دلایل روی گردانی کشاورزان از بذور اصلاحی چیست؟

دلایل روی گردانی کشاورزان از بذور اصلاحی چیست؟

در برخی کشورها بذور اصلاح شده مورد استقبال کشاورزان قرار نمیگرد و آنها بذر های بومی و محلی را برای کاشت انتخاب می کنند اما دلیل این امر چه میتواند باشد؟

به این مثال در مورد بذور اصلاحی متحمل به خشکی در کشور اوگاندا توجه نمایید.

چرا کشاورزان اوگاندا به سراغ ذرت متحمل به خشکی نمی روند؟

دزت یکی از مهمترین محصولات کشاورزی اوگاندا است . به طور خاص کشاورزان خرده مالک به سمت این محصول می روند و گاهی نیزبه صادرات ذرت می پردازند.
در طول سالها تولید ذرت در اوگاندا از ۸۰۰ هزار تن در سال به دو میلیون و پانصد و هفتاد و پنج هزار تن در سال رسیده است. این امر به علت افزایش سطح زیر کشت ذرت است و کمی نیز به خاطر افزایش بهره وری منشا گرفته است.
بهره وری پایین یکی از بزرگترین چالش های صنعت ذرت اوگاندا است. کشاورزان خرده پا ذرت از فناوری های کشاورزی مانند کود و بذر اصلاح شده سود نمی برند و این نگرانی وجود دارد که تغییر دما و بارندگی بر تولید ذرت اثر خواهد گذاشت. برای مقابله با این معضل در سال ۱۹۹۱ اوگاندا ذرت اصلاح شده ی متحمل به خشکی را معرفی نمود. عملکرد ذرت بستگی به عوامل محیطی نیز دارد اما مطالعات نشان می دهد ذرت متحمل به خشکی در مقایسه با ارقام محلی ۱۵ % عملکرد بیشتری دارند و احتمال شکست آنها ۳۰ درصد کمتر است.
پس از گذشت چندین سال هنوز هم ذرت های متحمل به خشکی به طور گسترده پذیرفته نشده اند و فقط ۱۴ % در مزارع کشت می شود.

عواملی که باعث این امر میشود:
ویژگی های کشاورز مانند سطح ثروت و تحصیلات
کمبود اطلاعات در مورد این بذرها
بذور تقلبی و کود تقلبی در بازار

برای گسترش بذرهای متحمل به خشکی سیاست گذاران باید از مالکان خرده پا با یارانه های نقدی حمایت نمایند و بذر و کود مکمل قابل اطمینان در اختیار آنان قرار دهند.
برای این امر بهتر از موسسات گواهی بذر تاسیس شوند در حال حاضر ۸۵ درصد بذرهای اوگاندا به صورت محلی و کاملا غیررسمی تهیه می شود.
بذر اصلاح شده برای کشاورز هزینه ای معادل ۱.۶ دلار در هر کیلو به همراه دارد در صورتیکه بذر محلی کاملا رایگان خواهد بود. ولی با این حال بذر مقاوم به خشکی از نظر اقتصادی سود آور تر است چون در برابر کم آبی، آفات و بیماری ها و علف های هرز مقاوم است و به نیروی کار کمتر و نهاده های کمتری نیاز دارد که جبران هزینه اولیه بذر را خواهد کرد.
البته ارقام محلی از نظر طعم و مزه ممکن است برای مردم خوشایند تر باشند و برخی ارقام محلی نیز به آفات مقاومند.
بذرهای تقلبی در اوگاندا بین ۳۰ تا ۴۰ درصد بذرهای معامله شده را بخود اختصاص می دهند و این امر موجب روی گردانی کشاورز از این بذور می شود.

خدمات ترویجی و برنامه های کمکی بین المللی می تواند مفید باشد و باید علت های ناکارامدی بررسی و حل شوند. دولت باید کیفیت بذرهای موجود در بازار را تایید نماید و از نفوذ بذور تقلبی جلوگیری کند.

 

به نظر شما چه دلایل دیگری برای عدم استقبال کشاورزان از بذور اصلاحی وجود دارد؟

 

ترجمه: نرگس اسدیان/ کارشناس تولید محتوا

منبع

محصولات مرتبط:

2 thoughts on “دلایل روی گردانی کشاورزان از بذور اصلاحی چیست؟”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *