افزایش تولید محصولات باغبانی در کشور

افزایش تولید محصولات باغبانی در کشور

به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، محمدعلی طهماسبی در برنامه رویش شبکه آموزش سیما، گفت: بدون شک، اغراق نخواهد بود اگر بگوییم ایران ویترین محصولات باغبانی در جهان است.

وی ادامه داد: اقلیم‌های متنوعی به دلیل شرایط آب و هوایی و رشته کوه‌ها در کشورمان وجود دارد و ما توان تولید محصولات سر درختی، گیاهان دارویی و سایر محصولات را داریم.

طهماسبی با اشاره به اینکه در حال حاضر دو میلیون و ۹۰۰ هزار هکتار باغ در کشور وجود دارد، یادآور شد: در حدود ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار از این باغات بارور است و مابقی آنها در مدار تولید قرار دارند.

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی بیان کرد: از ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار هکتار باغ موجود در کشور ۹۰۰ هزار هکتار از باغات سالخورده است که نیاز به بازسازی و جایگزینی دارند و تحت عنوان «اصلاح» این باغات بازسازی می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه حدود ۱۸ هزار هکتار گلخانه نیز در کشور مشغول تولید هستند، گفت: مجموع تولیدات باغی و گلخانه‌ای در کشور به ۲۴ میلیون می‌رسد.

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی یادآور شد: علاوه بر تولیدات باغات و گلخانه‌ها، چند صد میلیارد گل شاخه بریده و چند صد میلیون گیاهان زینتی و گلدانی در کشور تولید می‌شود.

طهماسبی تصریح کرد: حدود یک ششم از تولیدات کشاورزی در بخش باغبانی انجام می‌شود.

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی، گفت: قسمت عمده محصولات باغبانی چند ساله هستند و گیاهان دائمی محسوب می‌شوند؛ در راستای جهش تولید این محصولات باید از ضایعات آنها جلوگیری شده و همچنین از مهارت‌ها و فنون برای افزایش تولید بهره‌گیری شود.

وی با بیان اینکه در سال جاری، جهش در تولید در محصولات باغبانی امکان پذیر است، گفت: به دلیل خارج شدن باغ‌های سنتی از چرخه تولید و توسعه باغات مدرن، تولید و بهره‌وری افزایش خواهد یافت.

طهماسبی با تاکید بر اینکه بحث اصلی در جهش تولید، بهروه وری و افزایش آن است، افزود: برای این منظور در بخش باغبانی پیش‌بینی‌های لازم انجام شده و برنامه‌هایی برای افزایش تولید در دستور کار قرار دارد.

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی یادآور شد: البته الزاماتی نیز در این بخش وجود دارد، زیرا پس از تولید باید به فکر بازارهای داخلی و خارجی آن نیز باشیم.

طهماسبی تصریح کرد: باید تأمین کننده نهاده‌ها، تولیدکنندگان و فعالین بازار در یک زنجیره قرار گیرند تا تنظیم بازار انجام و نیازهای مصرفی داخلی و خارجی تأمین شود.

وی ادامه داد: زمانی که دوگانگی در این بخش ایجاد شود شکاف در این زمینه به وجود می‌آید و تولید کننده نمی‌داند برای چه کسی در حال تولید است و تولید آن مورد نظر بازار است یا خیر؟ همچنین میزان پشتیبانی محصول تولیدی در سردخانه، حمل و نقل و غیره چگونه است.

طهماسبی افزود: من فکر می‌کنم اگر این زنجیره متمرکز شود، برکات بیشتری برای منافع ملی کشور دارد؛ عملکرد جزیره‌ای و تصمیم گیری بدون هماهنگی سبب ایجاد تنش در این بخش می‌شود.

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی به باغداران توصیه کرد: الان زمان تغذیه باغات است و برای این منظور باید آنالیز خاک انجام شود؛ زمانی که آنالیز انجام می‌گیرد در واقع نیازهای غذایی گیاه مشخص می‌شود.

طهماسبی با تاکید بر اینکه آنالیز خاک و برگ و مشخص شدن نیاز گیاه سبب کاهش هزینه در تولید خواهد شد، گفت: همچنین انجام این مهم بیشترین بازه اقتصادی و باردهی محصول را در پی خواهد داشت.

وی با بیان اینکه گیاه نیز مانند انسان نیاز به پیرایش و آرایش دارد، یادآور شد: باید درختان هرس شوند و شاخه‌های اضافی آنها که صرفاً انرژی مصرف می‌کنند و خاصیتی ندارند از گیاه دور شود تا گیاه به فاز زایشی بیشتر علاقمند شود.

طهماسبی ادامه داد: اگر تغذیه و هرس را بتوانیم به‌صورت کامل و با شرایط اقلیمی و نوع رفتار گیاه ازنظر گل‌انگیزی و باردهی تنظیم کنیم، مطمئناً ۴۰ تا ۵۰ درصد افزایش محصول را خواهیم داشت.

معاون باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اقلیم‌های بسیار مناسب در کشورمان گفت: چابهار یا چهار بهار یک گنج نهفته در کشورمان است که قبل از تقسیم‌بندی ۳۲ هزار مترمربع وسعت آن بوده است.

وی افزود: ۱۶ هزار مترمربع از شهرستان چابهار به دلیل درجه حرارت ۱۶ تا ۳۲ درجه سانتی‌گراد سبب شده که به یک گلخانه طبیعی تبدیل شود.

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی یادآور شد: تمامی میوه‌های گرمسیری، گیاهان دارویی و نیمه گرمسیری را می‌توان در چابهار با کمترین سرمایه پرورش داد.

طهماسبی با اشاره به اینکه هر گیاه، داروی خاصی برای بدن است، گفت: در دوران قرنطینه کرونایی زعفران شادی‌آفرین است و قیمت مناسبی دارد؛ همچنین استفاده از گل‌های زینتی و آپارتمانی شاخه بریده نیز سبب تلطیف روان انسان‌ها در این دوران استرس‌زای کرونا خواهد شد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به آموزش باغداران و کشاورزان اشاره کرد و ادامه داد: در حال حاضر آموزش باید به‌صورت انبوهی انجام گیرد و تولید برنامه‌های تلویزیونی مانند رویش به این موضوع کمک خواهد کرد.

4 thoughts on “افزایش تولید محصولات باغبانی در کشور”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *