ارزش ۳.۲ میلیارد دلاری صادرات محصولات باغبانی

ارزش 3.2 میلیارد دلاری صادرات محصولات باغبانی
حمدمهدی برومندی معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه شرایط ویژه اقلیمی و آب و هوایی ایران سبب شده تا امکان تولید انواع محصولات باغی در فضای باز و محیط‌های کنترل‌شده فراهم باشد، افزود: از نظر تنوع محصول تولیدی در سطح دنیا کم‌نظیر و از جایگاه بسیار خوبی در میان کشورهای جهان برخوردار هستیم.
وی با اشاره به وضعیت زیر بخش باغبانی کشور گفت: ۳ میلیون هکتار سطح زیر کشت محصولات باغبانی با تولید ۲۴ میلیون تن انواع محصولات باغی است.
برومندی ادامه داد: کشور ایران به علت تنوع اقلیمی، ژرم پلاسم، دانش و تجربه موجود در تولید ۲۵ محصول رتبه یکم تا دهم را در جهان به خود اختصاص داده است.
معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به این‌که رتبه اول جهانی در تولید زعفران، گل محمدی و زرشک از آن کشورمان است، یادآور شد: ایران رتبه دوم جهانی در تولید پسته و رتبه سوم در تولید سیب، گردو، گیلاس، بادام، کشمش، انار، زیره سبز، خرما و زردآلو را به خود اختصاص داده است.
برومندی تصریح کرد: حدود ۱۸ درصد از سطح زیر کشت، ۲۰ درصد تولید و ۵۰ درصد ارزش صادرات بخش کشاورزی معادل ۳.۲ میلیارد دلار در بخش کشاورزی توسط باغبانی تأمین می‌شود.
به گفته برومندی از اقدامات شاخص معاونت باغبانی از سال ۹۲ تا ۹۸ افزایش ۱۴ درصدی سطح زیر کشت محصولات باغی نسبت به سال پایه و افزایش ۴۷ درصدی تولید محصولات باغی نسبت به سال ۹۲ است.
وی با اشاره به کارنامه معاونت باغبانی در سال گذشته، گفت: افزایش ۹۷ درصدی وزنی و همچنین افزایش ۲۲ درصدی ارزش صادرات نسبت به میانگین هفت سال گذشته را شاهد هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *