چرا ورود سرمایه به بخش کشاورزی کم است؟

چرا ورود سرمایه به بخش کشاورزی کم است؟

مدیرعامل شرکت مادرتخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی گفت: مهمترین دلیل کم بودن ورود سرمایه به بخش کشاورزی کشور، سرکوب قیمت محصولات تولیدی کشاورزان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم ، جانعلی بهزادنسب مدیر عامل و رئیس شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی امروز در نشست خبری به مناسبت هفته دولت اظهار کرد: با تشکیل وزارت جهاد کشاورزی دولت مکلف به ایجاد صندوق های حمایت از توسعه بخش کشاورزی برای سرمایه گذاری در این فعالیت اقتصادی شد.
وی افزود: صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی با ۱۵۴ صندوق در کشور شکل گرفته و ۲۳۰۰ میلیارد تومان سرمایه دارد که ۴۷ درصد آن متعلق به دولت و ۵۳ درصد آن متعلق به بخش خصوصی است.
مدیر عامل و رئیس شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: صندوق ها دارای فعالیت های اصلی نظیر ارائه تسهیلات بانکی برای کشاورزان هستند که این صندوق در مدت فعالیت خود ۱۳.۵ میلیون هزار میلیارد تومان از منابع صندوق و منابعی که از طریق بانک ها تامین شده در اختیار بهره برداران قرار گرفته که ۷۰ درصد این اعطای تسهیلات در دولت های یازدهم و دوازدهم محقق شده است.
بهزادنسب ادامه داد: ارائه تسهیلاتی هدفمند برای فعالیت های کشاورزی از اولین وظایف این صندوق است که بعد از ارائه تسهیلات نیز نحوه مصرف آن رصد می شود؛ حمایت از شرکت های دانش بنیان و کمک به برقراری کشاورزی قراردادی از جمله دیگر فعالیت هایی است که توسط این صندوق انجام می شود.
وی تاکید کرد: صندوق های توسعه بخش کشاورزی هرچقدر منابع بیشتری داشته باشند خدمات بیشتری بویژه برای سرمایه در گردش کشاورزان تامین می کنند و ضریب سرمایه گذاری در بخش کشاورزی را افزایش خواهند داد.
مدیر عامل و رئیس شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی یادآور شد: با وجود سهم بالای بخش کشاورزی در تولید ناخالص داخلی و اشتغالزایی در کشور اما سهم آن از تبدیل سرمایه پایین است و سرمایه گذاری کمی در این بخش انجام شده است.
بهزادنسب گفت: املاک مازاد بخش کشاورزی و تزریق پول آن به صندوق ها می تواند بخش مهمی از نیاز موجود را تامین کند.
وی در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم که چرا به بخش کشاورزی کشور سرمایه کمی در مقابل دیگر بخش ها تزریق می شود و همچنین استقبال برای سرمایه گذاری در این بخش توسط بخش خصوصی کمتر از سایر بخش ها است گفت: بازدهی سرمایه گذاران در بخش کشاورزی در مقایسه با بخش های صنعت و خدمات پایین تر است به همین دلیل سرمایه گذاری کمتری در این بخش صورت می گیرد.
مدیر عامل و رئیس شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی افزود: میزان سودآوری فعالیت های صنعتی و خدماتی بیشتر است و ما با این وجود حجم سرمایه ای که برای ورود به بخش کشاورزی مد نظر است در مقایسه با سایر بخش ها کمتر است.
دلیل عدم ورود سرمایه به بخش کشاورزی سرکوب قیمت محصولات توسط دولت است
بهزادنسب اظهار داشت: ریشه کم بودن درآمدزایی در بخش کشاورزی کشور سرکوب قیمت ها است که این سرکوب قیمت منجر می شود که سرمایه گذاران کمتری به این بخش ورود بکنند.
وی افزود: قیمت محصولات تولیدی در بخش کشاورزی با وجود اینکه پایین نگه داشته می شود اما هزینه های تولید بالا می رود که این امر شرایط مناسب و ایده آلی برای تولیدکنندگان و سرمایه گذاران ایجاد نخواهد کرد.
مدیر عامل و رئیس شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: یکی دیگر از راههای برون رفت از کاهش ورود سرمایه به بخش کشاورزی توسعه کسب و کارهای کشاورزی قبل و بعد از تولید است.
بهزادنسب افزود: استفاده بیشتر از کشاورزی دانش بنیان و فناوری در حین تولید برداشت و پس از برداشت و بازاررسانی نیز می تواند به رونق بیشتر کشاورزی کمک کند.
وی تاکید کرد: دولت اگر جلوی افزایش قیمت ها را نمی گیرد لازم است یارانه ای به تولیدکنندگان به عنوان مابه التفاوت قیمت ارائه دهد یا در صورتی که مبنای حمایت از مصرف کنندگان  همراه با افزایش قیمت ها را دارد می تواند یارانه مستقیمی به خانوار و مصرف کنندگان ارائه دهد و نباید بدون حمایت از بخش تولید اقدام به سرکوب قیمت ها شود.
مدیر عامل و رئیس شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا ساختمان شیشه ای وزارت جهاد کشاورزی در بلوار کشاورز تهران منابع آن به صندوق حمایت از توسعه کشاورزی واریز شده است یا خیر گفت: بر اساس قانون موجود منابع این صندوق در حساب وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفت یا با بدهی ها تهاتر شد و به طور دقیق نمی دانم اما بعداً برخی از منابع فروش این ساختمان به صورت غیر مستقیم از طریق وزارت جهاد کشاورزی به عنوان اعتبارات این صندوق اعطا شد.
بهزادنسب درباره وضعیت جذب سرمایه های دولتی در این صندوق گفت: تا پایان برنامه ششم مقرر شده بود که ۱۰ هزار میلیارد تومان به این صندوق تزریق شود اما عملاً ۲.۳ دهم هزار میلیارد تومان تزریق شده و از برنامه هدف در برنامه ششم توسعه عقب هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *