تامین نیاز کشور با تولید سالانه ۱۵ میلیون تن ذرت علوفه‌ای

تامین نیاز کشور با تولید سالانه ۱۵ میلیون تن ذرت علوفه‌ای

به نقل از سازمان جهاد کشاورزی استان تهران، فرامک عزیزکریمی مدیرکل دفتر غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی در کارگاه آموزشی بهره‌وری در تولید و ضرورت‌های تهیه سیلوی کیفی ذرت، با اشاره به نمونه موفق کشت ذرت در مزرعه نمونه کشوری در استان تهران، بر اهمیت تأمین علوفه و پروتئین دامی با هدف تأمین امنیت غذایی تاکید کرد و گفت: برای ذرت علوفه‌ای سیلویی نیاز کشور ۱۵ میلیون تن است که در این زمینه خودکفا هستیم.

این مقام مسئول، تاب‌آوری کشت ذرت کشور را ۴۰۰ هزار هکتار اعلام کرد و افزود: متأسفانه برخی کشاورزان به دلایل اقتصادی از ابتدا محصول ذرت خود را بین دانه‌ای یا سیلویی تفکیک نمی‌کنند؛ این مسئله به دلیل میزان تراکم و موارد فنی مهم است.

وی تاکید کرد: با این که ۱۵ میلیون تن تولید ذرت سیلویی عددی قابل اتکا است و در این زمینه خودکفا هستیم اما باید به اصول بهره‌وری در آب و کیفیت سیلو دقت بیشتری کنیم.

عزیزکریمی با تاکید بر اهمیت حضور کشاورزان در جنگ اقتصادی گفت: کشاورزان ولی‌نعمتان ما هستند که در شرایط فعلی تولید را حمایت می‌کنند؛ امروز شاهدیم کشورهای که ادعا داشتند از آمریکا تا اتحادیه اروپا، کمرشان به دنبال اثرات مختلف ناشی از جنگ اوکراین شکسته است و به دنبال تأمین محصولات اساسی خود هستند.

مدیرکل دفتر غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی تاکید کرد: کشوری که می‌خواهد روی پای خود بایستد، بدون امنیت غذایی راه به‌جایی نخواهد برد؛ بنابراین باید علاوه بر افزایش کیفی بر تولید بهینه و کیفی محصولات نیز توجه کرد.

صلاحی رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی استان تهران نیز در این مراسم، کشاورزان را خط مقدم تولید دانست و گفت: هر جا توسعه هست به‌کارگیری علم نیز هست؛ جلسه امروز نیز بخش اجرا، تحقیقات و آموزش و کشاورزان را در کنار هم قرار داده‌اند تا بتوانند یکی از موضوعات مهم زراعت را ترویج کنند.

بنا بر این گزارش، با توجه به اهمیت تولید ذرت علوفه‌ای سیلویی مورد نیاز کشور برای دامداران و لزوم رعایت نکات بسیار مهم به‌زراعی در کاشت، داشت و برداشت و ماده خشک حاصله در سیلو، آخرین دستاوردها در کارگاه بهره‌وری در تولید و ضرورت‌های تهیه سیلوی ذرت در محل مرکز تحقیقات آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان تهران و کشت و صنعت صفاری در شهرستان ورامین با حضور مدیران زراعت و دام استان‌های کشور و دامداران و کشاورزان پیشروی کشور مورد بررسی قرار گرفت.

گفتنی است در این کارگاه آموزشی یک‌روزه سراسری مدیران امور دام و زراعت استان‌های کشور، از مزرعه هزار هکتاری نمونه کشوری دام و کشت و صنعت صفاری به عنوان نمونه‌ای موفق بازدید کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *