بازگشت اختیارات قانون انتزاع به وزارت جهاد کشاورزی

بازگشت اختیارات قانون انتزاع به وزارت جهاد کشاورزی

کاظم خاوای وزیر جهاد کشاورزی در جلسه هماهنگی بازار مرغ و تخم مرغ که با حضور مدیران ارشد ستادی و استانی این وزارت به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، اظهار کرد: امروز شرایط کشور بسیار سخت است و تحریم‌ها و فشارهایی که به کشور تحمیل شده معیشت مردم را تحت تاثیر قرار داده است.

وی با اشاره به این که یکی از مهمترین بخش‌هایی که امروز باید به آن توجه کنیم سفره مردم است، گفت: از تمام مسئولان بخش‌ کشاورزی در استان‌ها، می‌خواهم برای حل مشکلات معیشتی و امنیت غذایی کشور با هم تعامل داشته باشند.

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: روزهای اواخر سال، عید نوروز و ماه رمضان را در پیش داریم و شرایط تحریم همچنان بر کشور حاکم است و باید خود را برای روزهای سخت آماده کنیم.

وی با بیان این که با تصمیم ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، تمام اختیارات گرفته شده به وزارت جهاد کشاورزی بازگردانده شده است، خاطرنشان کرد: اختیارات ثبت سفارش و تامین نهاده‌ها به وزارت جهاد کشاورزی بازگشته است و به ستاد تنظیم بازار کشور هم ابلاغ شده که باید تصمیماتش طبق نظر وزارت جهاد کشاورزی باشد.

خاوازی ادامه داد: اختیارات بند الف قانون انتزاع هم از سال ۱۴۰۰ به وزارت جهاد کشاورزی بازگردانده خواهد شد و تمام اختیارات تنظیم بازار داخلی که مقرر شده بود وزارت صمت به آن رسیدگی کند، بر عهده وزارت جهاد کشاورزی خواهد بود.

وی در رابطه با تنظیم بازار میوه شب عید عنوان کرد: مقرر شد، تنظیم بازار میوه شب عید بر عهده وزارت صمت باشد تا ما بتوانیم قیمت اقلام دیگر را تنظیم کنیم.

وی با بیان این که شرایط فعلی مرغ و تخم مرغ در بازار، مردم را تحت فشار قرار داده است، تصریح کرد: برای حل این مساله باید گلوگاه آن را تشخیص داد؛ ۸۰ درصد از این گلوگاه در کشتارگاه است و باید با انجمن کشتارگاه‌ها جلساتی داشته باشیم و از کشتارگاه‌های فعال کشور به صورت سرزده بازدید کنیم تا بتوانیم مسائل و مشکلات را برطرف کنیم.

وی خطاب به روسای سازمان جهاد کشاورزی استان‌ها، تاکید کرد: امروز باید به این موضوع ورود کنید و قوه قضاییه، تعزیرات، دادستان‌های سراسر کشور و سپاه پاسداران از شما حمایت خواهند کرد.

خاوازی تصریح کرد: از نیروهای خود در جهاد کشاورزی استان برای پایش مرغداری‌ها استفاده کنید تا واحدهای خالی که نهاده دریافت می‌کنند، شناسایی شوند که وظیفه این کار بر عهده رئیس سازمان جهاد کشاورزی در استان است.

وی افزود: استان‌ها باید با هم تعامل داشته باشند و استان‌هایی که مازاد تولید دارند، نیازهای دیگر  استان‌ها را در زمینه مرغ و تخم مرغ برطرف کنند.

وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر حمایت ویژه از مرغ لاین ایرانی گفت: باید تمام بخش‌های وزارت جهاد کشاورزی از مرغ لاین ایرانی به صورت ۱۰۰ درصدی حمایت کنند.

خاوازی با اشاره به مناسب بودن قیمت فعلی تخم مرغ خاطرنشان کرد: باید با محتکاران و گران فروشان برخورد قاطع انجام شود.

وزیر جهاد کشاورزی با تأکید بر حمایت بدون قید و شرط از تولیدکنندگان خاطرنشان کرد: هر زمان قیمت محصولات پروتئینی دچار افت شود، شرکت پشتیبانی امور دام موظف به خرید بی قید و شرط مرغ، تخم مرغ و گوشت قرمز است.

وی توجه به خط قرمز‌های سازمان دامپزشکی را ضروری دانست و افزود: اگر سازمان دامپزشکی در زمینه بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان، دستور به حذف برخی گله‌های مرغ تخم‌گذار می‌دهد، باید تمام کشور از این دستور تبعیت کنند.

خاوازی خاطرنشان کرد: یکی از افتخارات ما این است که ریاست جمهوری از اقدامات سازمان دامپزشکی تقدیر کرد.

وی عنوان کرد: فاصله بین زمان جوجه ریزی و در اختیار قرار گرفتن دان مرغ، تمام معادلات ما را بهم می‌ریزد  و باید شاخصی تعریف شود تا این فاصله کاهش یابد و مرغدار به سمت خرید دان از دلالان نرود.

وزیر جهاد کشاورزی در رابطه با کود گفت: در خصوص مصرف کودهای فسفاته و پتاسه در کشور دچار کم مصرفی هستیم در حالی که ۳۰۰ هزار تن کود بیش از سال گذشته در کشور ذخیره شده است.

وی با اشاره به این که باید در توزیع کود اوره مراقب سودجویان باشیم، خاطرنشان کرد: باید کود را در زمان کشت به کشاورزان تحویل داد تا از دلالی و افزایش قیمت آن جلوگیری شود.

وزیر جهاد کشاورزی در رابطه با اصلاحیه قانون خرید تضمینی که به وزارت جهاد کشاورزی محول شده است، تصریح کرد: بر اساس قانون، تمام اختیارات شورای قیمت گذاری و شورای اقتصاد در بخش قیمت‌گذاری به وزیر جهاد کشاورزی محول شده است و ما هم از این فرصت استفاده کرده و قیمت چغندر را به حدود ۱۲۵۰ تومان رساندیم که باعث می‌شود قیمت شکر افزایش نداشته باشد،‌ اشتغال‌زایی خواهد داشت و سطح زیر کشت افزایش می‌یابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *