استفاده بهینه از آب کشاورزی چالش اصلی تولید است

استفاده بهینه از آب کشاورزی چالش اصلی تولید است

 نادر تقی‌زاده عصر شنبه در نشست مدیران و معاونین سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل اظهار کرد: گذر بخش کشاورزی این استان از سنتی به صنعتی در گرو عملی کردن کاربردهای دانش‌بنیان است.

وی تصریح کرد: استان اردبیل به عنوان قطب کشاورزی کشور باید در تمام حوزه‌های تولید اعم از زراعت، دام و باغبانی، آب و خاک، ترویج نوین کشاورزی و آموزش و تحقیقات با استفاده از راهبردهای دانش‌بنیان و فناوری پیشرفته برای تحقق شعار سال نقش‌آفرینی شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: این مهم هم در تولیدات اقتصادی کشاورزان و هم در افزایش سهم منطقه در افزایش راندمان محصولات کشاورزی کشور مؤثر خواهد بود و این رسالت سنگین با روحیه و مدیریت جهادی قابل اجراست.

تقی‌زاده یکی از چالش‌های پیش روی بخش کشاورزی را استفاده بهینه از آب کشاورزی دانست و افزود: آب قابل تجدیدپذیر در استان ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون متر مکعب است و در حال حاضر نیز در بخش کشاورزی استان با مصرف بیش از ۲ میلیارد و ۳۵۰ میلیون متر مکعب آب سالانه افزون بر چهار میلیون تن انواع محصولات کشاورزی اعم از زراع و باغی تولید می‌شود.

وی تعداد خانوارهای بهره‌بردار کشاورزی استان را افزون بر ۱۲۰ هزار خانوار بهره‌بردار دانست و خاطرنشان کرد: موضوع تأمین آب مورد نیاز کشاورزی استان یکی از اولویت‌های اساسی در دستیابی به تولید و خودکفایی است.

تقی‌زاده اضافه کرد: ۴۳.۶ درصد از مساحت این استان شامل ۸۱۷ هزار هکتار اراضی کشاورزی، ۵۰.۴ درصد معادل ۹۴۹ هزار هکتار مرتع، ۳.۵ درصد برابر با ۶۳ هزار هکتار جنگل و مابقی نیز مربوط به سایر کاربری‌هاست.

وی بیان کرد: مساحت اراضی زراعی استان اردبیل ۷۷۸ هزار هکتار است که ۵۱۵ هزار هکتار آن به صورت دیم و ۲۲۵ هزار هکتار آن نیز به صورت آبی کشت می‌شود و در ۳۹ هزار هکتار از اراضی این استان نیز باغ احداث شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل در ادامه سخنان خود اظهار کرد: سالانه بالغ بر ۴.۵ میلیون تن محصول کشاورزی در استان اردبیل تولید می‌شود که معادل چهار درصد مجموع محصولات تولید شده کشور است.

مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل نیز در این نشست تصریح کرد: تشکیلات جهاد کشاورزی میراث سنگرسازان بی‌سنگری است که در هشت سال دفاع مقدس با رشادت، جوانمردی و شهادت توانستند جلوی دشمن متجاوز را بگیرند.

حجت‌الاسلام اکبر اکبری گفت: سنگرسازان بی‌سنگر امروز نیز با افزایش تولید انواع محصولات کشاورزی و قطع وابستگی دشمنان به واردات انواع محصولات کشاورزی کشور باید ادامه‌دهندگان این انسان‌های وارسته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *