بودجه دولت در بخش بیمه کشاورزی ۶ هزار میلیارد تومان است

بودجه دولت در بخش بیمه کشاورزی ۶ هزار میلیارد تومان است

قائم مقام صندوق بیمه کشاورزی ایران گفت: کل بودجه سهم دولت در ارتباط با بیمه کشاورزی در قانون بودجه  سال ۱۴۰۱ حدود ۶ هزار میلیارد تومان است که بخشی از این بودجه به خسارت های حوزه کشاورزی پسته تعلق دارد.

به گزارش ایرنا، محمدابراهیم حسن نژاد روز پنجشنبه در بازدید از باغ های پسته بخش فردوس، بهرمان و اسماعیل آباد رفسنجان میزان خسارت وارده به درختان این منطقه را گسترده عنوان کرد و افزود: در برخی از این باغ ها به طور کامل محصول از بین رفته و در برخی از باغ ها هم بین ۳۰ تا ۹۰ درصد محصول دچار سرمازدگی شده و آسیب دیده است.

وی ادامه داد: ۴۰ درصد باغ های پسته استان کرمان تحت پوشش بیمه کشاورزی هستند.

قائم مقام صندوق بیمه کشاورزی ایران اظهار داشت: در صندوق بیمه کشاورزی هم با توجه به ارزیابی های باغ به باغ مطابق با بیمه نامه ای که کشاورزان دارند خسارت سرمازدگی به کشاورزان پرداخت می شود.

وی تصریح کرد: کشاورزانی که باغ های خود را تحت پوشش بیمه قرار ندادند می توانند از کمک های دیگر دولت بهره مند شوند و یکی از این راه ها پیشنهادی با عنوان “باغدارکارت ” است که به جبران خسارت کشاورزان کمک می کند.

حسن نژاد اظهار داشت: همچنین به افرادی که باغات آن ها بیمه نیستند از طریق ستاد حوادث مترقبه و جهاد کشاورزی کمک هایی ارائه می شود.

وی افزود: همچنین در جلسه ای که با وزیر جهاد کشاورزی روز سه شنبه گذشته برگزار شد برای جبران خسارت سرمازدگی درختان پسته قرار شد که بانک ها در ارائه تسهیلات کشاورزی از هیچ کمکی دریغ نکنند و نیز در این رابطه سرمایه در گردش در اختیار باغداران خسارت دیده قرار گیرد و در مورد برق هم با وزارت نیرو صحبت خواهیم کرد که کمک های خود را به کشاورزان ارائه دهد تا در پرداخت قبوض برق با مشکلی مواجه نشوند.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران و کاهش مخاطرات کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی نیز گفت: از ۲۷ و ۲۸ اسفند سال گذشته و نیز اوایل فروردین امسال بحرانی که تحت عنوان سرمازدگی برای درختان پسته در کل کشور به وجود آمد خسارت هنگفتی برای کشاورزان به بار آورد.

حسین آهنی بیان کرد: این سرمازدگی در باغ های پسته در ۲۰ استان کشور بروز کرد امّا اوج خسارت در باغات پسته استان کرمان پدید آمد.

وی تصریح کرد: برای رفع بحران های اقلیمی معمولا با مخاطرات جوی نمی توان کنار آمد، امّا پیش بینی بموقع، مقابله و آمادگی به موقع و نیز بازتوانی از جمله پوشش بیمه ها، پرداخت تسهیلات بانکی و کمک های دولت به کشاورزان در کاهش خسارت ها موثر است.

تغییرات اقلیمی سال های اخیر، خسارت به بخش کشاورزی پسته را افزون کرده است

مدیرکل دفتر امور میوه های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی نیر در این بازدید گفت: سرمازدگی بهاره در استان کرمان به بسیاری از درختان آسیب جدی وارد کرده و محصول  پسته را از بین برده است.

داراب حسنی اظهار داشت: تغییرات اقلیمی این خسارت ها را زیادتر و فراوان تر کرده و ما سال قبل هم شاهد سرمازدگی درختان پسته بودیم.

وی تصریح کرد: بهتر است رقم هایی از پسته شناسایی و کشت شوند که نسبت به سرما مقاوم باشند همچنین تغذیه مناسب درختان و به باغی، آن ها را از سرمازدگی مصون می دارد  و می تواند اثرات سرمازدگی را کاهش دهد.

حسنی خاطرنشان کرد: تصمیم داریم با اجرای طرح سرشاخه کاری در قسمت هایی از باغ های کشاورزی به صورت پایلوت اجرا کنیم که در این طرح رقم های تجاری در مناطقی که تنش سرمازدگی ایجاد می شود کشت می شود و هر کدام که نسبت به سرما مقاوم تر باشند به کشاورزان توصیه می کنیم کشت کنند.

۸۰ هزار هکتار از باغات پسته استان کرمان بیمه کشاورزی هستند

مدیرعامل جهاد کشاورزی استان کرمان نیر در این بازدید با اشاره به وجود بیش از ۲۴۰ هزار هکتار باغ پسته در این استان گفت: بیش از ۸۰ هزار هکتار از این باغات تحت پوشش بیمه کشاورزی هستند که می توانند از طریق صندوق بیمه کشاورزی میزان خسارت وارده به درختان باغ را دریافت کنند.

محمد خیراندیش ادامه داد: برای سایر کشاورزانی که باغ های آن ها بیمه کشاورزی نیستند هم تمهیداتی در وزارت کشاورزی اندیشیده شده و کشاورزانی که بیمه نیستند می توانند از طرح ” باغدارکارت ” استفاده کنند و مبلغی به عنوان جبرای خسارت دریافت کنند.

وی تصریح کرد: “باغدار کارت” بصورت یک پیشنهاد در وزارت جهاد کشاورزی مطرح شده و در صورتی تعلق می گیرد فراهم کردن زیرساخت آن به کشاورزان اعلام می شود تا با مراجعه به جهاد کشاورزی محل زندگی خود و ثبت نام و صدور باغدار کارت” کمکی  دریافت کنند.

احمد خانی رییس خانه کشاورز رفسنجان نیز در این بازدید گفت: درآمد و اقتصاد مردم رفسنجان وابسته به کشاورزی پسته است.

وی افزود: حدود پنج سال است که درختان این خطه دچار سرمازدگی می شود و از دولت توقع کمک به کشاورزان را داریم، هر هکتار باغ پسته نیاز به ۸۰ تا ۱۰۰ میلیون جهت نگهداری دارد نگهداری باغات شامل ابیاری، هرس، اصلاع و تعمیرات باغ، کود دهی، کارگر و سم پاشی است.

خانی با بیان اینکه قبوض برق چاه موترهای کشاورزی ۲۰ برابر صادر شده است تصریح کرد: امسال  امید داشتیم که حداقل ۳۰ درصد نسبت به سال های معمولی پسته داشته باشیم امّا با بروز سرمازدگی این محصول از بین رفت و به صفر رسیده و صدای ما را به مسئولان برسانید.

وی خاطرنشان کرد: حداقل هزار موتور چاه کشاورزی در رفسنجان وجود دارد که در طول سال نیاز به هزار میلیارد تومان هزینه جاری است تا آب را از دل زمین استخراج و به باغات برسانند.

عباس حاج عبدالهی رییس جهاد کشاورزی رفسنجان هم در این بازدید گفت ۸۰ هزار هکتار باغ پسته در ان شهرستان ایجاد شده که حدود ۳۰ درصد یعنی ۱۸ هزار هکتار تحت پوشش بیمه کشاورزی هستند.

رفسنجان در ۱۰۰ کیلومتری شمال غرب مرکز استان کرمان قرار دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *