آنالیز مواد مغذی

آنالیز مواد مغذی

آنالیز عناصزمغذی می تواند آستانه عملکرد را مشخص کند
کشاورزان در اسکاتلند میزان موادمغذی دانه را اندازه میگیرند تا به حداکثر عملکرد با حداقل نهاده ها دست پیداکنند.
دو محقق قبل از مرگ خود بر روی شناسایی کمبودهای احتمالی عناصر غذایی و روش های افزایش عملکرد با نهاده های کمتر کار میکردند.
آنالیز دانه معمولا برای تعیین کیفیت محصول به منظور مالت گیری، آسیاب و … بکار میرود.
با این حال، تحقیقات جدیدی که توسط شرکت مشاوره کشاورزی ADAS انجام شده نشان میدهد آنالیز عناصز مغذی به ما میگوید گیاه به چه میزان عنصرلازم دست پیدا کرده است و چه میزان از عناصر میتوانند منجر به افزایش عملکرد شوند. که اغلب این موارد با آزمون خاک نیز اثر متقابل و برهمکنشی دارند.
پیترلیندزی یکی از مجریان گروه SAC است که در کالج روستایی اسکاتلند تحصیل کرده است می گوید: یک ابزار جدید برای تعیین عوامل محدود کننده آنالیز عناصرمغذی دانه است.
وی افزود: کشاورزان به خوبی میتوانند از عملکرد و آنالیز برگی اطلاعاتی به دست بیاورند اما این آزمایشات اطلاعات کاملی در مورد عناصر غذایی در دسترس به ما نمیدهد.
آنالیز عناصر مغذی دانه یک نمالی کلی از تمام آنچه فصل زراعی در پیش دارد نشان میدهد و به ما می گوید آیا یک محصول واقعا از هر ماده مغذی به میزان کامل در چرخه زندگی خود در اختیار داشته یا خیر؟
طی چندین سال آقای لیندسی این روند شناسایی کمبود عناصرمغذی را در مزرعه دنبال کرده است که امید دارد در آینده با حداکثر رساندن بازده مشکل کمبود مواد مغذی را رفع کند.
او با استفاده از کود به میزان لازم، کاهش هزینه های نهاده ای و تمرکز بر سلامت خاک مزرعه امید دارد بازده را افزایش دهد.
گیاهانی که از مواد غذایی کافی برخوردار هستند در مقابل بیماری ها مقاومت بیشتری از خود نشان می دهند بنابراین اساسا لازم است که کشاورزان به مقوله دقت کافی داشته باشند.
بیشتر تحقیقات انجام شده روی جذب فسفر نشان میدهد که این عنصر در عملکرد دانه از ۴ کیلوگرم در تن تا ۹ کیلوگرم در تن متغیر است.
علاوه بر این مشخص شده است که فسفر زیر ۰.۳۲% در ماده خشک دانه باعث کاهش شدید عملکرد میشود. در کنار فسفر نیتروژن، سولفور و منگنز نیز جز عناصر محدود کننده طبقه بندی میشوند. اطلاعات ما در مورد سایر مواد مغذی ناقص است.
با تجزیه و تحلیل محصول گندم و جو بهاره در مزرعه آقای هیوبلک متوجه شدیم که میزان هر دو عنصر کمتر از میزان دلخواه است. آقای بلک میگوید اگرچه عملکرد ما امسال خوب بوده است اما این تجزیه و تحلیل نشان میدهد که هنوز عملکرد جای پیشرفت دارد چون گیاهان نتوانستند به میزان کافی فسفر داشته باشند.
بن بارون که در مزرعه لتفیه کار میکند محصول گندم خودرا مورد آنالیز قرار داده است او متوجه شد که گیاه به میزان کافی منگنز دریافت کرده است اما از نظر ازت، فسفر و گوگرد با کمبود مواجه بوده است.
آقای بارون با انجام ازمایشات تغذیه گیاهی امید دارد بازده خود را در سال بعد بالا ببرد.
او میگوید من خاکی با ساختار مطلوب ایجاد کردم اما برای بهتر شدن باید مدیریت تغذیه ای انجام دهم.
گروه های تحقیقاتی همچنان در حال آزمایش و نمونه برداری هستند تا در سال بعدی پروفیل کاملی از مواد مغذی ارائه دهند.

 

منبع

ترجمه: نرگس اسدیان/ کارشناس تولید محتوا

محصولات مرتبط:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *