فوت و فن های استفاده از کود سرک

کود سرک چیست؟

عنصر نیتروژن جز عناصر ضروری مورد نیاز برای رشد گیاه است که کمبود آن سبب کاهش رشد و زرد شدن برگ های پیر گیاه می شود. در نتیجه کمبود نیتروژن گل ها و میوه های گیاه ریزش می کنند و میوه ها کوچک می شوند، برای پیشگیری از بروز چنین مشکلاتی استفاده از کود سرک به کشاورز توصیه می شود.

کود سرک

کود سرک شامل انواع کود های اوره، کود ازته، نیتروژن و غیره می شود.

 

کود سرک به عناصر غذایی گفته می شود که در دوره رویشی جهت تقویت گیاه به آن داده می شود. گاها دیده می شود که شرایط خاک به صورتی است که نمی تواند مواد غذایی را نگهداری کند و این مواد غذایی به همراه آب به قسمت های پایین تر منتقل می شود که گیاه نمی تواند آن را جذب کند.

بنابراین با استفاده از کود سرک می توان نیاز گیاه را تامین کرد تا گیاه به خوبی بتواند به رشد خود ادامه دهد و کیفیت و کمیت محصول کاهش پیدا نکند. کود ازته یا همان کود سرک را در طی سه مرحله به گیاه می دهند. در مرحله اول یک سوم کود قبل از این گیاه شروع به رشد کند به زمین داده می شود و دو سوم دیگر کود نیز در طی دو مرحله به صورت سرک  به گیاه داده می شود.

انواع کود سرک

انواع کود سرک

در مناطقی که میزان آهک خاک زیاد است استفاده از سولفات آمونیوم به عنوان کود سرک قابل توصیه است.

کود سرک شامل انواع کود های اوره، کود ازته، نیتروژن و غیره می شود. از بین این کود ها کود سرک دارای قیمت مناسب تری است، ضمن این که به خوبی می تواند میزان کافی نیتروژن را در اختیار گیاه قرار دهد.

کود اوره

 در حال حاضر این کود در مقایسه با سایر کود های سرک بسیار پرطرفدار است و با نام کود شکری یا سفید نیز شناخته می شود. کود اوره دارای ظاهری بلور مانند و سفید است و از قیمت بسیار مناسبی برخوردار است.

اغلب کشاورزان اوره را در آب حل می کنند و از طریق محلول پاشی روی برگ ها به گیاه می دهند. این کود برای انواع مختلف گیاهان زینتی، زراعی، صیفی و سبزیجات می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

سولفات آمونیوم

دسته دیگری از کود ها که به عنوان کود سرک مورد استفاده قرار می گیرد سولفات آمونیوم است که مانند اوره، به صورت بلور های سفید است. سولفات آمونیوم دارای ۲۴ درصد گوگرد است و شما با استفاده از این کود می تواند نیتروژن و تا حدودی گوگرد مورد نیاز گیاه را تامین کنید. در مناطقی که میزان آهک خاک زیاد است استفاده از سولفات آمونیوم به عنوان کود سرک قابل توصیه است. میزان آبشویی این کود بسیار کم می باشد.

کود نیترات آمونیوم

این کود دارای ۳۳ درصد ازت است که به خوبی برای گیاه قابل جذب است. برخلاف سولفات آمونیوم، این کود به راحتی شسته می شود و از دسترس گیاه خارج می گردد و از این طریق سبب آلودگی منابع آب های زیرزمینی می شود.

قابل ذکر است که این کود در خاک خیلی سریع عمل می کند. قیمت بالای این کود و شستشوی آسان آن سبب می شود تا استفاده از آن محدود شود و بیشتر برای محصولات با ارزشی چون چغندر قند مورد استفاده قرار گیرد. نکته دیگری که در مورد این کود سرک وجود دارد این است که از قابلیت اشتعال زایی بالایی برخوردار است.

فسفات آمونیوم

کود سرکی است که در فرمولاسیون خود نیتروژن و فسفات دارد. از مزایای این کود می تواند به قیمت مناسب آن اشاره کرد، ضمن این که فسفات آمونیوم به شستشو مقاوم است.

هیدرات آمونیوم

هیدرات آمونیوم در مقایسه با سایر کود ها کمتر به عنوان کود سرک مورد استفاده قرار می گیرد. این کود وقتی در خاک قرار می گیرد به تدریج آزاد می شود و در دسترس ریشه ها قرار می گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *