پروانه ی دستکاری ژنتیکی شده می تواند به کنترل آفات کمک کند!

پروانه ی دستکاری ژنتیکی شده می تواند به کنترل آفات کمک کند!

پروانه الماسی به گیاهانی همچون کلزا و کلم آسیب می رساند.
یک مطالعه جدید که اخیرا منتشر شده است ادعا می کند که پروانه دستکاری ژنتیکی شده یک روش موثر و پایدار برای کنترل آفات است.
پروانه الماسی که به Plutella xylostella معروف است به شدت گیاهانی همچون کلم، کلم بروکلی و گل کلم، کلزا خسارت وارد می کند. برای کنترل این پروانه از روش های اصلاحی کمک گرفته شده است. این مطالعه نشان داد که سویه های مهندسی ژنتیکی شده می توانند در حفاظت گیاهان در برابر آفت کمک کنند.
مطالعه آنتوان شلتون در دانشگاه نیویورک در مجله مهندسی زیستی و بیوتکنولوژی به چاپ رسیده است.
پروانه الماسی مهندسی ژنتیکی شده می تواند همتایان خود را کنترل کند و از ایجاد خسارت توسط آنها جلوگیری کند. بعد از رهاسازی سویه های نر این پروانه آنها با پروانه های ماده برخورد میکنند جفت گیری انجام می شود و نوزادان آنها ژن های محدود کننده ای را از نژاد نر دریافت می کنند که مانع از زنده ماندن آنها می شود. با انتشار پایدار آنها جمعیت آفت به شیوه ای هدفمند کنترل می شود. اما با توقف انتشار آنها در مزرعه طی چند نسل پروانه های دارای ژن های محدود گر محو خواهند شد.
آزمایش میدانی انجام گرفته در گلخانه نشان می دهد که انتشار پایدار سویه ها جمعیت آفت را به طور معنی داری کنترل می کند و مانع از ایجاد مقاومت در برابر حشره کش های موجود در بازار نیز می گردد.
پروانه های نر یک راه حل محافظت از محصولات زراعی هستند
محققان با استفاده از آزمایشات میدانی و آزمایشگاهی و مدلسازی ریاضی اطلاعات مربوط به گونه ژنتیکی ایجاد شده را جمع آوری نموده اند. برای مطالعه میدانی ما از روش هر گونه با یک پودر فلوسانس نشان گذاری شد تا هنگام گرفتن آنها با این پودر بتوان آن هارا تشخیص داد.
نتایج:
با رها سازی آنها در طبیعت نرهای دارای ژنهای نابودگر همانند سایر سویه های طبیعی از نظز بقا، جفت گیری و طی مسافت رفتار می کردند. در آزمایشگاه آن ها برای جفت یابی با دیگر سویه ها به رقابت می پرداختند مدل های ریاضی نشان داد که آزاد کردن این سویه ها جمعیت آفت را بدون کمک حشره کش ها کنترل می کند.

 

ترجمه: نرگس اسدیان (کارشناس تولید محتوا )

محصولات مرتبط:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *