با شناخت نوع خاک مزرعه خود هزینه نهاده را کاهش دهید

با شناخت نوع خاک مزرعه خود هزینه نهاده را کاهش دهید

 

فرض کنید شما ۴ دختر دارید و نزدیک عید است و باید برایشان عیدی بخرید “اریچ الر” صاحب فورفرانت می گوید: فرض کنید یکی از دختران یک سوئیشرت می خواهد شما برایش تهیه می کنید و برای سه فرزند دیگر نیز همان نوع سوئیشرت با همان سایز دختر اول می خرید! کریسمس می آید دختر اول از دیدن هدیه خود به وجد می آید، دیگری آن را صرفا یک هدیه معمولی می داند ، سومی غر میزند که سوئیشرت سایز او نیست و چهارمی نیز می گوید که از سوئیشرت متنفر است!
پس این نوع خرید عیدی خیلی جواب نمی دهد… خرید کود هم دقیقا همین طور است.
هر چهار دختر سلایق منحصر و مختص به خود را دارند، بنابراین مهم است که هر نوع خاکی با کود بخصوصی تیمار گردد تا حداکثر باردهی و محصول را به دست آورید.

چند نکته مهم

اولین قدمی که “الر” برای ارزیابی مزرعه خود انجام می دهد استفاده از دستگاه “وریس” است. این ماشین از سنسورهایی استفاده می کند تا تغییرات خاک را به صورت نقشه ای سه بعدی ترسیم کند که کاربر با مشاهده نقشه میزان نهاده مورد نیاز را به درستی پیش بینی نماید.
ما این داده ها را به کامپیوتر منتقل میکنیم و داده هایی که مربوط به سالهای قبل هستند را نیز با این داده ها ترکیب می کنیم و همین طور از داده های مربوط به برداشت و تصاویر دیگر نیز کمک می گیریم. الر ادامه می دهد: سپس ما تفاوت خاک ها را به خوبی مشاهده می کنیم و از داده ها برای رسیدن به عملکرد حداکثری استفاده می کنیم. این کار باعث بالا رفتن حاصلخیزی خاک می شود و تصمیم گیری راجع به مدیریت مزرعه را  منطقی تر می کند. تصمیم گیری بر اساس نوع خاک، منجر به صرفه جویی مالی در خرید کودها می شود.

شما در تصویر 5 نوع خاک مختلف را مشاهده میکنید که هر کدام نهاده ویژه و منحصر به خود را میطلبد.
اگر ما ۵ نوع خاک داشته باشیم چرا باید نیتروژن یکسانی به هرکدام بدهیم؟
وی افزود: من توانسته ام با نهاده کمتر به عملکرد مطلوب در ذرت برسم درحالیکه در سالهای قبل با نهاده بیشتر به همین میزان عملکرد دست می یافتم.
این قانون در مورد بذر نیز صدق می کند. میزان بذری که در زمین می کارید عملکرد شما را تعیین میکند بعنوان مثال ممکن است با بالا رفتن میزان بذر عملکرد کاهش پیدا کند حفظ تراکم مطلوب خیلی مهم است و اگر بذر کمتری بکارید باز هم تراکم مطلوب را رعایت ننموده اید تراکم ایده آل به نوع خاک هر مزرعه و شرایطی که دارد مربوط است.
برای تشکیل یک اینچ خاک نزدیک به صدسال زمان لازم است (بر اساس تحقیقات دانشگاه پردو ). بنابراین لازم نیست هر ساله خاک خود را اینگونه آزمایش کنید هزینه آنالیز با سنسور چیزی حدود ده دلار در یک جریب است. اگر زمین با سیل مواجه شد در کشت بعدی آزمایش را تکرار کنید.

سه گام تا تبدیل شدن به یک کشاورز دقیق

با کمک بسیاری از تکنولوژی ها شما می توانید مزرعه خود را بخوبی مدیریت کنید.
شما می توانید با داشتن نقشه های خاک، نمونه های آزمایش خاک و داده های کنونی و گذشته یک برنامه دقیق برای مدیریت مزرعه خود طراحی و اجرا کنید.

 

ترجمه: نرگس اسدیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *