحوه مواجهه با “مواد غذایی”  اولین راه حل مورد نیاز برای جذب افراد است.وی می گوید: “نوآوری باید هم در آموزش و هم در فن آوری باشد”. وی معتقد است که دانش آموزان باید یاد بگیرند که “غذا” یک سرمایه گذاری است ، هم برای کره زمین و هم برای سلامتی ما. این یک نوآوری خواهد بود، اگرچه او اذعان می کند که ” باید طبیعی باشد”.

 

آموزش نحوه تهیه لیست مواد غذایی یا نحوه تغذیه سالم به دانش آموزان ، از نکاتی است که می تواند به گسترش فرهنگ: “فقط مواد غذایی ضروری را خرید کن!” کمک کند.اجازه ندهید کوپن های خرید و یا تکنیک های بازاریابی تولیدکنندگان، افسار نحوه مصرف شما را در دست گیرند. بر خود مسلط شوید و فقط آنچه را که نیاز دارید بخرید!  او توصیف می کند که چگونه سوپرمارکت ها مصرف بیش از حد را تشویق می کنند. او از مثال خریدِ دو ماست و دریافت ماست سوم رایگان استفاده می کند.( تکنیک ۲ تا بخر ۳ تا ببر) پیشنهادهای جذاب از این دست ، مصرف کنندگان را به سمت صرف هزینه های غیرعاقلانه سوق می دهد.اگر آن ماست سوم منقضی و دور ریخته شود، خریدار احساس گناه نمی کند، زیرا هزینه آن را پرداخت نکرده است.ضایعات غذا همچنین بر روی قدرت خرید شما تأثیر می گذارد. در ایتالیا این دور ریزها هر ساله حدود ۲۵۰ یورو برای هر خانوار هزینه دارد. در اتحادیه اروپا ، هزینه های مرتبط با ضایعات مواد غذایی در سال ۲۰۱۶ حدود ۱۴۳ میلیارد یورو تخمین زده شد.

 

 

پروفسور سیگره همچنین بر اهمیت یادگیری “نحوه تفسیر برچسب محصول” تأکید می کند. به عنوان مثال “تاریخ انقضا” و یا تفاوت بین عبارات مورد استفاده روی برچسب ها.مهم است که به دانش آموزان برخی از قوانین مانند خواندن برچسب و نحوه تفسیر و فهم عبارات روی آن آموزش داده شود. مثل این عبارت که “می توانند پس از یک روز محصول را بخورند و دیگر مشکلی برای آنها رخ نخواهد داد.” وی همچنین توصیه می کند که باید از مشاغل و تولیدکنندگان پایدار حمایت شود. مردم باید یاد بگیرند که چگونه از تظاهر و دورویی نسبت به “دوستدار محیط زیست بودن” دست بکشند. واقعیت این است که محصولات دارای برچسب های:  “سبز” ، “اکو” یا “طبیعی” عملکردهای پایدار یا مزایای سلامتی را تضمین نمی کنند.

 

منبع: euronews.green

مترجم: علیرضا عطاخان ، مدیر بازاریابی رگبرگ مهر پاسارگاد

۱۷ تیر ۱۴۰۰

 

محصولات مرتبط:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *