اولین چالش بخش کشاورزی اقتصادی نبودن آن است

اولین چالش بخش کشاورزی اقتصادی نبودن آن است

مدیرکل ترویج و توسعه دانش فناوری در بخش کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی گفت: بخش کشاورزی از بخش‌های مهم اقتصادی کشوری‌ست که در تأمین امنیت غذایی نقش بسزا و تأثیرگذاری دارد و مردم نیازمند غذا به اندازه کافی، سالم و در دسترس هستند.

عبدالله موم‌وندی ۲۹ مهر در مراسم گشایش نمایشگاه تخصصی کشاورزی در اردبیل اظهار کرد: بخش کشاورزی همچنان اقتصادی نیست و در این بخش سوددهی و منفعت برای فعالان بخش با نقصان رو به‌روست.

 

وی با بیان اینکه سالانه ۱۲۷ میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در کشور تولید می‌شود، تصریح کرد: بخش عمده‌ای از محصولات هدررفت و زاید محسوب می‌شود.

مدیرکل ترویج و توسعه دانش فناوری در بخش کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی گفت: اولین چالش بخش کشاورزی اقتصادی نبودن آن است که محصولات تولید شده تقاضامحور نیست و این بازار سودآور محسوب نمی‌شود.

موم‌وندی با بیان اینکه بخش کشاورزی با بهره‌وری پایین روبه‌روست، افزود: عناصر مؤثر در تولید اعم از سرمایه انسانی، تجهیزات، امکانات و نهادها به رغم تلاش و جدیت در توانمندی تولید خروجی مطلوب و مناسبی ندارند و بهره‌وری به نسبت سایر بخش‌ها بسیار پایین است.

وی چالش سوم را ناپایداری تولید اعلام کرد و ادامه داد: متأسفانه تولیدات بخش کشاورزی عمدتا بازار مناسب فروش ندارند و نبود صنایع تبدیلی به هدررفت منابع منجر شده است.

موم‌وندی با بیان اینکه ۳۵ تا ۴۰ درصد تولیدات کشاورزی ضایعات هستند، خاطر نشان کرد: از ۱۲۷ میلیون تن محصول تولید شده در بخش کشاورزی ۵۲ میلیون تن دورریز و ضایعات محسوب می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: برای جلوگیری از این ضایعات و دورریز ضروری است به سمت کشاورزی دانش‌بنیان و فناورانه حرکت کنیم تا منطبق بر علم روز دنیا بتوانیم محصولات کیفی‌تر را تولید و روانه بازار کنیم.

موم‌وندی بیان کرد: بخش کشاورزی نه تنها یک بعدی نیست بلکه ابعاد مختلفی را شامل می‌شود که در این زمینه ما ترویج و آموزش را به عنوان یک اصل اساسی مورد توجه قرار دادیم.

وی اهمیت شبکه‌سازی را در این بخش یادآور شد و اظهار کرد: قدرت شبکه‌سازی و تسهیل‌سازی در امر ترویج و آموزش بخش کشاورزی بسیار ضروری است و بهتر است کانون‌های توسعه کشاورزی به ویژه روستاها مورد توجه قرار گیرد.

مدیرکل ترویج و توسعه دانش فناوری در بخش کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: برپایی چنین نمایشگاه‌هایی فرصتی را برای دورهمی فعالان این حوزه فراهم کرده تا با محصولات جدید و فناوری‌های نوین آشنا شده و بتوانند تقویت نظام تولید و بهره‌وری را انجام دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *